در گفت‌وگوی پانا با معاون وزیر کار:

250 تعاونی دانش‌بنیان تا پایان سال 1401 راه‌اندازی خواهد شد

تهران (پانا) - معاون تعاون وزیر کار معتقد است برای رسیدن به سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد باید به تعاونی‌های دانش‌بنیان توجه ویژه داشت و این مهم با راه‌اندازی صندوق پژوهش و نوآوری محقق خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۷۱۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
250 تعاونی دانش‌بنیان تا پایان سال 1401 راه‌اندازی خواهد شد

این روزها که همه‌ جا صحبت از تولید دانش‌بنیان است یکی از حلقه‌های مهم و مؤثری که نباید در این هدف‌گذاری سال نادیده گرفته شود، بخش تعاون است. سال‌ها پیش در برنامه ششم اهمیت بخش تعاون تا آنجا بود که برای آن سهم 25 درصدی در اقتصاد تعریف شد، هرچند که این مهم هیچ‌گاه محقق نشد. معاون وزیر کار یکی از دلایل نرسیدن بخش تعاون به سهم 25 درصدی در اقتصاد را تغییراتی عنوان می‌کند که سال‌ها بعد رخ داد. حذف سهام عدالت از سبد تعاون یکی از این دلایل بوده که اکنون دوباره به جایگاه اولیه‌اش بازگشته است.

ازنظر مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ تعاونی‌های دانش‌بنیان در این مسیر سهم بالقوه‌ای دارند و حلقه گمشده تعاونی‌های دانش‌بنیان «صندوق پژوهش و نوآوری» است. حالا با صحبت‌هایی که با معاونت علمی ریاست جمهوری شده است مقرر شده تعداد این نوع از تعاونی‌ها تا پایان سال 1401 به تعداد 250 تعاونی دانش‌بنیان برسد و با حمایت آن صندوق، نقش مؤثر خود را در اقتصاد ایران ایفا کنند.

سرنوشت سهم 25 درصدی تعاون از اقتصاد

مهدی مسکنی، معاون وزیر کار در گفت‌وگو با پانا درباره سهم 25 درصدی تعاون از اقتصاد که در برنامه ششم توسعه تعریف شده است، گفت: «ما باید ۲۵ درصد برسیم اما پیش از آن باید دید در کجا قرار گرفته‌ایم. سال 89 مرکز آمار محاسبه‌ای داشت و مشخص شد سهم تعاون در اقتصاد 3 درصد است و البته آن محاسبه بر اساس نمونه‌گیری بود. در شرایط فعلی در اولین گام ما با مرکز آمار نشستی گذاشتیم و با نمونه‌گیری از 30 هزار تعاونی آغاز شد و شاخص‌ها را با هم یکی کردند که امیدواریم تا شش ماه اول سال 1401 به نتیجه برسد. در گام دوم بنا را بر این گذاشتیم که کار را به‌صورت ریشه‌ای پیگیری کنیم. هرسال نمونه‌گیری نداشته باشیم و در این مورد باید دیتا را از مبنا شروع کنیم یعنی تعاونی‌ها هر کجای ایران که تشکیل می‌شود این فعالیت ثبت شود.»

وی افزود: «در عملی‌سازی در حال بررسی چندین روش هستیم تا ببینیم چگونه تعاونی‌ها می‌توانند سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد را تأمین کنند. بررسی‌‌ها از سال ۸۷ که سیاست‌های کلی نظام طبق اصل۴۳ و ۴۴ ابلاغ شد آغاز و سال ۸۹ سهم تعاون محاسبه شده است و در آن زمان مشخص می‌شود ۲۵ درصد از اقتصاد باید به بخش تعاون برسد. در آن زمان یکی از سیاست‌ها، سهام عدالت بوده که از بخش تعاون بعد از چند سال خارج شد و البته اکنون در حال بازگشت است و امیدواریم باری که چند سال روی زمین مانده به ثمر برسانیم.»

سه تیم هم‌زمان در حال تعریف شاخص امداد برای حوزه تعاون هستند

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره شاخص امداد در حوزه تعاون که وزیر اقتصاد وعده آن را داده بود، اظهار کرد: «شاخص امداد برای حوزه تعاون تعریف شده و فعلاً ۱۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم. برای تعریف شاخص‌ها مسئله رتبه‌بندی تعاونی‌ها مهم‌ترین موضوعی است که باید مدنظر قرار داد. در واقع باید بررسی کرد و دید که چگونه تعاونی‌ها را می‌توان آی‌تی‌بیس محاسبه و دسته‌بندی کرد و برای این مهم نیاز است که ببینیم نرم‌افزار سند جامع تعاون بستر اجرایی‌اش هست یا خیر.»

وی افزود: «ممکن است همین ۱۰ درصد کار برای تعریف شاخص شش ماه طول بکشد و مابقی دوهفته‌ای تمام شود زیرا تشخیص مسئله اولین قدم است. سه تیم موضوع شاخص امداد را در دست بررسی دارند. یک تیم درون وزارتخانه است، یک تیمی درون اندیشکده تعاون و یک تیم پژوهشی از بیرون مشغول به کار است. خروجی که جمع شود مشخص می‌شود چه باید کرد.»

گزارشی از وام‌های بدون ضامن تعاونی‌ها

معاون وزیر کار درباره وام‌های بدون ضامن که قرار بود به تعاونی‌های استانی پرداخت شود، اظهار کرد:‌ «طبق گزارش‌هایی که تا این لحظه دریافت کرده‌ام در برخی از استان‌ها عقب هستیم. برای مثال در استان مرکزی هنوز هیچ عددی پرداخت نشده ولی در برخی از استان‌ها مانند خراسان کار عملی شده است و به‌طورکلی دستور جمع‌آوری همه آمارهای پرداخت‌شده و نشده را داده‌ام، اما تا الان نزدیک ۳۰۰ میلیارد تومان از طرح‌ها به ستاد مرکزی تهران رسیده و در کمیسیون تهران در حال بررسی است تا ابلاغ شود.»

راه‌اندازی 250 تعاونی دانش‌بنیان تا پایان سال 1401

مسکنی درباره تعاونی‌های دانش‌بنیان گفت: «101 تعاونی دانش‌بنیان در کشور داریم. کل پولی که در این تعاونی‌های دانش‌بنیان در سال گذشته خرج شده است حدود 50 میلیارد تومان در قالب تسهیلات بوده است. حلقه گمشده ما در تعاونی‌های دانش‌بنیان، «صندوق پژوهش و نوآوری» است. با معاونت علمی ریاست جمهوری جلسه‌ای گذاشتیم و قرار شد این صندوق با محوریت تعاون راه بیافتد و مقدمات اجرایی آن شکل گرفته است و یک هدف‌گذاری هم کرده‌ایم و اینکه تا پایان سال 1402 به 250 تعاونی دانش‌بنیان در بخش تعاون برسیم. البته در همین 5 ماه هم 9 مرکز نوآوری در استان‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار