یک دانشجو معلم جهادی در گفت و گو با پانا:

تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر برای دانش‌آموزان محروم، از اولویت‌های معلمی است

تهران (پانا) - یک دانشجو معلم جهادی ضمن اشاره به ارزشمند بودن کار خیر در تمام شاخص‌های اجتماعی عنوان کرد با توجه به تحصیل دانش‌آموزان، تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی به خصوص در بین قشر آسیب‌پذیر و دانش‌آموزان محروم، از اولویت‌های اصلی شغل معلمی محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۷۵۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر برای دانش‌آموزان محروم، از اولویت‌های معلمی است

فاطمه برهانی؛ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان و معلم جهادی مسجد امام حسن مجتبی (ع) با بیان اینکه کار خیر تدریس به دانش آموزان، نقش بسزایی در راستای توسعه عدالت آموزشی و کمک به تحصیل دانش آموزان محروم کشور دارد، به پانا عنوان کرد: «خدمت به دانش آموزان نیازمند کشور، زیباترین و شیرین ترین روزهای عمر من بوده است. از آنجا که رزمایش همدلی تنها به بحث تهیه اقلام بهداشتی و خوراکی برای نیازمندان ختم نمی شود و هر کسی به اندازه توان و تخصصی که دارد برای خدمت به مردم وارد عرصه می شود، بر آن شدم تا به منظور پر کردن شکاف افت تحصیلی دانش آموزان نیازمند، به‌ صورت رایگان یا با درصد بسیار کم، به آنها تدریس خصوصی کنم تا بتوانند مشکلات درسی خود را حل کنند.»

وی در خصوص چگونگی شروع کار خود به عنوان یک معلم جهادی خاطرنشان کرد: «در ایامی که کرونا مدارس را تعطیل کرد و کلاس‌ها به اندازه یک تلفن همراه کوچک شدند، گروه‌ها و دانشجو معلمانی بودند که از مناطق صعب‌العبور ‌گذشتند تا نگذارند نبود پوشش اینترنت و تلفن همراه، دانش‌آموزان نیازمند را با مشکل مواجه کند. من نیز با ادامه دادن راه این گروه های جهادی سعی کردم نقشی کوچک در تربیت دانش آموزان این سرزمین داشته باشم.»

برهانی ادامه داد: « در ایام کرونا، در شرایطی هستیم که بسیاری از دانش آموزان برای جبران اختلالی که در روند آموزشی آنها صورت گرفته، به کلاس های تقویتی مراجعه می‌کنند. اما این کلاس ها با هزینه های بالایی که دارند، هر خانواده ای نمی‌تواند زیر بار چنین هزینه هایی برود. بر این اساس من و همکارانم برای کاهش فشار این خانواده ها اقدام به کمک های خیر و خداپسندانه ای کرده ایم تا مشکلات درسی دانش آموزان را تا حدودی رفع کنیم.»

وی افزود: «با کمک مساجد امام حسن مجتبی (ع)، مکانی را به همراه تجهیزات اولیه برای تدریس فراهم کردیم و گروهی متشکل از مدرسان فارغ التحصیل شده از دانشگاه فرهنگیان، به دانش آموزانی که از نظر درسی در شرایط مطلوب قرار دارند اما نیاز به کمک و کلاس تقویتی دارند و دیگر دانش آموزانی از این قبیل که مشکلات مالی دارند را در مدارس شناسایی و به مسجد دعوت کردیم و شروع کارمان از اینجا بوده است.»

وی با اشاره به اینکه اراده انسان آخرین دلیل برای انجام فعل اختیاری در دو جهت اخلاقی مثبت یا منفی از جانب اوست که قابل تقویت است، بیان کرد: «عواملی همچون میل به سعادت، محبت و عشق به خداوند، انذار و توجه کردن به عواقب اعمال، صبر و تأثیرپذیری از افراد صاحب اراده در تقویت اراده انسان، تأثیر می‌گذارند. از آنجا که آموزش و فرهنگ‌سازی در رونق کار خیر بی‌تأثیر نیست، توفیق انجام کارهای خیر را لطف خدا و ذات وجودی انسان می‌دانم. از این رو به نظر من امروزه با رشد و توسعه فرهنگ و مسائل اجتماعی است که می توانیم جامعه را بسازیم. هر چند کار خیر در همه شاخص‌های اجتماعی ارزشمند است.»

این معلم خیراندیش در خصوص کسانی که دوست دارند وارد کار خیر شوند، عنوان می کند: «انسانی که در آموزش و پرورش کار خیر انجام می دهد و درک روشنی از کارکردهای مدرسه دارد، انسانی دوراندیش و زیرک است. مدرسه نه یک مکان، بلکه یک امکان و ظرفیت و محیطی مناسب برای پیگیری اهداف بلند است؛ مدرسه بیشتر از هر عامل دیگری مناسب ترین فرصت را برای تحقق آن اهداف فراهم می کند. بنابراین به جامعه فرهنگیان و دانش آموزان توصیه می‌کنم در این راه سهیم باشند که سعادت اخروی و عزت دنیوی در پی دارد.»

وی در آخر در خصوص کار ارزشمند خود گفت: «من کار بزرگ یا خیلی مهمی انجام ندادم و اگر اقدامی هم بوده آن را وظیفه انسانی خودم می دانم. اما گاهی وقت‌‌ها یک کار خیر را که شروع می‌کنی، گویی صدایت می کند که ادامه دهی، افرادی هستند که به کمک تو می‌شتابند و کافیست اراده داشته باشی و به سمتش بروی و با توکل به خدا کارت را شروع کنی. احساس می‌کنم اگر خوبی در حق هم نوع خودم کردم این وظیفه انسانی من بوده و هیچ منتی نیست و به قول سعدی بنی آدم اعضای یک پیکرند. امیدوارم روزی برسد که ما اعضای یک پیکر بودن و هارمونی را به خوبی درک کنیم و بیشتر مواظب هم باشیم و هوای همدیگر را داشته باشیم.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار