لزوم برخورداری دانشآموزان شرکتکننده در مناظرات دانشآموزی از تفکر فلسفی
شیراز (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به لزوم برخورداری دانشآموزان شرکتکننده در مناظره دانشآموزی از تفکر فلسفی گفت وسعت و جمعیت تفکر، عمیقبودن تفکر و انعطافپذیری فکری، از جمله ویژگیهای تفکر فلسفی هستند.
![لزوم برخورداری دانشآموزان شرکتکننده در مناظرات دانشآموزی از تفکر فلسفی](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTM4Mjc4HIiq/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHNw0acE_MUzUsAIKXaKdntA,,/MTM4Mjc4HIiq.jpg)
فرشید قاسمی، در مرحله نهایی دومین دوره مسابقات مناظره دانشآموزی که امروز، پنجشنبه، ٢٢ اردیبهشت، در مرکز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان فارس با حضور مدیرکل آموزش و پرورش فارس، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانشآموزی فارس برگزار شد، اولین ویژگی دانشآموزِ دارای ذهنیت فلسفی را جامعیت برشمرد و گفت: دانشآموز دارای ذهنیت فلسفی به بررسی رویدادها و موضوعات از زوایای متفاوت میپردازند، در نتیجه به کل نگری دست مییابند و میتوانند حال را با آینده مرتبط کنند.
وی افزود: دانشآموزان با بررسی تفاوت در امور مشابه و بررسی شباهت در امور متفاوت میتوانند به جامعیت فکری دست یابند.
قاسمی دومین ویژگی دانشآموز دارای تفکر فلسفی را عمیق بودن ذهن در تفکر برشمرد و گفت: عمیق بودن یعنی توجه به اموری که برای دیگران سوال نیست.
وی سومین ویژگی تفکر فلسفی را انعطاف پذیری فکر برشمرد و گفت: دانشآموز دارای ذهن انعطاف پذیر تفکر درست را میپذیرد و در اندیشههای خود پافشاری نمیکند و به دنبال خلاقیت، نوآفرینی، ساخت راههای جدید است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به لزوم تسلط دانشآموزان شرکت کننده در مناظرات دانشآموزی به منطق گفت: دانشآموزان با تسلط به منطق میتوانند از به کاربردن سفسطه جلوگیری کنند.
وی اظهار کرد: مناظرات دانشآموزی صرفا مخالفت و موافقت با عقاید و نظرات یکدیگر نیست، بلکه مناظره ساختمانی است که گفتار طبقات بالای آن را تشکیل میدهد و به زیربنایی استوار نیاز دارد.
قاسمی با بیان اینکه دانشآموزان شرکت کننده در مناظرات دانشآموزی باید فکور، شجاع، کنجکاو و دارای تفکر خلاق و منطقی باشند گفت: دانشآموزانی میتواند در مناظرات دانشآموزی موفق باشند که در ضمن رعایت اصول اخلاقی و منطقی به طور همزمان از نیمکره راست و چپ خود در مناظرات استفاده کند.
وی اظهار کرد: در مسابقات دانشآموزی برد و باخت معنا ندارد، بلکه تربیت دانشآموزانی فکور، کنجکاو، بانشاط، شجاع و خلاق حائز اهمیت است.
قاسمی با تاکید به لزوم برخورداری دانشآموزان شرکت کننده در مناظرات دانشآموزی از شکیبایی و عدم قضاوت زود هنگام، گفت: دانشآموزان میتوانند با استفاده از تکنیکهای پرورش شکیبایی از این مهارت برخوردار شوند.
وی اظهار امیدواری کرد که دانشآموزان شرکت کننده در این مناظره به عنوان مدیران و مسئولان آینده کشور، از تفکر عمیق، منعطف و همه جانبه برخوردار شوند.
دانشآموز خبرنگار: محمد فروتن
ارسال دیدگاه