طریفی حسینی خبر داد
تدوین ساختار نظام آموزشی برای دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه - بیشفعالی
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پروش استثنایی در دومین نشست شورای راهبری در سال جاری از تدوین ساختار نظام آموزشی برای کودکان و دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه - بیشفعالی خبر داد.
حمید طریفی حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها برگزار شد، با بیان اینکه یکی از شایعترین اختلالهای دوره کودکی و نوجوانی اختلال نارسایی توجه - بیشفعالی است که بهعنوان یکی از اختلالهای عصبی تحولی، خود زمینهساز بسیاری از مشکلات شناختی و اجتماعی کودکان و نوجوانان است، گفت: بر همین اساس، در سال گذشته در شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصویب شد که کودکان و دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه - بیشفعالی تحت پوشش این سازمان قرار بگیرند و خدمات آموزشی و توانبخشی به آنها ارائه شود.
وی تصریح کرد: دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه - بیشفعالی همانند دانشآموزان با مشکلات ویژه یادگیری در مدارس عادی در حال تحصیلی هستند، اما سازوکاری برای ارائه خدمات به این دانشآموزان وجود نداشت و با تحت پوشش قرار گرفتن در این سازمان و دریافت خدمات تخصصی از افت تحصیلی آنها پیشگیری میشود.
طریفی حسینی با اشاره به تدوین ساختار آموزش و پرورش برای کودکان و دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه - بیشفعالی گفت: هدف از تدوین این ساختار پیشگیری از شکستهای آموزشی و رفتاری ناشی از محدودیت در بازداری رفتاری و کارکردهای اجرایی، ارائه خدمات و مداخلات بهنگام به نوآموزان و تهمید و طراحی راهبردها و روشهای ارزیابی، آموزشی و توانبخشی دانشآموزان با نارسایی توجه - بیشفعالی است.
وی با بیان اینکه غربال، شناسایی و تشخیص و ارائه خدمات آموزشی، روانشناختی و توانبخشی بهنگام با رویکرد پیشگیری در مراکز پیشدبستانی از اهداف آموزش و پرورش کودکان و دانشآموزان با نارسایی توجه - بیشفعالی است، گفت: هم چنین ارائه خدمات آموزشی و روانشناختی خانوادهمحور به والدین و ارائه خدمات آموزشی، روانشناختی و توانبخشی به دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه - بیشفعالی در مدارس با تاکید بر برنامه تلفیق و فراگیرسازی از دیگر اهداف آموزش و پرورش این کودکان است.
طریفی حسینی با اشاره به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به مدرسه گفت: برنامه ملی سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی یک ظرفیت بی بدیل است که می توان از آن برای شناسایی اختلالات و مشکلات دانشآموزان استفاده کرد، اما باید در نظر داشت که دانشآموزان پس از شناسایی رها نشوند و برای دریافت خدمات و جایدهی مناسب ارجاع داده شوند.
وی افزود: یکی از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی، افزایش تعداد پایگاههای دائمی سنجش در استانها است تا کودکان قبل از سنین ورود به مدرسه و هم چنین در طول سال تحصیلی از خدمات سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی استفاد کنند.
رئیس سازمان سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه نشست به موضوع آموزشهای حضوری مدارس استثنایی پرداخت و گفت: مدارس استثنایی نسبت به مدارس عادی در مسائل عمومی مانند تعداد دانشآموزان شرایط بهتری برای بازگشایی دارند، اما با این حال مسائل اختصاصی برای مدارس استثنایی وجود دارد که مدارس عادی با آنها درگیر نیستند.
وی ادامه داد: بر همین اساس، پروتکلهای جدید بهداشتی ویژه مدارس استثنایی که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش طراحی و تدوین شده است به زودی ابلاغ خواهد شد و موضوع خوابگاههای شبانه روزی مدارس استثنایی نیز در این شیوهنامه آورده شده است.
معاون وزیر خواستار پیگیری عدم حضور دانشآموزان در مدارس شد و گفت: آموزشهای حضوری در مدارس الزامی هستند و مدیران مدارس باید عدم حضور دانشآموزان را به صورت موردی پیگیری کنند و شرایط حضور آنها را در مدارس فراهم آورند.
وی افزود: آموزشهای حضوری برای دانشآموزان استثنایی به دلیل تخصصی بودن آموزشها و ارائه خدمات توانبخشی ضرورت بیشتری دارد و هم چنین دانشآموزان باید سواد بهداشتی و مراقبت از خود را یاد بگیرند.
ارسال دیدگاه