کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با پانا:

طرح شفافیت قوای سه‌گانه قطعا به سرانجام نخواهد رسید

بازگشت به طرح قبلی یعنی شفافیت آرای نمایندگان شاید حداقل بتواند یک مرحله شفاف‌سازی کند/ طرح شفافیت قوای سه‌گانه نتیجه چشمگیری برای مردم نخواهد داشت

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت قطعاً طرح شفافیت قوای سه‌گانه ایراد قانون اساسی دارد و باید مراحل رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را طی کند و عمر این مجلس نیز تمام خواهد شد و احتمالاً این طرح نیز به نتیجه نمی‌رسد.

کد مطلب: ۱۲۷۱۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح شفافیت قوای سه‌گانه قطعا به سرانجام نخواهد رسید

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با پانا در خصوص طرح شفافیت قوای سه گانه اظهار کرد: «به نظر من این طرح یک طرح بسیار وسیع است. مجلس در راستای اجرای اصل ۶۹ قانون اساسی از ابتدا به دنبال شفاف‌سازی رای نمایندگان بود. چون طبق این اصل تمامی جلسات علنی مجلس باید از طریق جراید و صدا و سیما به گوش مردم برسد یعنی محرمانگی نداریم. این طرح در مجلس دهم مطرح شد و قرار شد تصویب شود اما متأسفانه تعدادی از نمایندگانی که مخالف شفافیت بودند،‌ طرحی را به مجلس دهم ارائه دادند که همه نهادها از شورای امنیت ملی تا شورای نگهبان همه باید شفاف باشند یعنی عملاً سنگ بزرگی را برداشتند و این طرح در مجلس دهم به نتیجه نرسید.»

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ «مجلس یازدهم نیز با همین شعار روی کار آمد و یکی از موضوعات مدنظر نمایندگان، شفاف‌سازی آرای نمایندگان بود که به اعتقاد من کار خوبی بود و ما نیز همراهی می‌کردیم. دو سال از عمر مجلس گذشت و مدام وعده دادند که طرح شفافیت آرای نمایندگان تصویب خواهد شد اما در نهایت تصویب نشد و این طرح با مشکلاتی مواجه شد.»

وی گفت: «مجدداً‌ تعدادی از نمایندگان سنگ بزرگی برداشتند تحت عنوان اینکه همه قوا باید شفاف شوند، طرحی به مجلس دادند که قطعاً این طرح ایراد قانون اساسی دارد و باید مراحل رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را طی کند و عمر این مجلس نیز تمام خواهد شد و احتمالاً این طرح نیز به نتیجه نمی‌رسد.»

کوچکی‌نژاد ادامه داد: «به اعتقاد من بازگشت به طرح قبلی یعنی شفافیت آرای نمایندگان شاید حداقل بتواند یک مرحله شفاف‌سازی کند و سپس اصلاحاتی در آن ایجاد شود و نتایج را به سایر قوا گسترش دهند. اما قطعاً این طرح به سرانجام نخواهد رسید.»

وی تصریح کرد: «طرح شفافیت آرای نمایندگان مسیر طبیعی خود را طی کرده بود، یک مرتبه طرحی تحت عنوان شفافیت قوای سه گانه با دامنه وسیع اعلام شد که قطعاً شفاف‌سازی که مردم دنبال آن بودند، عملی نخواهد شد.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پایان خاطر‌نشان کرد: «پیگیری مشکلات ارزی و اقتصادی و سفره مردم و افزایش قیمت کالاهای اساسی به نفع مجلس است چون به نظر می‌رسد که طرح شفافیت قوای سه‌گانه نتیجه چشمگیری برای مردم نخواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار