نوری خبر داد

بازگشت تغذیه رایگان به مدارس پس از ۱۰ سال وقفه

رتبه‌بندی معلمان با هماهنگی مجلس و شورای نگهبان، از شعار به عمل تبدیل شد و از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح می‌شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اقداماتی در حوزه رفاهی برای دانش‌آموزان صورت گرفته است، گفت تغذیه رایگان پس از ده سال وقفه به مدارس بازمی‌گردد.

کد مطلب: ۱۲۷۶۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت تغذیه رایگان به مدارس پس از ۱۰ سال وقفه

یوسف نوری امروز ۱۶ اردیبهشت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت گرامیداشت هفته مقام معلم اظهار کرد: اولین معلم خداوند تبارک و تعالی بوده است و در سوره «الرحمن» و «علق» آیاتی بر وجود پیامبر (ص) نازل شد که بیانگر این موضوع است که معلمی یک عطیه الهی از سوی خداوند به انسان‌ها است، پیامبران، معلمان انسان‌ها برای تزکیه روح و هدایت افراد به اذن الهی بودند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش می‌تواند تاکید مقام معظم رهبری و شعار سال یعنی تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی همچنین پرورش جامعه دانش‌بنیان را محقق کند، آموزش و پرورش جامعه دانش‌بنیان ایجاد می‌کند تا جامعه تولید بهره‌ورانه و اشتغال فراوان داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا زمانی که جامعه دانش‌بنیان نباشد، افزایش بهره‌وری نخواهیم داشت گفت: به همین دلیل افرادی مانند شهید تهرانی مقدم با استفاده از حکمرانی دانش‌بنیان افتخاری آفریدند که اکنون در دنیا حکمرانی جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان می‌کشیم همچنین مرحوم سعید کاظمی آشتیانی افتخار می‌کرد که هر چه دارد از شغل معلمی است و با این اصل در حوزه فناوری نوین و سلول‌های بنیادین ما را در کشورهای طراز اول دنیا قرار می‌دهد؛ این چنین است که قله‌های جهاد دانش ایجاد می‌شود.

نقش آموزش و پرورش در ساختن تمدن نوین اسلامی

نوری ادامه داد: نظام آموزش و پرورش با 15.2 میلیون نفر جمعیت واجب التعلیم، بیش از هفت میلیون نفر پیش از دبستان، 970 هزار معلم شاغل و 970 هزار نفر پیشکسوت و بازنشسته خدمات را ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این جمعیت نقش بی‌بدیلی در تمدن نوین اسلامی دارند و رهبری هم بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند افزود: این وزارتخانه در مواقعی دچار افول هم شده است، بطور مثال سند تحول بنیادین که در سال 90 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید باید اجرایی می‌شد اما گروهی سندی را به نام سند 2030 پیدا کردند که با تیزبینی و درایت مقام معظم رهبری این موضوع به جامعه منتقل شد و در جامعه حلقه‌های میانی در مقابل آن ایستاد.

سند تحول بنیادین به برنامه ملی تبدیل شود

نوری یادآور شد: وقتی به کنفرانس آیسسکو رفته بودم در آنجا دیدم که همه کشورها تعهد کردند تا سال 2030 اهداف توسعه هزاره را اجرا کنند و کشور ما هم در این میان بوده و این در صورتی است که ما نباید این کار را انجام می‌دادیم.

وی ادامه داد: همچنین در سال 1392 که رهبری سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش را ابلاغ کردند، باز هم اقدام بایسته‌ای که دیده شود، وجود نداشت.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بنابراین از زمانی که فرصت خدمت فراهم شد، مطالعات همه جانبه صورت گرفت و متوجه شدیم گروه‌های میانی، آتش به اختیار و گروه‌های متدین در قالب‌های مختلف بخشی از سند تحول را در گوشه‌ای از کشور پیاده‌سازی می‌کنند.

نوری افزود: سعی داریم تا به منظور پاسخ به بیانات رهبری در شهریور 1399 که فرمودند سند تحول بنیادین باید با دو قید شاخص‌مندی و زمانبندی عملیاتی شود، عمل کنیم.

وی اضافه کرد: تلاش داریم که در تعدادی از مناطق داخل کشور و یک منطقه خارج از کشور با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی مانند رسانه، خانواده، حکومت و سایر دستگاه‌های مرتبط و روحانیت و دانشگاهیان دست به دست هم این سند به برنامه ملی تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره عدالت تربیتی یا نصیب آموزشی برابر توضیح داد: بسیاری از مناطق دور به دلایلی از نصیب برابر آموزشی کم‌بهره بودند و آموزش و پرورش معلم آماده یعنی فارغ التحصیل از تربیت معلم را در اختیار آن‌ها قرار نداده است.

نوری افزود: در سال 1394 تربیت معلم، ۳ هزار و ۵۰۰ فارغ التحصیل داشت، درحالی که 35 هزار نفر بازنشسته داشتیم و حدود ۱۰۰ هزار نفر دانش‌آموز جدید به نظام آموزشی افزوده شده بود.

وی ادامه داد: اکنون نیز 26 هزار فارغ التحصیل داریم درحالی که سال گذشته 71 هزار نفر بازنشسته داشتیم و 200 هزار نفر به دانش آموزان اضافه شده است.

ایجاد قرارگاه عدالت آموزشی

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با وزارت علوم هماهنگ کردیم که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزوده و قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب آموزشی هم برای جبران کمبود نیرو و امکانات، تجهیزات و مدارس ایجاد شود.

لوایح رتبه‌بندی فعلی از جهت کمی و کیفی با رتبه‌بندی پیشنهادی قبلی دولت متفاوت است

نوری گفت: رتبه‌بندی معلمان با هماهنگی مجلس و شورای نگهبان، از شعار به عمل تبدیل شد و از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح می‌شود. لوایح رتبه‌بندی فعلی از جهت کمی و کیفی با رتبه‌بندی پیشنهادی قبلی دولت متفاوت است.

وی افزود: طرح رتبه‌بندی معلمان برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی آغاز شده و به تصویب رسیده است، بی‌شک معلمان در این راستا گام برمی‌دارند و شاهد ارتقای این قانون برای ارتقای نظام آموزشی و معیشت معلمان خواهیم بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اقداماتی هم در حوزه رفاهی برای دانش‌آموزان صورت گرفته است، گفت: تغذیه رایگان هم پس از ده سال وقفه به مدارس بازمی‌گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار