فاطمه سید مومن:
استفاده از مشارکت فعال همسالان یک راهبرد مؤثردر توانمندسازی دانشآموزان است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه یک معتقد است در زمینه توانمندسازی دانشآموزان استفاده از مشارکت فعال همسالان یک راهبرد مؤثر و کارا است.
فاطمه سیدمومن؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی، بهنازسادات جوادی، کارشناس مشاوره تربیتی و تحصیلی و سپیده نیکزاد، کارشناس مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی در راستای نظارت بر روند اجرای فعالیت های مشاوره و حوزه مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، از مدارس انصار، نرگس و عفاف بازدید کردند.
سید مومن در حاشیه این بازدید در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «طرح همیار مشاور، سلامت روان، توانمندسازی تحصیلی و روانی رفتاری، برنامه معرفی مشاغل و هدایت تحصیلی در حوزه مشاوره و برنامه یاریگران زندگی، ترویج بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ارتقای مهارت های روانی- اجتماعی دانش آموزان، اولیا و کارکنان در حوزه مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی از اهم برنامه های در حال اجرا در مدارس منطقه یک است.»
وی افزود: «در زمینه توانمندسازی نوجوانان و جوانان استفاده از مشارکت فعال هم سالان به عنوان یک راهبرد مؤثر و کارا در جهت مقابله با رفتارهای پرخطر و کسب مهارت های فردی و اجتماعی و همچنین ارتقای سلامت روان، بسیار موثر است.»
سید مومن با اشاره به نقش مهم هم سالان تصریح کرد:
«گروه های همسال بیشترین تأثیر را در عملکرد نوجوانان در تمامی حیطه ها دارند البته این تأثیرات می تواند مثبت و یا منفی باشد ولی می توان از این فرآیند در جهت ایجاد تأثیر مثبت در تمام زمینه های تربیتی، اجتماعی، بهداشتی و ساخت رفتار نوجوانان استفاده کرد.»
سپیده نیک زاد کارشناس مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، بر کیفیت بخشی آموزش ها، شناسایی عوامل مخاطره آمیز درون و برون مدرسه، طراحی پروژه یاریگران زندگی جهت حل حداقل یک مساله، طراحی پوستر، تولید محتوای آموزشی، جلب مشارکت دستگاه های برون سازمانی، تشویق و ترغیب دانش آموزان به شرکت در دوره های ارتقایی نماد و ثبت اطلاعات سامانه همگام در مدارس تاکید کرد.
در پایان بهنازسادات جوادی با اشاره به از سر گیری آموزش حضوری درمدارس اظهار کرد: با توجه به حضوری شدن مدارس نقش مشاوران در آموزش مهارت ها و شناسایی مشکلات تحصیلی و روانی- رفتاری دانش آموزان و کمک به حل یا بهبودآن، بیش از پیش حائز اهمیت شده است.
ارسال دیدگاه