یک معلم کاشمری:
معلم باید نماد عشق، صبوری و مهربانی باشد
کاشمر (پانا) - معلم پیشکسوت کاشمری گفت معلمی نماد عشق، صبوری، مهربانی، مدارا و الگوی دانشآموزان باید باشد.
مرتضی نظام آبادی در گفتوگو با پانا ضمن تبریک هفته معلم گفت: «معلم ماندگار میکوشد تا عالمسازی را با آدمسازی همراه کند و سعی میکند دانشآموزان میل به حقیقتجویی داشته باشند و بزرگترین مانع این است که با وجود اینکه دانش نداریم، خودمان را عقل کل بدانیم.»
وی ادامه داد: «شاید هر فردی بتواند با گرفتن مدرک و کسب رتبهای در کنکور سراسری به کسوت شریف معلمی درآید، ولی وفادارماندن به حرمت معلمی، با وجود سی سال خدمت به شیوهای که مدام باید صبور و مهربان باشد، خشم خود را فرو ببرد، مدارا کند، الگو و اسوه دانشآموزان باشد، انصاف و عدالت را رعایت کند، سخن دانشآموزان را صمیمانه بشنود، در دلها امید به زندگی را زنده نگه دارد و دانشآموزان را به رشد اخلاقی برساند، کار سادهای نیست.»
نظام آبادی بیان کرد: «یاری گر همه ما انسان ها در زندگی ابتدا خداوند باری تعالی است و بعد والدین دلیل موفقیت ما انسان ها در زندگی هستند. زیرا با احترام به پدر و مادر از آنها درس آموختم و در هنگام ناتوانی دستشان را گرفتم، دعای آنها همیشه بدرقه راه سرنوشت بنده است.»
وی اظهار کرد: «مدتی به دلیل شیوع کرونا از ضرورت زندگی جمعی دانش آموزان فاصله گرفته بودیم، به رشد اجتماعی آنها بی توجه شدیم و فقط رشد علمی را در نظر داشتیم، حال بایستی در تمامی جهات رشد به آنها عنایت داشته باشیم.»
وجود دانشآموزان در یک کشور سرمایه است
این معلم کاشمری تاکید کرد: «بهترین سرمایه کشور دانش آموزان هستند. اگر چه همچون سایر گروه های جامعه دارای نقاط ضعف باشند، امّا فواید آنها چشم گیرتر است. اگر نتوانیم در مدارس اخلاق مناسب را گسترش دهیم ضرر مدرسه از نفعش بیشتر می شود. از سویی دیگر دانش آموزان به معلمانشان تاسی و نسخه وجودشان را برابر با اصل می کنند.»
وضعیت درسی دانش آموزان بعد از دو سال تعطیلی مناسب نیست
وی در خصوص وضعیت آموزشی دانشآموزان تصریح کرد: «حضوری شدن کلاس های درس بعد از دو سال تعطیلی کرونایی، سبب شور و نشاط در آموزش شد و جلوی کاهلی و کم تحرکی دانش آموزان را گرفت و حال و هوای آموزش حضوری در مقایسه با مجازی وصف ناشدنی است، امّا متأسفانه تا همین حالا، چون دانش آموزان حدود ۲۵ ماه از کلاس های حضوری به صورت واقعی دور بودند، هنگام حضوری شدن کلاس ها نمی توانند با همکلاسی ها و با دبیر خود ارتباط و تعامل مناسبی داشته باشند. همچنین دو سال از کلاس درس دور بودهاند، دیگر نظم و انضباطی در کارهایشان مشهود نیست و بیشتر درس هایی که تدریس شده را خوب متوجه نشده و دارای پایهای ضعیف هستند.»
نظام آبادی در این باره تاکید کرد: «حتّی در درس ادبیات فارسی دارای اُفت بدی هستند، تعداد زیادی هم از دانش آموزان در کلاس های نگارش از نوشتن گریزان و در هنگام خواندن متون فارسی یا انشاء و سخن گفتن در جمع همکلاسی ها ناتوان هستند و دانش آموزان زیادی، با توجه به اینکه پایه نهم هستند هنوز قادر به خوانش متن کتاب های درسی نیستند و برای همین از درک مفهوم و معانی درس عاجز هستند. همچنین به دلیل اینکه دوران کرونا، حادثه جدیدی در زندگی همگی ما بود، خاطرات شیرین و تلخ فراوانی در کلاس های مجازی برای ما معلمان بر جای گذاشت.»
وی در ادامه از وضعیت مطالعه و تحقیق جامعه امروز کشور گفت: «ای کاش خواندن کتاب انقدر رواج می یافت تا ملت مطالعه کافی داشته باشند. با این که اوقات فراغت بسیاری داریم تقریباً مطالعه و تحقیق در زندگی ما جایگاهی ندارد، دلیل ادعایم بر این است که ما به خانه هر کسی می رویم بر در و دیوار منازل انواع و اقسام اشیاء عتیقه و گرانبها می بینیم و در هیچ گوشهای از منازل حضوری از وجود کتاب به چشم نمی خورد و با اینکه مطالعه نمی کنیم در بسیاری از امور، خود را صاحب نظر می دانیم. بیشتر افراد در زمان های گوناگون برای دوستان و آشنایان هدیه می خرند، ولی کمترین هدیه، کتاب است که به آنها می دهند.»
اوقات فراغت یک فرصت ناپایدار و محدود است
نظام آبادی افزود: «اوقات فراغت یک فرصت ناپایدار و محدود است که در اختیار دانش آموزان است، بنابراین مسئولین باید برای این سرمایه گرانبها، تدبیر و مدیریت کارآمد داشته باشند و دانش آموزان هم بر مطالعه کتاب های غیر درسی خود بیفزایند. همچنین یک مهارت جدید برای خود فراهم کنند تا کسب درآمد و شغل هم بیاموزند.»
این دبیر ادبیات فارسی در پایان با توصیه به دانش آموزان بیان کرد: «ضمن احترام به والدین و دبیران عزیز، از نماز غافل نشوند و نظم و انضباط را سرلوحه کار خویش قرار دهند.»
مرتضی نظام آبادی در گذشته سرگروه درس ادبیات فارسی کاشمر، مدرس درس ادبیات در قطب شهید مدرس(ره) بوده و مدت چهار سال است که بازنشسته شده، امّا بخاطر عشق به شغلش، همچنان در حال خدمت به جامعه است.
دانشآموز خبرنگار: ابوالفضل مودب
ارسال دیدگاه