لزوم برخورداری دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مناظرات دانش‌آموزی از تفکر فلسفی

شیراز (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به لزوم برخورداری دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مناظره دانش‌آموزی از تفکر فلسفی گفت وسعت و جمعیت تفکر، عمیق‌بودن تفکر و انعطاف‌پذیری فکری، از جمله ویژگی‌های تفکر فلسفی هستند.

کد مطلب: ۱۲۷۸۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد
لزوم برخورداری دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مناظرات دانش‌آموزی از تفکر فلسفی

فرشید قاسمی، در مرحله نهایی دومین دوره مسابقات مناظره دانش‌آموزی که امروز، پنجشنبه، ٢٢ اردیبهشت، در مرکز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان فارس با حضور مدیرکل آموزش و پرورش فارس، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس برگزار شد، اولین ویژگی دانش‌آموزِ دارای ذهنیت فلسفی را جامعیت برشمرد و گفت: دانش‌آموز دارای ذهنیت فلسفی به بررسی رویدادها و موضوعات از زوایای متفاوت می‌پردازند، در نتیجه به کل نگری دست می‌یابند و می‌توانند حال را با آینده مرتبط کنند.

وی افزود: دانش‌آموزان با بررسی تفاوت در امور مشابه و بررسی شباهت در امور متفاوت می‌توانند به جامعیت فکری دست یابند.

قاسمی دومین ویژگی دانش‌آموز دارای تفکر فلسفی را عمیق بودن ذهن در تفکر برشمرد و گفت: عمیق بودن یعنی توجه به اموری که برای دیگران سوال نیست.

وی سومین ویژگی تفکر فلسفی را انعطاف پذیری فکر برشمرد و گفت: دانش‌آموز دارای ذهن انعطاف پذیر تفکر درست را می‌پذیرد و در اندیشه‌های خود پافشاری نمی‌کند و به دنبال خلاقیت، نوآفرینی، ساخت راه‌های جدید است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به لزوم تسلط دانش‌آموزان شرکت کننده در مناظرات دانش‌آموزی به منطق گفت: دانش‌آموزان با تسلط به منطق می‌توانند از به کاربردن سفسطه جلوگیری کنند.

وی اظهار کرد: مناظرات دانش‌آموزی صرفا مخالفت و موافقت با عقاید و نظرات یکدیگر نیست، بلکه مناظره ساختمانی است که گفتار طبقات بالای آن را تشکیل می‌دهد و به زیربنایی استوار نیاز دارد.

قاسمی با بیان اینکه دانش‌آموزان شرکت کننده در مناظرات دانش‌آموزی باید فکور، شجاع، کنجکاو و دارای تفکر خلاق و منطقی باشند گفت: دانش‌آموزانی می‌تواند در مناظرات دانش‌آموزی موفق باشند که در ضمن رعایت اصول اخلاقی و منطقی به طور همزمان از نیمکره راست و چپ خود در مناظرات استفاده کند.

وی اظهار کرد: در مسابقات دانش‌آموزی برد و باخت معنا ندارد، بلکه تربیت دانش‌آموزانی فکور، کنجکاو، بانشاط، شجاع و خلاق حائز اهمیت است.

قاسمی با تاکید به لزوم برخورداری دانش‌آموزان شرکت کننده در مناظرات دانش‌آموزی از شکیبایی و عدم قضاوت زود هنگام، گفت: دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های پرورش شکیبایی از این مهارت برخوردار شوند.

وی اظهار امیدواری کرد که دانش‌آموزان شرکت کننده در این مناظره به عنوان مدیران و مسئولان آینده کشور، از تفکر عمیق، منعطف و همه جانبه برخوردار شوند‌.

دانش‌آموز خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار