مشاور سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی:

دانستن معارف اسلامی به تنهایی منجر به تربیت اسلامی نمی‌شود

تهران (پانا) - مشاور سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت دانستن معارف اسلامی به تنهایی منجر به تربیت اسلامی نمی‌شود باید تعالیم ناظر بر عمل باشد.

کد مطلب: ۱۲۷۳۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
دانستن معارف اسلامی به تنهایی منجر به تربیت اسلامی نمی‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی،‌ جلسه مشترک اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی با معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به منظور تبیین راهبردی موانع و ضرورت های تربیت معلم - مربی در تراز تربیت اسلامی انقلابی تشکیل شد. دراین جلسه سید باقر پیشنمازی گفت: تحصیل در دانشگاه تربیت معلم باید منجر به تربیت معلم شود نه تعلیم، اطلاعات دینی الزاماً منجر به تربیت دینی نمی شود اطلاعات دینی باید به عمل تبدیل شود و صرف داشتن این اطلاعات منجر به تربیت نخواهد شد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید بتواند نیرو های در تراز انقلاب اسلامی برای پذیرش مسئولیت ها تربیت کند که عامل باشند.

پیشنمازی گفت: معلم هر رشته‌ای باید بتواند نقش تربیتی خود را ایفا کنند که در سند تحول بنیادین نیز به معلم- مربی اشاره شده است و نقش تربیتی فقط در ساحت تربیت دینی نیست.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری ادامه داد : پرورش صرفاً به معنای تربیت دینی و اعتقادی نیست که ما دنبالش هستیم پرورش به معنی پرورش استعدادها و خلاقیت هاست.

وی افزود: تربیت دینی ملاحظاتی دارد منظور این است که شخصیت معلم نقش تربیتی دارد که بخشی از آن از خانواده وی نشات می گیرد و بخشی از آن نیز اکتسابی است.

پیشنمازی افزود: بچه ها تحت تهاجم فرهنگی قرار خواهند گرفت راه چاره آن است که نیروهایی قوی و توانمند تربیت کنیم تا در برابر این تهاجمات روشنگری کنند.

مشاور سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی ادامه داد: انتخاب معلم باید بر اساس کشف صورت بگیرد نه بر اساس مراجعه لازم است از وظایف مدیران مدارس آن باشد که دانش‌آموزان واجد شرایط معلمی را در دوران تحصیل کشف و معرفی کنند.

پیشنمازی با اشاره به مشخصه های معلم گفت: برخی از مشخصه ها مانند لحن سخن گفتن، داشتن رفتار اخلاقی مناسب، داشتن روابط عمومی بالا و ... ذاتی است و اکتسابی نیستند اما برخی را می‌توان به صورت تعلیم و آموزش در معلمان تقویت کرد.

وی با اشاره به تربیت در اسلام افزود: مدل تربیتی اسلام آن است که شخص خودش رویش داشته باشد نه اینکه به زور و اجبار منجر به تربیت شود مانند شکفتن غنچه گل که در صورت باز کردن غنچه به زور غنچه پژمرده و خراب خواهد شد و به قول شهید مطهری متربی مانند تنور است و به یک آتش زنه نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: نمونه بارز این نوع تربیت در سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نمودار بود زیرا وی در دوران نوجوانی و کودکی متحمل سختی‌ها و مشقات بسیاری شده بود این آتش زنه برای سردار سلیمانی همان فقر و مشقت دوران نوجوانی وی بود که با سعی و تلاش رویش لازم را پیدا کرد.

وی ادامه داد: علم با معلومات متفاوت است علم باعث می شود که فرد با تفحص و تحقیق به مسائل پی ببرد که می‌توان این نوع تربیت را در دانش آموزان با برگزاری اردوهای دانش آموزی مهیا کرد البته اردوهایی که همه چیز آن مهیا نیست بلکه دانش آموزان در فرایند تهیه غذا، ایجاد مکان اسکان مناسب و غیره سهیم باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار