اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از مرگ پلنگ قائم‌شهر تا توقف حکم اعدام محیط‌بان کرمانشاهی

تهران (پانا) - کاهش آمار فوتی‌های روزانه کرونا، شیوع بیماری سرخک در کشور، دستگیری قاتل طلبه‌های اهل سنت گنبدی، مرگ پلنگ قائم‌شهر، توقف حکم اعدام برومند نجفی و صدور 20 سال حبس برای محمد امامی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۷۴۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
از مرگ پلنگ قائم‌شهر تا توقف حکم اعدام محیط‌بان کرمانشاهی

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۳۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۴۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۶ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۱۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. یک هزار و ۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. اکنون ۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. این در حالی است که تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشور طی هفته‌ای که گذشت، پس از ۲۶ ماه، به کمتر از ۱۵ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۴۶۸ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۱۵۹ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۹۸۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۶۱۵ دُز رسید.

مصوبات ستاد کرونا

در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر از جلسات قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا برگزار شد. احمد وحیدی، وزیر کشور با بیان اینکه اینکه محدودیت جاده‌ای برای تعطیلات عید فطر پیش‌بینی نشده است، اعلام کرد که مراسم راهپیمایی روز قدس با شیوه‌نامه‌های بهداشت برگزار می‌شود. وزیر کشور همچنین تاکید کرد: نماز عید فطر باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت و برگزار شود. در مورد تزریق دُز سوم نیز تأکید شد کسانی که هنوز دُز سوم را دریافت نکرده‌اند با توجه به موضوع مدیریت هوشمند و مراقبت‌های مدیریت هوشمند هر چه زودتر نسبت به تزریق دُز سوم اقدام کنند. همچنین اصناف نیز باید برای دریافت QR کد اقدام کنند و موقعیت مناسب کنونی نباید باعث شود که این کد را دریافت نکنند. بی‌تردید در راستای مدیریت هوشمند باید نسبت به دریافت QR کد تسریع کنند.

شیوع سرخک در کشور

سرخک، مسری‌ترین بیماری در دنیا است که در صورت بی‌توجهی، خطرناک و عوارض جدی دارد. در هفته‌ای که گذشت، شیوع سرخک در کشور بار دیگر مطرح شد و محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار تاکنون ۹۸ نفر در کشور به بیماری سرخک مبتلا شده‌اند. ۷۰ مورد از اتباع خارجی و ۲۸ مورد دیگر ساکن ایران هستند و این افراد در تماس با افراد خارجی به این بیماری مبتلا شدند و واکسینه نشده بودند.

دستگیری قاتل طلبه‌های اهل سنت گنبدی

شامگاه شنبه ۱۳ فروردین دو نفر در محله چای بویین گنبدکاووس به قتل رسیدند و از همان زمان بروز این حادثه تیم ویژه‌ای متشکل از دادستان مرکز استان، دادستان گنبدکاووس و بازپرس پرونده و کارآگاهان زبده پلیس پیگیر روند پرونده بودند. حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری گلستان در هفته‌‌ای که گذشت با اشاره به دستگیری قاتل دو روحانی اهل سنت گفت: قاتل و همدست او و فردی که از ماجرای این قتل‌ها خبر داشت، دستگیر شده‌اند. حیدر آسیابی افزود: متهم اقرار کرده است به علت اختلافات شخصی، پس از تهیه اسلحه، اقدام به قتل دو روحانی گنبدی کرده است.

مرگ پلنگ قائم‌شهر

در هفته‌ای که گذشت، یک قلاده پلنگ نر در شهرستان قائم‌شهر سرگردان بود که پس از عملیات زنده‌گیری، این پلنگ تلف شد. کورس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: یک قلاده پلنگ نر در خیابان ساری قائم شهر مشاهده شد که باعث وحشت مردم شهر شده بود. ربیعی افزود: نیروهای انتظامی و آتش‌نشانی در خیابان‌های شهر در حالت آماده‌باش بودند که پلنگ را زنده‌گیری کنند که در حین ماموریت یکی از ماموران نیروی انتظامی زخمی شد. پلنگ وارد یکی از خانه‌های مسکونی شد و در مسیر به یک مامور دیگر نیروی انتظامی حمله و او را زخمی کرد. درحین تعقیب نیروهای حفاظت محیط زیست ونیروی انتظامی پلنگ به سمت دیگر شهر فرار کرد و برای جلوگیری از وحشت بیشتر مردم، یکی ازماموران به سمت پلنگ شلیک تا مانع از جراحت بیشتر به ماموران انتظامی شود. با استفاده از تفنگ دارت بیهوشی پلنگ با موفقیت زنده‌گیری شد. پس از تیراندازی مامورین نیروی انتظامی به پلنگ قائمشهر این پلنگ بعد از انتقال به منطقه سمسکنده تلف شد.

حکم اعدام برومند نجفی متوقف شد

در سال ۱۳۹۹ در جریان درگیری نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با شکارچی‌ها در منطقه بیستون کرمانشاه، یک شکارچی جان خود را از دست داد، و محیط بان برومند نجفی به اتهام قتل زندانی و در آبان ۱۴۰۰ به قصاص محکوم شد. سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در هفته‌ای که گذشت گفت: درخواست اعاده دادرسی محیط بان کرمانشاهی توسط دیوان عالی کشور پذیرفته شد و حکم اعدام برومند نجفی متوقف شده است.

«محمد امامی» به 20 سال حبس محکوم شد

در هفته‌ای که سپری شد، چهاردهمین جلسه سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. وضعیت پتروشیمی میانکاله، روند آزادسازی سواحل، وضعیت پرونده عامل صحن رضوی، صدور حکم ۱۷۰ سال حبس برای متهمان پرونده بانک سرمایه که در این رابطه محمد امامی به ۲۰ سال حبس و رد مال، انفصال از خدمات دولتی محکوم شد، وضعیت پرونده بازار سرمایه و بورس، محکوم شدن ۲ دانشجوی دانشگاه شریف به ۱۰ سال حبس، آخرین وضعیت پرونده‌های خودرویی و قطعی شدن حکم 19 نفر از متهمان پرونده کارمندان منابع طبیعی لواسان از مهم‌ترین اخبار حوزه قضایی بود که ذبیح‌الله خداییان آنها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار