محمد رضا رسولی:
بهبود مستمر فعالیتها، باز مهندسی فرآیندها و تولید فرآوردههای فاخر از رویکردهای مهم مدیریتی منطقه است
تهران (پانا)- سرپرست آموزش و پرورش منطقه یک در همایش مدیران ، اولین و مهمترین کار، در سیاستهای اجرایی منطقه را بهبود مستمر فعالیتها، باز مهندسی فرآیندها خواند و توسعه شبکههای اجتماعی، تولید فرآوردههای فاخر بهبود مستمر کیفیت را از رویکردهای مهم مدیریتی منطقه برشمرد.
در روز های شنبه و یکشنبه مورخ ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه و در آستانه ایام میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام همایش مدیران مقاطع متوسطه دولتی و غیر دولتی با حضورمحمد رضا رسولی؛ سرپرست آموزش وپرورش منطقه یک، معاونین،کارشناسان و مدیران مدارس در سالن سینمای کانون رضوان برگزار شد.
سرپرست آموزش و پرورش منطقه یک ضمن آرزوی قبولی طاعات وعرض تبریک ایام میلاد با سعادت امام حسن(ع) در تبیین شعارسال وتحقق جامعه دانش بنیان و کارآفرین اظهار کرد: «مقام معظم رهبری با آیندهنگری و اشراف به مسائل، نیازهای مهم و اساسی کشور را برای رسیدن به تعالی و توسعه در قالب شعار سال مطرح میکنند و سال ۱۴۰۱ را سال «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین»اعلام کردند.»
وی افزود: «عبارت تولید با ذهن پویا، دانش بنیان می شود به عبارت دیگر پیشران تولید، دانش بنیان است و پیشران دانش بنیان تعلیم وتربیت است. فضای مناسب تعلیم وتربیت باعت ایجاد جامعه پویا ودانش بنیان می شود.»
سرپرست آموزش و پرورش منطقه یک شعار «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» را فرصت مناسبی برای ارتقای تعلیم وتربیت بیان کرد و خاطرنشان کرد: «شعار «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین»فرصت مناسبی برای ارتقای تعلیم و تربیت است و شرکتهای دانش بنیان در ادامه میتوانند به عنوان پیشران نهضت تولید، موجب افزایش بهره وری، بهبود شرایط کسب و کار در جامعه شوند.»
رسولی با اشاره به این که تلاش و کار جهادی، ثمره مکتب شهید سلیمانی است؛ تصریح کرد: «باور ما حرکت جهادی با جهت گیری اسلامی و ارزشی است. این یک باور است و شعار نیست و همواره باید با بهره گیری از مکتب سلیمانی از این ظرفیت سازی بیشترین بهره را ببریم. ادامه راه مکتب حاج قاسم سلیمانی برای کشور به عنوان الگوی عملی مدیریتی و اجرایی یک ضرورت است.»
وی در ادامه با اشاره به سند تحول تاکید کرد: «کمال یابی سند تحول بنیادین در راستای بیانیه گام دوم انقلاب هدف ما است. سند تحول رسیدن به حیات طیبه که شرایط زندگی مطلوب اجتماعی وفردی است را ترسیم می کند.»
او افزود: «حیات طیبه میزان و معیار نظام اسلامی را بیان می کند. باید آرزو و آمال ما رسیدن به این مهم باشد خط مشی و سیاست منطقه حرکت به سمت حیات طیبه است که باید همه در این راستا گام برداریم.»
رسولی با اشاره به سیاست های اجرایی منطقه گفت: «در سیاست های اجرایی منطقه، اولین و مهمترین کار بهبود مستمر فعالیت ها، باز مهندسی فرآیند ها است. توسعه شبکه های اجتماعی، تولید فرآورده های فاخر، بهبود مستمر کیفیت از رویکرد های مدیریتی منطقه است.»
وی افزود: «با استقرار نظام جامع انضباطی، نگرش سیستمی، تقویت سامانه های انگیزشی و سعی در کمال یابی سیاست ها و گام های اجرایی منطقه برای تحقق سیاست های ابلاغی آموزش و پرورش داریم.»
سرپرست آموزش و پرورش منطقه یک با تاکید بر ایجاد فضای اعتمادسازی خاطرنشان کرد: «تعلیم و تربیت کاری بسیار تخصصی، مهم و بسیار ارزشمنداست؛ دانش آموزان امانت های ویژه در دست ما هستند ما باید از تمام سرمایه های مادی و معنوی مان با ایجاد و استفاده از فضای اعتماد سازی استفاده کنیم.»
رسولی با اشاره به اهمیت شناخت کادر و دانش آموزان در سطوح مختلف آموزش و پرورش تصریح کرد: «برای داشتن مدرسه ای پویا علاوه بربرنامه ریزی مناسب درسی، شناخت وانتخاب معلمین شایسته باید مدیران روی دانش آموزان شناخت پیدا کنند و با توجه به تفاوت های فردی استعداد ها را شناسایی و پرورش دهند.همین روند باید در سطوح مختلف آموزش و پرورش برای شایسته سالاری انجام شود.»
در ادامه رسولی با اشاره به فعالیت های انجام شده از ابتدای سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: «با برنامه ریزی وعملکرد خوب همکاران در سطح منطقه روز ۱۴ فروردین اولین روز از سر گیری فعالیت آموزش حضوری، دانش آموزان ما بالای ۸۵درصد در مدارس حضور داشتند و در هفته بعد این حضور به ۹۰ درصد رسید.»
در ادامه همایش رسولی با اشاره به اجرای طرح خواهر خواندگی که بر مبنای آموزه های قرآنی استوار است؛ گفت:«طرح خواهر خواندگی در راستای تاکید حضرت رسول(ص) بر مساوات است که بر این اساس مدرسه باید کریم باشد؛ معلم باید کریم باشد. براساس این طرح مدارس در تبادل مسائل مادی، معنوی، آموزش و دیگر مسائل فرهنگی در طول سال با یک دیگر در تعامل باشند.»
برنامه عمل دوران پسا کرونایی باید در جهت سلامت روان دانش آموزان باشد
در ادامه فاطمه سید مومن؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: «بعد از جنگ جهانی دوم اولین واقعه جهان شمول که کلیه ملت ها و دولت ها را صرف نظر از میزان تحصیلات و وضعیت اقتصادی درگیر کرد؛ کرونا بود.»
وی افزود: «مخاطب اصلی آموزش و پرورش یعنی دانش آموزان از یک طرف با یادگیری به تاخیر افتاده و افت تحصیلی عدم دسترسی به آموزش مجازی و در نتیجه نابرابری های آموزشی ترک تحصیل، فقدان دانش و مهارت و تخصص والدین برای همراهی در امر آموزش و کاهش زمان آموزش به طور برابر مواجه بود.»
سید مومن در ادامه گفت: «دانش آموزان از طرف دیگر با اختلالات جدی در روابط انسانی، جامعه پذیری، عدم شکل گیری مهارت های اساسی زندگی گروهی هم سالان و در نتیجه تن دادن به روابط مجازی و غیر مستقیم و ناشناخته بودن این فضا عدم ابراز هیجانات واقعی و خود انگیختگی و جایگزینی ایموجی ها و هیجانات نوشتاری مواجه شدند.»
وی افزود: «در دوران کرونا درخانواده ها نیز مشکلات بین همسران پرخاشگری، خشم و طلاق عاطفی آسیب های روانی در دانش آموزان به وجود آورد.»
معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه با اشاره به اهمیت دوران پسا کرونایی گفت: «پس اگر به کرونا به عنوان یک سانحه نگاه کنیم آموزش و پرورش باید برنامه ریزی کامل جهت جلوگیری از اختلال پس از سانحه می کرد و هم چنین برای رشد پس از سانحه نیز برنامه هایی طراحی واجرایی می کرد.»
وی افزود: «در این راستا با تاسی به بیانات امام خامنه ای در برنامه ریزی و پیشگیری از آسیبها به جهت سلامت روان، دانشآموزان به ۳ گروه مخاطب تقسیم و برای هریک از آن ها برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شد.»
سید مومن با اشاره به گروه های هدف خاطرنشان کرد: «گروه اول دانش آموزان بودند که به صورت ترکیبی در فضای مجازی در گروه های شاد و تشکل ها و گروه های همسالان، یاری گران زندگی و سفیران سلامت با تولید محتوا و بسته های خود مراقبتی و در فضای حقیقی با تهیه پوستر، بروشور ها، معرفی کتاب و مسابقات نوجوانان سالم و غیره فعالیت کردند.»
وی افزود: «گروه بعدی مخاطبین خاص و خانواده ها که با آموزش های وبیناری، حضوری آموزش خانواده پوشش داده شدند و گروه سوم همکاران فرهنگی که با جلسات توانمند سازی و برنامه ریزی برای باز تعریف شغل خود در راستای بهترین برداشت ها از گذشته ی منفی( کرونا )به جهت حمایت روانی و اجتماعی از گروه های هدف همراه شدند و همچنین برای خودگستری فردی و بها دادن به فعالیت های پرورشی و تربیت بدنی نشست های آموزشی برگزار شد.»
در پایان سید مومن با آرزوی موفقیت و ابراز امیدواری جهت به نتیجه رسیدن تلاش های همکاران گفت: «باید همه ما در هر رده ای که هستیم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و کلیه ی جریانات مستمر و فرآیندی به برآیند که نتیجه ی آن داشتن مدرسه ای صالح در شهرستان شمیرانات و رسیدن به مراتبی از حیات طیبه میباشد تلاش کنیم.»
گفتنی است؛ درحاشیه این همایش ها به مناسبت نیمه ماه مبارک رمضان، مراسم جشن میلاد امام حسن(ع) بامولودی خوانی یکی از مدیران منطقه برگزار شد.
ارسال دیدگاه