فواید روزه‌داری از زبان فرهنگیان

ملارد (پانا) - ماه رمضان زمانی برای شناخت خود و کم کردن اشتباهات است، زمانی برای تلاش و خودسازی فردی و شناخت کم و کاستی‌هایی که در درون هر فردی وجود دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد
فواید روزه‌داری از زبان فرهنگیان

ماه رمضان، ماه میهمانی خدا و خلوت با اوست، ماه گرسنگی ‌‌‌‌‌‌‌‌و تشنگی‌هایی که باعث تزکیه نفس می‌شود. حس و حال روزه‌داران در این ماه قشنگی‌های خودش را دارد.

روح‌انگیز الماسی‌پور، فرهنگی است و در مورد حس خود در ماه رمضان به پانا می‌گوید: «وقتی که روزه هستم حس خوبی دارم چون احساس می‌کنم به خدا نزدیک شده‌ام و احساس شادابی و تندرستی به من دست می‌دهد. سحری بیدار شدن حس و حال خوبی دارد، چون انسان از خواب شیرین خود بیدار می‌شود و به دستور خداوند عمل می‌کند.»

الماسی‌پور افزود: «از نظر جسمی روزه باعث شده است که احساس کنم بدن من در حال استراحت است و سموم بدن من در حال دفع شدن هستند و احساس می‌کنم بدن من سبک شده و در حال پاکسازی است، دو سال است مردم به خاطر کرونا خیلی سختی کشیده‌اند. روزه باعث شده قلب انسان به خدا نزدیک شود و با دعا و عبادت و خواندن ذکرها این رنج‌ها را تحمل کنند.»

وی در مورد کاهش وزن یا چاقی در ماه رمضان می‌گوید: «ماه رمضان فرصت خوبی است که با رعایت مصرف قند و چربی به کاهش وزن درست اقدام کنیم و در هنگام افطار و سحر از خوردن چربی و مواد قندی زیاد پرهیز کنیم که خدای نکرده به چاقی مبتلا نشویم.»

مرضیه حافظی مسئول سازمان دانش‌آموزی ملارد نیز درباره ماه مبارک رمضان می‌گوید: «سالی یک بار ماه رمضان فرا می‌رسد و همیشه حس و حال خوبی را در من ایجاد می‌کند، از نظر جسمی وقتی که روزه هستم ممکن است ابتدا دچار سرگیجه و ضعف شوم، اما بعد از یک هفته اول رمضان، این ضعف به طور کلی از بین می‌رود، چون روزه به انسان خیلی کمک می‌کند. برای سحری با شور و شوق فراوانی بیدار می‌شوم و سعی می‌کنم که در سحری غذای سنگین نخورم.»

وی خاطرنشان کرد: «کرونا باعث افسردگی مردم شده است، ولی روی هر فرد به شکل خاصی تاثیر گذاشته است، روزه باعث آرامش انسان می‌شود و رفتارهای ما انسان‌ها را چه از لحاظ خوردن و آشامیدن و چه از لحاظ رفتاری کنترل می‌کند.»

مسئول سازمان دانش‌آموزی آموزش و پرورش ملارد بیان کرد: «در ماه رمضان بهتر است سعی کنیم بیشتر به قرائت قرآن و ذکر گفتن بپردازیم، تناسب اندام برای هر فردی بسیار مهم است پس در ماه رمضان سعی کنیم در افطار و سحری غذاهای پرچرب نخوریم.»

خدیجه هیزجی نیز یک معلم است و در مورد حس و حال خود در رمضان می‌گوید: «خدا را شاکر هستم که به من باز هم فرصت داد امسال را روزه بگیرم و بتوانم حال فقرا را بهتر درک کنم و خودم را محک بزنم. روزه می‌گیرم که بتوانم ذره‌ای از حس و حال انسان‌های ضعیف جامعه که روزانه به جای سه وعده غذایی شاید حتی یک وعده غذا هم نداشته باشند بخورند را درک کنم. روزه‌داری باعث می‌شود که خود را به خدا نزدیک‌تر احساس کنم، دعای سحر که از دعاهای بسیار گوش‌نواز است، حس و حال مرا منقلب می‌کند.»

وی در مورد روزه‌داری درست اضافه می‌کند: «‌روزه‌داری فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست، چقدر خوب می‌شود که زبان ما هم روزه باشد و خیلی از صحبت‌های ناپسند مانند: غیبت کردن، تهمت زدن و دروغ گفتن را به زبان نیاوریم. چقدر خوب می‌شود که در این ماه عزیز یاد بگیریم خوش اخلاقی، خوش رفتاری، بخشش و نیکی کردن را یاد بگیریم، من هر کاری که باعث نردیکی به خدا باشد را انجام می‌دهم، دوست دارم که از همنوع خودم آگاه شوم، این کار را پسندیده می‌دانم و حس و حال من در روزه بسیار خوب است، بعضی از انسان‌ها فکر می‌کنند روزه‌داری و روزه گرفتن باعث تضعیف بنیه بدن آن‌ها می‌شود، اما کاملاً اشتباه است و روزه باعث آرامش بدن می‌شود.»

هیزجی خاطرنشان کرد: «شاید کمتر کسی از ما بداند که زمان روزه‌گرفتن برای بدن چه اتفاقی می‌افتد؟ فرآیندی که بر خلاف تصور و با رعایت برخی از موارد می‌تواند مفید باشد. مانند کاهش فشار خون، سلامت قلب و عروق بدن، دفع و تجزیه چربی‌های ذخیره شده در بدن و بسیاری از موارد دیگر. از نظر شخصی روزه، نماز، افطاری‌دادن، کمک به همنوع و هر کار دیگری که جهت رضای خدا و خوشحال کردن کسی باشد، بسیار باعث آرامش روانی و ذهنی من می‌شود.»

دانش‌آموز خبرنگار: زینب حیدری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار