اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

تاخت‌و‌تاز گرد و غبار در کشور؛ ۱۵ استان درگیر طوفان شدند

تهران (پانا) - تداوم روند کاهشی آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در کشور، صفر شدن شهرهای دارای وضعیت نارنجی، گروگانگیری مرگبار در ایلام، تاخت و تاز آلودگی هوا، تلف شدن دومین نوزاد «ایران» و اعلام زمان اولین پرواز حج تمتع 1401 بخشی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۸۰۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
تاخت‌و‌تاز گرد و غبار در کشور؛ ۱۵ استان درگیر طوفان شدند

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۲۴۴ نفر جان خود را از دست داده‌‌اند. تاکنون ۷ میلیون و ۲۶ هزار و ۷۳۳ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۷۵۲ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۴۴۵ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۲۵۷ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۱۸۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۸۸۴ دُز رسید.

صفر شدن شهرهای نارنجی کرونا

با کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در کشور، جدیدترین نقشه کرونایی در کشور نیز منتشر شد و طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار نداشته و ۲۵۹ شهر در وضعیت زرد و ۱۸۹ شهر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

گروگانگیری مرگبار در یکی از ادارات دولتی

در هفته‌ای که سپری شد، سردار دلاور القاصی‌مهر، فرمانده انتظامی استان ایلام از گروگانگیری در یکی از ادارات دولتی در این استان خبر داد و گفت: طی تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پلیسی 110، خبری مبنی بر اینکه یک فرد مسلح وارد سازمان امور املاک استان ایلام شده و اقدام به تیراندازی کرده دریافت شد. در بررسی‌ها مشخص شد فرد مسلح از کارکنان آن سازمان و با توجه به اختلافات شخصی، به صورت مسلح وارد محل شده و به سمت کارکنان آنجا تیراندازی می‌کند. قاتل با حضور و واکنش سریع ماموران عرصه را بر خود تنگ دید و اقدام به خودکشی کرد. در این درگیری سه نفر درگذشتند و 7 نفر مجروح شدند.

در سال 1430 جمعیت سالمندان ایران 3 برابر می‌شود

هفته‌ای که گذشت، هفته ملی جمعیت بود و از آنجا که جمعیت ایران رو به سالمندی است، مساله افزایش جمعیت جوان در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است که در این راستا قانون جوانی جمعیت نیز در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. مسعود عالمی نیسی، رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور با بیان اینکه 88 درصد جوانان مجرد در سن ازدواج تمایل به ازدواج دارند، گفت در کشور تعداد 11.6 میلیون مجرد در سن ازدواج وجود دارد. رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور درباره تمایل به فرزندآوری نیز گفت: در این زمینه یک شاخص وجود دارد که نرخ باروری کل است و عددش 1.7 است. معنی این شاخص اینگونه در نظر گرفته می‌شود که خانواده‌ها 1.7 دهم فرزند می‌آورند در حالی که اینگونه نیست و در مخرج این کسر، زنان و دختران در سن باروری آورده می‌شود در حالی که ما از دختران انتظار باروری نداریم. شاخص دیگری هم به عنوان نرخ باروری نکاحی وجود دارد که در مخرج آن، زنان متاهل در نظر گرفته می‌شود وعدد آن 2.7 دهم فرزند است. رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور در ادامه همچنین یادآور شد: بر اساس آمار سال 99، میزان 9.5 درصد خانواده‌ها در سال اول صاحب فرزند می‌شوند، یعنی نزدیک به 10 درصد. اگر نیمی از مجردهای در سن ازدواج، خانواده تشکیل دهند در عرض یکسال 551 هزار موالید به جمعیت کشور اضافه می‌شود. اکنون موالید 1 میلیون و 100 هزار نفر است یعنی بالغ بر 30 تا 40 درصد به این آمار اضافه می‌شود. در سال دوم نیز موالید 8.2 درصد یعنی 423 هزار موالید می‌شود.

اعتراض رانندگان اتوبوس

در هفته‌ای که گذشت برخی رانندگان اتوبوس در شهر تهران که به میزان افزایش حقوق خود معترض بودند مقابل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران تجمع کردند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز برای رفع نگرانی ها در جمع معترضان حاضر شد. او در حاشیه جلسه هیات دولت درخصوص اعتراض برخی رانندگان اتوبوس به میزان افزایش حقوق‌هایشان، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و صحت فیش‌های منتشر شده از حقوق رانندگان اتوبوس توضیحاتی داد و گفت: شائبه‌هایی درخصوص مصوبه هیات وزیران درباره میزان افزایش حقوق و دستمزد، این مشکلات را ایجاد کرده بود. برخی شایعات، این شائبه را ایجاد کرده بود که درخصوص نهادهای عمومی نیز تصمیم‌گیری شده است که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. اما منتظر تعیین تکلیف این موضوع هستیم و مابه‌التفاوت‌ها را با افزایش 40 درصدی پرداخت کردیم تا زمانی که نظر نهایی داده شود افراد معترض ۲۰۰ و ۳۰۰ نفر می‌شدند و باقی رانندگان سرکار خود حاضر بودند و از امروز نیز همه رانندگان درحال خدمات رسانی به شهروندان هستند. شهردار تهران درخصوص اینکه آیا راننده اتوبوسی دستگیر شده است، گفت: دستگاه‌های امنیتی باید درخصوص آن اظهار نظر کنند و برخی که ساماندهی این کار را می‌کردند مواجهه با آنها متفاوت خواهد بود.

دومین نوزاد «ایران» تلف شد

تولد سه توله، یوزپلنگ آسیایی «ایران» که روز ۱۱ اردیبهشت در مرکز تکثیر یوز آسیایی سه توله به دنیا آمده بودند در صدر اخبار حوزه محیط زیست قرار گرفت. یکی از توله‌ها سه روز بعد تلف شد. در هفته‌ای که گذشت سازمان محیط زیست اعلام کرد که دومین توله ایران، تلف شد. حسن اکبری، معاون محیط زیست گفت: دامپزشک تیمارگر توله یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آنها می‌شود که به فوریت موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات وحش منعکس و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوزها منتقل شده و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام می‌کند. پس از بررسی‌های انجام پذیرفته، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله‌ها، برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متاسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد.

آلودگی هوا در 15 استان

شاخص کیفیت هوای تهران و 14 استان دیگر در هفته‌ای که گذشت در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت و این مساله موجب شد تا کارگروه اضطرار آلودگی هوا در پایتخت و استان های درگیر گرد و غبار تشکیل شود و به دنبال تشکیل این کارگروه، فعالیت مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات تعطیل شد.

ورود ایران به دوره 30 ساله خشکسالی صحت دارد؟

اخیرا علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی در اظهار نظری گفته است که «ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده است» البته به گفته وی این دوره خشکسالی از حدود ۲۰ سال پیش شروع شده و اکنون آثارش را در کشور می‌توان مشاهده ‌کرد. این اظهار نظر اولین ادعای ورود ایران به دوران طولانی خشکسالی یا ترسالی نبوده و نیست. در سالیان گذشته همراه با افزایش و کاهش حجم بارندگی‌ها در کشور مسئولان و کارشناسانی بودند که ادعای ورود به دوران ترسالی را داشتند. به‌طوری که همزمان با افزایش قابل‌ توجه حجم بارندگی در ابتدای سال ۱۳۹۸ علی‌اکبر رائفی‌پور، فعال مجازی با انتشار فیلمی از سخنرانی‌های خود مدعی شد ایران بیش از دو سال است که وارد دوره ترسالی ۳۰‌ساله شده است. محمدتقی زمانیان، استاد برجسته هواشناسی در گفت‌وگو با پانا با انتقاد از اظهارنظرهای مطرح شده درباره ورود ایران به دوره 30 ساله خشکسالی اظهار کرد: «در گذشته، فردی را بی‌سواد خطاب می‌کردند که سواد خواندن و نوشتن نداشت اما امروز که دانش گسترش پیدا کرده، بی‌سواد به فردی تلقی می‌شود که اظهار نظر غیرکارشناسی می‌کند. در زمینه هواشناسی نیز باید گفت پیش‌بینی به این شکل غیرممکن است و حتی پیش‌بینی ‌وضع جوی برای سال آینده نیز مشکل است.»

ورود 7 هزار معتاد متجاهر به چرخه درمان

جمع‌‌آوری معتادان متجاهر یکی از سیاست‌های مدیریت شهری در دوره جدید است که با کمک‌ دستگاه‌های متولی در حال برگزاری است و بنا به گفته محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تا پایان نوروز امسال حدود 7 هزار معتاد متجاهر وارد چرخه درمان شدند. توکلی‌زاده در این‌باره گفت: «چیزی که ایده‌آل ما است و در قرارگاه آن را دنبال می‌کنیم این است که با کمک دستگاه‌ها و نهادهای دیگر محوریت خدمات‌رسانی به آنها را برعهده داریم تا بتوانیم این چرخه را تا خانواده پیش ببریم. یعنی خانواده بیاید و کنار خانواده قرار بگیریم و در درمان کمک کنند تا ترک پایدار باشد. اینکه بگوییم در مورد این 7 هزار نفر موفق شده‌ایم یک ادعای بزرگ است و اکنون نمی‌توانیم چنین ادعایی کنیم و فعلا سم‌زدایی و ترک را انجام می‌دهیم و مهارت‌آموزی نیز انجام می‌شود. تلاش این است که با کمک خانواده‌ها و مشاوران ترک را پایدار سازیم و برگشت به جامعه اتفاق بیافتد.»

زمان اولین پرواز حج تمتع 1401 اعلام شد

بنا به اعلام سازمان حج و زیارت، پروازهای حج تمتع امسال ۲۳ خرداد ماه آغاز می‌شود و پروازها ۷ مردادماه ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار