علیرضا سلیمی*

مقاومت در برابر زیاده‌خواهی غرب

در دیداری که دیروز مسؤولان نظام با رهبر انقلاب اسلامی داشتند، حضرت آیت‌ الله خامنه‌‌ای بر این نکته تاکید کردند که روند مذاکرات مسیر خود را طی و جمهوری اسلامی مسیر را به خوبی دنبال می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۷۰۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد
مقاومت در برابر زیاده‌خواهی غرب

همچنین تیم مذاکره‌کننده ایران در وین محتوای گفت‌وگو‌ها را با رئیس‌جمهور،‌ شورای عالی امنیت ملی و دیگر مقامات مسؤول در میان می‌گذارند و در نهایت در مورد ادامه کار تصمیم‌گیری می‌کنند. از دیگر نکاتی که رهبری به آن اشاره کردند تاکید بر این مساله بود که هیات مذاکره‌کننده ما هم تا اینجا در برابر زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل مقاومت کرده‌است و ان‌شاءا... ادامه پیدا خواهدکرد.

طبعا این مساله را می‌توان به عنوان یک امتیاز برای نمایندگان سیاسی ایران در وین در نظر گرفت. دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار اعلام کرد در کنار پیگیری مطالبات جمهوری اسلامی ایران در حوزه برجام، از تمام توان خود برای تقویت دستگاه دیپلماسی کشور و بسط و گسترش روابط با کشورهای پیرامونی بهره خواهدبرد. لذا این رویکرد دولت مبنی بر این‌که کشور را معطل برجام و مذاکرات وین نکرده‌اند، باید به عنوان یک نقطه مثبت تلقی کرد. این رویه در تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در جریان مذاکرات برای احیای برجام هم خود را نشان داد.

همچنین درباره عملکرد تیم مذاکره کننده می‌توان به صحبت‌های آقای‌امیرعبداللهیان، وزیر خارجه استناد کرد مبنی بر این‌که در جریان مذاکرات ایران با طرف‌های مقابل، به هیچ وجه نمایندگان جمهوری‌اسلامی در وین از خطوط قرمز نظام و مواردی که از سوی رهبر معظم انقلاب و مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفته، عدول نکرده‌اند و قرار نیست به هیچ وجه در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل کوتاه بیایند. در طول مذاکرات دور هفتم هم شاهد این بودیم که تیم ایرانی در مذاکرات رسمی خود بارها تاکید کردند بر مطالبه حقوق حقه ملت ایران تاکید دارند و ذره‌ای از آن عقب‌نشینی نخواهند کرد.

نکته دیگری که باید به عنوان امتیاز برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت سیزدهم برشمرد این است که تیم جدید از صلابت سیاسی بیشتری نسبت به تیم قبلی برخوردار است. این نکته را هم باید مدنظر داشت در هر صورت علاوه بر تلاشی که تیم مذاکره‌کننده ایران از خود نشان خواهدداد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به دقت اخبار و تحولات پیرامون مسائل هسته‌ای را رصد خواهندکرد و حتما این مراقبت و دقت را خواهندداشت که بار دیگر شرایط گذشته تکرار نشود و فعالیت هسته‌ای ایران در مسیر اجرای قانون اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها باشد.

مجلس یازدهم در راستای گفت‌وگوهای هسته‌ای همواره بر این نکته تاکید دارد که هرگونه توافق هسته‌ای باید دربرگیرنده سه شرط لازم یعنی لغو تحریم‌ها، اجرای راستی‌آزمایی و اطمینان جمهوری اسلامی ایران نسبت به حسن نیت طرف مقابل و همچنین گرفتن تضامین مبنی بر خارج نشدن هر کدام از طرفین بعد از حصول توافق هسته‌ای باشد.

*عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی

منبع: جام جم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار