«حضوری» یا «آنلاین»؛ مردم کدام خرید را می‌پسندند؟

بهارستان‌دو (پانا) - با پیشرفت خدمات الکترونیکی و امکان خرید غیرحضوری که گاهی با نارضایتی مردم همراه است؛ این سوال پیش می‌آید که غالب مردم کدام نوع خرید را ترجیح می‌دهند و آیا تضمین کیفیت کالای مورد نظر که در خرید حضوری امکان‌پذیر است برایشان اولویت دارد یا صرفه‌جویی در وقت و راحت بودن خرید که در خرید غیرحضوری امکان پذیر است؟

کد مطلب: ۱۲۶۸۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد
«حضوری» یا «آنلاین»؛ مردم کدام خرید را می‌پسندند؟

با فاصله گرفتن از قسمت اصلی تعطیلات نوروزی به سراغ مردم ناحیه دو بهارستان رفتیم تا نظرشان را در خصوص خرید اینترنتی و خرید حضوری بپرسیم. فریبا بزرگ‌تبار، مادر دانش‌آموز پایه دهم ریاضی-فیزیک در خصوص خریدهای مرتبط به عید نوروز اصرار داشت که هرگونه خرید چه حضوری و چه اینترنتی بهتر بود که قبل عید انجام و مایحتاج خانه تامین می‌شد تا زمان تعطیلات مجبور به رفتن در مغازه‌ها و اداره پست نبود.

بزرگ‌تبار، نظرش را در رابطه با انتخاب خرید حضوری اینگونه بیان کرد: «هر دو شیوه نقاط ضعف و قوتی را دارا هستند که موجب می‌شود هر فرد نسبت به چارچوب خودش شرایط را بسنجد و دست به خرید حضوری یا آنلاین بزند که این امر باعث اکثر اختلاف‌نظرهاست، چرا که هر شخصی مطابق با خواسته و ملاک‌ها و انتظارات خود از یک خرید خوب اظهار نظر می‌کند.»

زهرا پیچکانلو دانش‌آموز دهم رشته انسانی، در گفت‌وگو با پانا گفت: «مردم بر اساس تجربیاتی که از خریدشان دارند مخالف یا موافق یکی از این دو روش‌ هستند و هر زمان که تجریبات مثبت در سمت و سوی خرید اینترنتی بیشتر باشد به آن طرف نظرشان روانه می‌شود و اگر این تجربه برای خرید حضوری مثبت باشد، بالعکس.»

سید معصومه موسوی، دانشجوی رشته گرافیک اظهار کرد: «معمولا نظرات و تمایل به خرید حضوری بیشتر است چرا که اعتمادسازی بهتری صورت می‌گیرد که ساختن این حس در فضای‌مجازی کار دشواری است و افراد هنگام خرید از خود هزاران اگر می‌پرسند، اگر هزینه را واریز کنم و بلاکم کنند چه؟ اگر ارسال کنند و محصول دلخواه و سفارشی که دادم نباشد چه؟ چه کسی مسئول است؟ آیا کسی می‌تواند جوابگو باشد؟ اینگونه می‌شود که بسیاری از افراد دست از پا درازتر خرید آنلاین(برخط) خویش را لغو می‌کنند و به دنبال ابتیاع حضوری می‌روند.»

محمد حسین‌پور، دانش‌آموز رشته دوازدهم تجربی نظرش را اینگونه بیان کرد: «امروز می‌توان گفت دیگر کسی در صف خرید نان نمی‌ایستد و کارش را با استفاده از برنامه‌هایی نظیر اسنپ‌فود که در رابطه با خرید ساخته شده‌اند راه می‌اندازد؛ البته رشد چشمگیر علم موجب تنبلی شدیدی شده که از نظر بخشی از مردم این موضوع بسیار خوب است چرا که مردم دیگر حاضر به ایستادن در صف‌های طولانی و حمل بار و مایحتاج سنگین نیستند.»

وی در رابطه با نکات منفی خرید اینترنتی خاطرنشان کرد: «‌چندی پیش مردم برای خرید به اجتماع می‌رفتند اما این موضوع در خرید اینترنتی به درصدهای زیادی کاهش پیدا کرده، افراد زمانی که به فروشگاه‌ها می‌رفتند مسیری کوتاه یا بلند را لازم بود طی کنند اما امروزه دیگر پیاده‌روی در خرید وجود ندارد چرا که پیک محصولات را در منزل تحویل می‌دهد.»

زینب بزرگ‌تبار که دستیار آشپز است، یقین داشت که «خرید اینترنتی آنقدرها که مردم می‌گویند بد نیست، اگر اندکی فکر کنیم متوجه خواهیم شد که این روش برخلاف اکثر نظرات بسیار خوب است، چرا که شاید مادری دارای چندین فرزند کوچک است و ناتوان در رفتن به خرید حضوری؛ حال در این زمان خرید آنلاین به میدان می‌آید و در کسری از ثانیه مشکل را حل می‌کند یا برای شخصی که تایم کافی برای بیرون رفتن ندارد روشی کاملا مناسب خواهد بود، از سوی دیگر در شرایط کرونا، خرید اینترنتی بهترین کار است و از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری می‌شود.»

زهره حسین‌پور مادر یک دانش‌آموز پایه دوم ابتدایی عنوان کرد: «بسیاری از وسایلی که مدنظر افراد در هنگام خرید است در ابتیاع حضوری پیدا نمی‌شود و کار را سخت می‌کند اما در خرید اینترنتی اوضاع فرق دارد و با یک جستجوی ساده می‌توان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را یافت و سفارش داد که این نکته مثبت بسیار مهم است.»

در پایان لازم به ذکر است که امروزه با افزایش سوءاستفاده و کلاهبرداری‌هایی که در این بستر صورت می‌گیرد ضروری‌است تا آگاهی موردنیاز در مردم ایجاد شود که با رعایت نکات امنیتی در دام افراد سودجو نیفتند و قربانی دزدی‌های اینترنتی نشوند؛ البته قسمتی از این موضوع به اپلیکیشن یا سایتی که از آن خرید می‌شود نیز بستگی دارد و در گام نخست لازم‌ است فروشگاه اینترنتی امن، مطمئن و مناسبی با تحلیل‌های فراوان انتخاب شود و با برخوردن به هر صفحه اینستاگرامی، سایت گوگل و برنامه ابتیاع با عجله به فکر خرید کردن نباشیم.

دانش‌آموز خبرنگار: فائزه حسین‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار