پیشکسوت روزنامه نگاری و استاد دانشگاه:

راهنمایان کتاب، حلقه مفقوده نشر ما هستند

تهران (پانا) - یونس شکرخواه می‌گوید راهنمایان کتاب، حلقه مفقوده حوزه نشر هستند ما در دریایی از آثار منتشر شده قرار داریم، در حالی که مخاطبان نمی‌دانند براساس نیازشان باید کدام کتاب را مطالعه کنند.

کد مطلب: ۱۲۷۸۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
راهنمایان کتاب، حلقه مفقوده نشر ما هستند

به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یونس شکرخواه در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تصریح کرد: پاسخ به این سوال که بعد از تهیه کتاب چه توقعی از آن داریم، هنوز در سطح جامعه نهادینه نشده و مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه «گفته می‌شود کتاب عامل دانایی و سوادافزایی است»، اضافه کرد: با این وجود به دلیل تعدد کتاب‌ها و عمر محدود انسان، قادر به مطالعه تمامی کتب نخواهیم بود و لازم است مشخص کنیم که چه کتابی را بخوانیم.

پدر روزنامه‌نگاری آنلاین ایران تصریح کرد: در ابتدا باید نسبت کاربر کتاب با خود کتاب مشخص شود. به عنوان مثال، به این سوال پاسخ داده شود که؛ کتاب خاص، چه نیازی از مخاطب را برآورده کرده و رفع کننده کدام سوال بی‌جواب مخاطب است.

شکرخواه افزود: اینکه یک مکانیک کتاب مرتبط با نیاز کاری خود را داشته باشد و یا حتی یک فعال رسانه چه کتابی را مطالعه کند تا بیشترین کمک را به وی داشته باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد که مورد غفلت واقع شده است. راهنمایان کتاب، حلقه مفقوده حوزه نشر هستند ما در دریایی از آثار منتشر شده قرار داریم در حالی که مخاطبان نمی‌دانند براساس نیازشان باید کدام کتاب را مطالعه کنند.

این روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه با بیان اینکه بعد از برقراری ارتباط با کتاب و تخصصی کردن مطالعه، لازم است؛ کارکرد کتاب تعریف شود تا بتوانیم با علم به این موضوع زمینه مطالعه را مشخص کنیم، اظهار داشت: رعایت مثلت طلایی سواد، جمعیت یا مخاطب و همچنین قدرت خرید می‌تواند رسانه را زنده و ما را در مسیر مناسبی هدایت کند.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار