«سرب»؛ به ماجرای صهیونیست‌ها و سرزمین‌های اشغالی می‌پردازد

تهران(پانا) - فیلم سینمایی «سرب» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی اولین فیلم ایرانی است که به مساله صهیونیست و سرزمین‌های اشغالی می‌پردازد.

کد مطلب: ۱۲۷۱۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
«سرب»؛ به ماجرای صهیونیست‌ها و سرزمین‌های اشغالی می‌پردازد

به گزارش صبا، با پیام حضرت آیت الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ خطاب به مسلمانان ایران و جهان، آخرین جمعه ماه رمضان برای مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن روز قدس نامگذاری شد و پس از نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به نام روز قدس، توجه به مساله مقاومت مردم فلسطین در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری ایران به ویژه در تولیدات آثار سینمایی سینماگران نمود پیدا کرد.

فیلم های سینمایی چون «سرب» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «بازمانده» به کارگردانی زنده یاد سیف الله داد و «شکارچی شنبه» به کارگردانی پرویز شیخ طادی از جمله آثار مهم سینمای ایران با موضوع پرداختن به مساله فلسطین به شمار می روند.

در این گزارش به معرفی فیلم سینمایی «سرب» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی خواهیم پرداخت.

مسعود کیمیایی به عنوان نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «سرب» اولین فیلمساز ایرانی است که در سال ۱۳۶۷ مساله فلسطین و سرزمین های اشغالی را در سینما به نمایش گذاشت.

«سرب» به ماجراهایی که در پی تصمیم دانیال و مونس دو زوج جوان یهودی ساکن ایران برای عزیمت به سرزمین موعود یا همان فلسطین اشغالی برایشان رخ می دهد، می پردازد.

هادی اسلامی، امین تارخ، فریماه فرجامی، جمشید مشایخی و فتحعلی اویسی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی به شمار می روند.

فیلم سینمایی «سرب» نامزد دریافت سیمرغ بلورین از هفتمین جشنواره فیلم فجر شد در بخش های زیر شد:

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هفتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی هادی اسلامی.

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد از هفتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی فتحعلی اویسی.

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین صحنه‌آرایی از هفتمین جشنواره فیلم فجر برای طراحی صحنه ایرج رامین فر.

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی از هفتمین جشنواره فیلم فجر برای چهره پردازی جلال الدین معیری.

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلمبرداری محمود کلاری.

درنهایت فریماه فرجامی دیپلم افتخار نقش اول زن هفتمین جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم سینمایی «سرب» به خانه برد.

جلال الدین معیری برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی از هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «سرب» شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری این دوره از جشنواره نیز به محمود کلاری فیلمبردار «سرب» رسید.

اکبر اصفهانی به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین عکس بخش مسابقه مواد تبلیغاتی فیلم‌ و مسعود کیمیایی به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین آنونس بخش مسابقه مواد تبلیغاتی فیلم‌ از هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

اگرچه هادی اسلامی در هفتمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول این جشنواره نشد اما پس از گذشت ۱۶ سال از نقش آفرینی این هنرمند در فیلم سینمایی «سرب»، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم نیویورک را برای بازی در این فیلم سینمایی از آن خود کرد.

فیلم سینمایی «سرب» از جمله آثار دوران طلایی کارگردانی مسعود کیمیایی است که به زعم بسیاری از منتقدان و مخاطبان سینما، لایق آن بود تا سیمرغ بهترین کارگردانی هفتمین جشنواره فیلم فجر را برای این هنرمند به ارمغان بیاورد.

مسعود کیمیایی در فیلم سینمایی «سرب» به خوبی خط فکر یهودیان را از صهیونیست جدا کرده است. اهمیت ویژه فیلم سینمایی «سرب» در بخش محتوای اثر پرداخت محتوا و نگاه جهانشمول کیمیایی نسبت به نشان دادن تفاوت دیدگاه یهودیان و صهیونست ها نسبت به مساله فلسطین و سرزمین های اشغالی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار