بررسی بنگاه‌داری بانک‌ها در گفت‌وگو با پانا:

پول مردم در بانک‌ها به‌واسطه خرید ملک حبس شده است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید در چارچوب سیاست‌های مورد تصویب شورای پول و اعتبار عمل کرده و بنگاه‌داری نکنند، عنوان کرد که بانک‌ها بعد از دریافت سند ملکی به‌عنوان ضمانت‌نامه باید آن را به مزایده بگذارد نه اینکه سند ملکی را برای خودش بردارد.

کد مطلب: ۱۲۷۶۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
پول مردم در بانک‌ها به‌واسطه خرید ملک حبس شده است

مدتی است که وزارت اقتصاد بسته سیاستی و راهبردی خود را برای شبکه بانکی کشور منتشر کرده است و این موضوع با واکنش‌های مختلف زیادی همراه بود. از موارد مهم این بسته جلوگیری از بنگاه‌داری بانک‌هاست و از سوی دیگر به موضوع پرداخت اعتبار و حمایت از دانش‌بنیان‌ها مورد تأکید قرار گرفته است. برخی از کارشناس‌ها با تایید حرکت درست تسهیل پرداخت وام درباره بیشترشدن حجم معوقات بانکی در صورت عدم توجه به ارزش ضمانت‌های دریافتی هشدار داده‌اند.

بانک باید در چارچوب سیاست‌های مورد تصویب شورای پول و اعتبار عمل کند

مهدی پازوکی، تحلیلگر مسایل اقتصادی در گفت‌وگو با پانا درباره راهبرد وزارت اقتصاد برای جلوگیری از فعالیت بنگاه‌داری بانک‌ها، گفت: «بانک باید به وظیفه اصلی خودش بپردازد که این وظیفه در چارچوب سیاست‌های پولی کشور که مورد تصویب شورای پول و اعتبار است باید فعالیت‌های بانکی خود را سامان دهد و از این‌رو بانک باید بانکداری کند و نه بساز بفروش باشد یا بنگاه اقتصادی داشته باشد. در واقع من با بنگاه‌داری بانک‌ها و خریدوفروش سکه و طلا مخالفم.»

استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره مضرات بنگاه‌داری بانک‌ها اظهار کرد:‌ «بنگاه‌داری‌ها باعث می‌شود فعالیت‌های سالم بخش خصوصی به‌شدت تحت تأثیر قرار بگیرند. و یکی از عوامل فساد این است که بانک‌ها وارد فعالیت‌های بنکداری می‌شوند و من براساس مبانی علم اقتصاد با این موضوع مخالفم زیرا این به نفع سیستم بانکی کشور نیست و هرکسی باید وظیفه خودش را انجام دهد.»

بانک‌ها، بنگاه‌دار خوبی نیستند

پازوکی اظهار کرد: «هر نهادی باید در حوزه فضای قانونی و منطقی خودش کار کند و اکنون یکی از مشکلات اقتصادی ایران این است که بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند و بنگاه‌دار خوبی هم نیستند. به همین دلیل به‌جای اینکه پول وارد برطرف کردن نیازهای اصلی کشور شود بخشی از این وام در بخش‌هایی خرج شده که به دنبال ساخت مال‌ها و بنگاه‌های تجاری است و اینکه بانک وارد فعالیت‌های تصدی‌گری و بنگاه‌داری و شرکت‌داری شود مانند سم برای کشور خطر دارد.»

بخشی از فساد بانک‌ها در ضمانت‌نامه‌هایی است که می‌گیرند

این کارشناس اقتصادی درباره پرداخت وام و تسهیلات بانک‌ها گفت: «بانک‌ها به‌عنوان واسطه هستند و پول‌های مردم را می‌گیرند پس باید در پرداخت وام دقت کنند. اکنون یکی از موضوعاتی که باعث افزایش حجم معوقات بانکی شده است به دلیل این است که بانک‌ها ضمانت لازم را نگرفته‌اند و ارزش ضمانت کمتر از میزان وام است و این خلاف اصول بانکداری است و هیچ کجای دنیا چنین کاری نمی‌کنند. بخشی از فسادهای بانکی در همین ضمانت‌نامه‌هاست.»

ضمانت‌های ملکی بانک‌ها باید به مزایده گذاشته شود نه اینکه در اختیار بانک بماند

پازوکی با غلط‌خواندن گرفتن سند ملکی به‌عنوان ضمانت در بانک‌ها گفت: «بانک وقتی برای ضمانت سند ملکی می‌گیرد نباید آن را در اختیار خودش بگیرد، بلکه باید به حراج بگذارد و بفروشد. پس سیستم بانکی باید به قیمت کارشناسی به مزایده بگذارد و پولش وارد سیستم بانکی شود در واقع پول مردم در بانک‌ها به‌واسطه خرید ملک حبس شده است. پس ضمانت‌های بانکی و وامی ارزشش نباید کمتر از خود وام باشد و اگر چنین شود پای رشوه در میان است زیرا حداقل 25 درصد باید ارزش وثیقه بیشتر از وام باشد. سیستم بانکی نباید دستوری عمل کند بلکه مهم این است که وام دریافت شود. نباید پولی بدون ضمانت پرداخت شود.»

پازوکی افزود: «بدهی‌های بانکی به دلیل این است که ضمانت بانکی گرفته نشده است و اگر هم پرداخت شده ارزش آن از اصل وام کمتر بوده است. اینگونه می‌شود که خیلی‌ها می‌روند و وام می‌گیرند بدون اینکه هدف بازگرداندن وام را داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار