یک دانشآموز متبحر رشته طراحی در رودهن:
ضرورت تعامل و همکاری مفید دانشآموز، اولیا و مدرسه برای پیشرفت در مسیرهای هنری
رودهن (پانا) - دانشآموز متبحر طراحی و نقاشی آموزش و پرورش رودهن، رشد و پیشرفت در مسیرهای هنری برای یک دانشآموز را نیازمند تعامل و همکاری مفید بین دانشآموز، اولیا و مدرسه عنوان کرد که باید بسیار به آن در جلوگیری از تعارضها و اختلافها جلوگیری شود.
حسین حسینی دانشآموز پایه یازدهم مدرسه ابنسینا در آموزش و پرورش رودهن، در گفتوگو با پانا درباره هنر خود در طراحی و نقاشی بیان کرد: «از سال ۱۳۹۶ طراحی مبتدی را نزد فاطمه مهدیزاده مدرس نقاشی در بومهن تا به اکنون آغاز کردم و در حال ادامه دادن هستم، ضمن اینکه مشوق اصلی من در زمینه ورود و ادامه این هنر مادرم بود که متوجه استعداد من در این زمینه شد و بسترها و زمینههای لازم را برای رشد استعداد من فراهم کرد.»
وی افزود: «دانشآموزانی که در هر زمینهای استعدادی خاص دارند باید در آموزش و پرورش، شناسایی و حداقل اقدامی که میشود انجام داد، فراهم کردن بسترهایی برای رشد و شکوفایی بیشتر این دانش آموزان است، به نظرم در زمینه هنر نقاشی، دبیران هنر هم بسیار میتوانند نقش تاثیرگذاری در این شناسایی و روند ارتقای دانشآموز داشته باشند، مدرسه به عنوان یک محیط آموزشی باعت پرورش ایده و ایدهپروری میشود وقتی ایدهای درون ذهن شکل میگیرد باید پرورش داده شود که در نهایت منجر به پیاده کردن ایده و یک اثر تولیدی به عنوان خروجی میشود.»
حسینی که بسیار در هنر طراحی به نسبت یک دانشآمور متبحر و مانند یک هنرمند کامل عمل میکند در ادامه صحبتهایش اینگونه توضیح داد: «همه مسیرهای پیشرفت، موفقیت و شاخص شدن از رشتههای تجربی، ریاضی فیزیک نمیگذرد، وقتی حرف از تعلیم و تربیت به میان میآید، شعار پردازی از رشتههای دیگر و حمایت از آنها زیاد به میان میآید، اما بیشک بخش اعظم آن در حد همان شعار میماند، وقتی هر دانشآموزی از هر جا مانده به او پیشنهاد هنرستان میکنند این دقیقا یعنی در اصل سیستم و فلسفه تربیتی آن مشکلی جدی وجود دارد، به عبارتی به صورت غیرمستقیم ارزش و اهمیت رشتههای هنری و فنی در سطح ارزشی پایینی در جامعه مطرح و نهادینه میشود و این خود آسیب به بدنه هنر از همان بدو، استعداد هنری یک دانشآموز است، و این چیزی است که باعث رنجش تمام دانشآموزانی میشود که مشتاق و دوستدار ادامه رشتههای هنری هستند.»
وی همچنین تصریح کرد: «نقاشی و طراحی برای من به جز یک هنر که به آن بسیار علاقهمند هستم و درصدد آموزش و مهارت بیشتر در آن هستم، زمینهای برای رشد و ارتقای سطح تمرکز حواس، آرامش، دقت و حتی موفقیت در درسهایم در مدرسه است و به نظرم خانواده و به ویژه پدر و مادر نقش مهمی در رشد و بالندگی و پیشرفت فرزندان خود دارند و در اینمسیر نباید علایق و خواستههای را با لرزند تحمیل کرده و اجازه شکوفایی او را در زمینه هایی که به آن علاقه دارد یا قصد پیشرفت در آن را دارد بگیرند، چه بسا دنبال کردن علایق هنری، صنعتی و آموزشی و یا هر زمینه دیگری خودش پله صعود در زمینههای دیگر هم شود که ایدهالهای والدین هم تا حدودی و یا حتی کامل تامین شود.»
این دانشآموز توانمند خاطرنشان کرد: «مخالفت و جلوگیری از فعالیت دانشآموز در زمینههای هنری، ورزشی، علمی و فنی که مورد علاقه اوست از طرف والدین و حتی مدرسه آثار مخرب و آسیبزایی دارد و حتی باعث تنش و اختلاف بین طرفین شود که مسلما شرایط خوب پیش نخواهد رفت. بهتر که والدین و مدرسه باید ویژگیهای شخصیتی، روانی و استعدادها و علایق دانشآموز را بشناسند و در در زمان مقتضی تصمیم مناسب و درخور بگیرند، علاوه بر اینکه زمینههای پیشرفت و شناسایی استعدادها و در مسیر درست قرار دادن آن بی شک برای دانش آموز بدون راهنمایی پدر و مادر و صاحبنظران میسر نخواهد بود و نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت، پس با یک تعامل دو طرفه و مفید می توان پلهها ترقی و موفقیت را در آرامش گذراند.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه