اختصاصی/ خشایار نادی*

اهمیت معلم در نظام اسلامی

مقام معلم مقام بالایی است و بالاتر از مقام معلم مقامی نیست و برای همین است که وارثان انبیاء شمرده می‌شوند. ان العلما ورثه الانبیاء (دانشمندان وارثان پیامبران هستند).

کد مطلب: ۱۲۷۵۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت معلم در نظام اسلامی

معلم نیز از کلمه علم به دست می‌آید و خداوند متعال اولین معلم بشریت است. همانطور که در قرآن می‌فرمایند: علم آدم الاسماء کلها(بقره/31) و پیامبران هم فرستادگان خداوند متعال، دومین معلم بشریت هستند. و لقد ارسلنا من قبلک رسلاً الی قومهم فجاووهم بالبنیات (روم/47) سومین معلمین، علما و فرزانگان می‌باشند. الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه ولا یخشون احداً الاّ الله و کفی بالله حسبیاً (احزاب/39)

اسلام معلم را به‌عنوان پدر و مادر معرفی می‌کند و می‌گوید «اَب علمک» یعنی یکی از پدران ثلاثه تو، معلمی است که به تو دانش می‌آموزد یعنی تمامی حق و حقوقی که درباره پدر و مادر رعایت می‌شود باید در حق معلم رعایت شود.

نظر حضرت امام (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد شغل معلمی و معلمان

حضرت امام خمینی (ره) می‌فرماید: معلمی شغل انبیاءست.‌از نگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای شکل‌گیری هویت، شخصیت، رشد علمی، اخلاقی و تربیتی جوانان بر عهده معلمان است. مقام معظم رهبری همیشه بیانات ارزشمندی را در توصیف جایگاه و منزلت معلمان فرموده‌اند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. منزلت معلمی فقط این نیست که یکی را تکریم و احترام کنند و دستش را ببوسند. منزل معلمی یعنی تاثیرگذاری در روند تاریخی و مرزبندی فرهنگی یک ملت. اگر جامعه معلمان بتوانند این کار را انجام دهد منزلت معلمی حفظ شده است. و در جایی دیگر می‌فرمایند قدرت، قوت، اعتبار و آبروی یک کشور، بیش از همه چیر به نیروی انسانی آن کشور است. نیروی انسانی را چه کسی درست می‌کند؟ نیروی انسانی را چه کسی نقد می‌کند؟ چه کسی فعلیت می‌بخشد؟ معلم.

و باز هم می‌فرمایند معلمی پایه‌ریز تمدن نوین هستند. چون نیروی انسانی شایسته اگر نباشد تمدنی به‌وجود نخواهد آمد.

چالش‌ها و مشکلات معلمان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بسیاری از سند تحول، اجرایی نشده است. اختصاص کمترین فوق العاده ویژه به طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان، نادیده گرفتن بیمه پایه و تکمیلی، به کار گماردن برخی از افراد بازنشسته و مساله‌دار در صندوق ذخیره فرهنگیان علی‌رغم دریافت پاداش‌های نجومی توسط این افراد، عدم احیای بیمه طلایی برای فرهنگیان، بی‌اعتنایی به رویکرد مدرسه‌محوری، بی‌تفاوتی در قبال نیروهای حق التدریس و نیروهای تعهد خدمتی، عمل نکردن به اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و نداشتن برنامه برای کاهش فاصله دریافتی معلمان نسبت به سایر کارکنان دولت، عدم ارائه برنامه و تحقق اهداف و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علیرغم تاکید مقام معظم رهبری، عدم توجه و ارائه برنامه برای کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش با توجه به خیل عظیم بازنشستگی معلمان که اکنون مواجه هستیم، نداشتن برنامه برای پرداخت به‌هنگام مطالبات انباشته شده معلمان، عدم ساخت مدارس و نداشتن برنامه برای تحقق عدالت آموزشی و فرصت‌های تعلیم، تربیت و با کیفیت در مناطق محروم، عدم توجه به شایستگی مدیران در انتصابات از مهمترین چالش‌های آموزشی و پرورشی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود.

راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت معلمان به دولت سیزدهم

۱- دلگرم‌کردن معلم با تحقق وعده‌های داده شده به آن‌ها و حمایت از صنف معلمان

۲- کاستن فاصله صف و ستاد و نمایندگی مطالبات معلمان از طریق دولت

۲/۱: بازنگری در ساختار وزارت آموزش و پرورش یا تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت شبیه سازمان صدا و سیما

۲/۲: هیأت امنایی کردن ادارات کل و به تبع آن مدارس نواحی

۲/۳: توسعه مشارکت نهادهای اجتماعی در چارچوب دستورالعمل‌های هیأت امنای استانی

۲/۴: تأسیس سازمان نظام معلمی

۳- سوق دادن مطالبات به یک محمل منطقی و امکان‌پذیر

۳/۱: تخصیص منابع با تعیین نسبتی از درآمد ملی

۳/۲: دریافت بخشی از هزینه تربیت از بهره‌برداران اعم از دولتی و عمومی و خصوصی

۳/۳: استفاده از مهارت‌ها و تخصص‌های والدین در جهت کاهش هزینه

۳/۴: اعطای پاداش در قبال افزایش بهره‌وری معلمان و عوامل مدرسه‌ای و عدم تخصیص به ناموفق‌ها

4: تقویت دانشگاه فرهنگیان و تعیین تکلیف کادر علمی

5: اجرای سند جذب، تربیت و نگهداشت معلمان

امیدوارم با حمایت دولت و مجلس و با استفاده از مدیران ارشد جوان، نخبه، مردمی و انقلابی مشکلات فرهنگیان عزیز مرتفع گردد.

*دبیرکل حزب ایران قوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار