پارک ویژه کودکان اوتیسمی در اردبیل ایجاد می‌شود

اردبیل (پانا) - سرپرست اداره‌کل بهزیستی اردبیل از ایجاد و راه‌اندازی پارک ویژه‌ای برای کودکان اوتیسمی به همت مسئولان دستگاه‌های یاری‌رسان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
پارک ویژه کودکان اوتیسمی در اردبیل ایجاد می‌شود

به گزارش اداره‌کل بهزیستی اردبیل، حامد رضایی، سرپرست بهزیستی استان در جریان بازدید از مرکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم اظهار کرد: تعداد کودکان غربال شده در استان اردبیل حدود ۲۰۰ نفر و تعداد کودکان اوتیسم برخوردار از خدمات مراکز اوتیسم حدود ۹۵ تا ۱۱۰ نفر متغیر است.

وی افزود: خدمات ارائه شده برای کودکان دارای اختلال اوتیسم شامل آموزشی شناختی رفتاری، خدمات توانبخشی (گفتار و کار درمانی و روش‌های تقویت ارتباط مانند تعامل همه جانبه)، خدمات زیستی دارویی (مداخلالت دارویی برای کنترل اختلالات همراه و برنامه‌های تغذیه‌ای ویژه)، خدمات تکمیلی و ترکیبی (بازی، هنر و موسیقی درمانی) است.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان با اشاره به شعار روز جهانی آگاه‌سازی اوتیسم "فراگیری در محیط کار،چالش‌ها و فرصت‌ها در جهانی پسا همه‌گیری" بیان کرد: اختلال طیف اوتیسم به مجموعه‌ای از اختلال رشدی گفته می‌شود که مهارت‌های کلامی و غیرکلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی را به طور معنی‌داری تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

رضایی ادامه داد: اغلب علایم آن در آغاز ۱۸ ماهگی و یا ۲ سالگی (پیش از سه سالگی) بروز می‌یابد و علاوه بر اثرگذاری بر بیشتر جنبه‌های رشدی و اجتماعی، عملکردهای آموزشی شناختی فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی گفت: اوتیسم به عنوان یکی از در حال گسترش‌ترین اختلالات دوران کودکی شناخته می‌شود که با تاخیر یا کارکرد ناهنجار حداقل یکی از حوزه‌های تعامل اجتماعی، زبان مورد استفاده در ارتباطات اجتماعی، بازی‌های تخیلی یا نمادین تظاهر می‌کند.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان اظهار کرد: علایم اختلال از حدود ۲ سالگی مشهود می‌شود اما همیشه مدت زمانی طول می‌کشد تا فرد متخصص، اختلال را تشخیص دهد و با اینکه اختلال طیف اوتیسم مادام العمر است، اما فرد دارای اختلال با آموزش‌های مستمر می‌تواند از زندگی طبیعی‌تری برخوردار شود.

رضایی افزود: تشخیص به هنگام این اختلال در درمان و بهبودی وضعیت کودکان بسیار موثر است و هر چه زودتر بتوان این اختلال را در یک کودک تشخیص داد، زودتر هم می‌شود از برنامه‌های درمانی برای کمک به این کودکان بهره برد.

وی تاکید کرد: هر چه برنامه درمانی منظم‌تر و دارای ساختار دقیق‌تری باشد، می‌توان نتایج بهتری را به دست آورد؛ از این رو انجام برنامه ملی غربالگری و شناسایی به‌هنگام اوتیسم در استان اردبیل ضرورتی است که بیش از پیش احساس می‌شود.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان یادآور شد: ارتقای سطح آگاهی جامعه نسبت به اختلال طیف اوتیسم، غربالگری و تشخیص و مداخله به‌هنگام، افزایش آگاهی و ارتقای سطح بهداشت روانی خانواده کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، افزایش میزان آگاهی افراد کلیدی و مسئول نسبت به اختلال طیف اوتیسم از جمله اهداف اختصاصی این برنامه است.

رضایی افزود: خانواده‌های دارای کودکان ۲ تا ۵ سال می‌توانند با مراجعه به سایت بهزیستی استان اردبیل یا مراجعه به اداره‌های بهزیستی شهرستان‌ها نسبت به تکمیل پرسشنامه غربالگری اختلال طیف اوتیسم اقدام کنند.

وی بیان کرد: اگر سه علامت از علائم مورد نظر به صورت تکراری وجود داشت، خانواده باید به اختلال اوتیسم مشکوک شود و برای بررسی بیشتر کارشناسان و دریافت راهنمایی‌های لازم به مرکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم مراجعه کند.

گفتنی است در حال حاضر ۲ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم در اردبیل به کودکان و خانواده‌ها خدمات ارائه می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار