لغو ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی

تهران (پانا) - سخنگوی گمرک ایران گفت نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه، بادمجان، سیب زمینی و پیاز، با پیگیری‌های صورت گرفته و نظر شفاهی این نهاد به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد و صادرات این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست.

کد مطلب: ۱۲۷۲۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
لغو ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی

به گزارش گمرک، «سیدروح‌الله لطیفی» درباره ممنوعیت صادرات تعدادی محصولات کشاورزی اظهار داشت: طبق نامه وزارت جهاد کشاورزی صادرات چهار محصول کشاورزی سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و بادمجان به دلیل تنظیم بازار بررسی باید ممنوع می شد که به دلیل مباحث کارشناسی، فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، نامه مذکور به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد.
وی افزود: براساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و تنظیم بازار در بخش کشاورزی و گمرک هم مجری قوانین و بخشنامه‌های قانونی است.
سخنگوی گمرک گفت: به دلایل تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگوهای شفاهی این موضوع به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد و مقرر شده است که تغییراتی در این تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود.
وی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات را تبدیل به افزایش تعرفه عوارض صادراتی کند و بر اساس مباحث مطرح شده محصولات گلخانه‌ای گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود.
لطیفی خاطرنشان کرد: معمولا بر اساس چند روش نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌شود؛ نخست افزایش تعرفه عوارض صادراتی، روش دیگر ممنوعیت صادرات کالاهایی که در بازار داخل با کمبود مواجه شده‌اند و روش سوم هم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است.
وی تاکید کرد: در شرایط تحریمی کشور واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، مرسوم نیست معمولا از روش سوم برای تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار