مهرگان محمدی*

روز قدس، روز بیداری اسلام

روز قدس از مهمترین وصایای امام خمینی (ره) ‌و یکی از بزرگترین افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

کد مطلب: ۱۲۷۳۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد
روز قدس، روز بیداری اسلام

روز‌ جهانی قدس، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است که در سال ۱۳۵۸ شمسی توسط امام خمینی (ره) و برای حمایت از مردم فلسطین و مقابله با استکبار و ظلم به رسمیت رسید.

از پیروزی انقلاب چندی نگذشته بود که در همان روزها صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی حمله کردند و در پی آن جنوب لبنان را به خاک و‌ خون‌ کشیدند. در همان زمان، امام خمینی به نشانه اعتراض یک‌ملت و مقابله با خوی‌ وحشیگری آن رژیم، آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نام گذاری کردند.

در همان سال ۵۸ مراسم و راهپیمایی روز قدس در ایران و به دنبال آن در برخی کشورها نظیر عراق، سوریه، لبنان، پاکستان و سایر حکومت های اسلامی و حتی در اروپا و آمریکا نیز مسلمانان به خیابان آمدند و شعار آزادی خواهی سر دادند.

در حال حاضر نیز بیش از ۸۰ کشور به این واکنش امام پاسخ مثبت داده‌اند.

روز قدس معیاری است برای سنجیدن میزان حمایت دولت‌ها و مردمشان برای پیروزی حق بر باطل و حمایت از مظلومان در برابر حکومت‌هایی که بویی از انسانیت نبرده‌اند.

از دیدگاه امام خمینی؛ روز قدس نه تنها روز فلسطین بلکه روز اسلام و‌ حکومت اسلامی است و‌ مقاومت در این مسیر نتیجه‌ای جز برچیده شدن بساط ظلم رژیم صهیونیستی همراه نخواهد داشت.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، بر این عقیده است که گرامیداشت روز جهانی قدس، موجب می‌شود فلسطینیانِ مورد تهاجم، احساس تنهایی نکنند و بتوانند مقاومت کنند.

همچنین از نگاه مراجع تقلید شیعه، شرکت در راهمپیمایی این روز واجب شرعی است و فتواهایی بر این اساس داده شده است. علاوه بر این،در سایر حکومت ها نیز روز قدس جایگاه ویژه ای دارد که سبب بیداری ملت ها است.

مسئله فلسطین، غمی بر دل تمام مسلمانان است و وظیفه هر کدام از ما‌ حمایت بی دریغ از مردم و تلاش برای بازپس گرفتن این‌کشور است. حداقل کاری که می توان در این مسیر انجام داد شرکت در راهپیمایی و نشان دادن همدلی و همبستگی ماست.

شرکت در این روز سبب ایجاد هر چه بیشتر اتحاد و مقاومت مظلومان و حامیانشان در برابر ظالمان و مستکبران است. روز قدس تا همیشه به عنوان نماد ایستادگی در تاریخ اسلام خواهد بود. با ایمان و‌ توکل به خدا و مبارزه با تمام توان جوانان مسلمان و با خدا، پیروزی و آزادی فلسطین در چند قدمی ماست.

ای قدس ای شهر خدا آزاد می‌خواهم تو را
معراج گاه مصطفی آزاد می‌خواهم تو را
ای قبله گاه اولین بهر رسول آخرین
از سلطه صهیونیان آزاد می‌خواهم تو را

دانش‌آموز خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار