حکیم‌زاده خبر داد

اجرای طرح‌های تحولی مدارس با نگاه به ساحت‌های سند تحول بنیادین

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت طرح‌های تحولی خوانا، برنامه‌نویسی و سواد دیجیتال و اتقان با نگاه به سند تحول بنیادین و توجه به ساحت‌های این سند در حال اجرا هستند.

کد مطلب: ۱۲۶۸۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح‌های تحولی مدارس با نگاه به ساحت‌های سند تحول بنیادین

به گزارش ایرنا، سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه برای آموزش و پرورش اهدافی دارد که آموزش و پرورش باید در جهت تحقق آن اهداف حرکت کند، معاونت های مختلف آموزش و پرورش هم طرح هایی در این زمینه طراحی و اجرا کرده اند تا گامی مثبت در راستای ساحت های مختلف سند تحول بردارند.

معاونت آموزش ابتدایی هم سه طرح تحولی خوانا، اتقان و برنامه نویسی سواد و دیجیتال را در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین طراحی کرده است که این طرح ها مراحل ابتدایی اجرا هستند، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ابتدایی درباره اجرای برنامه های تحولی معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اظهار داشت: سه بسته تحولی "خوانا"، "اتقان" و "برنامه نویسی و سواد دیجیتال" را در دستور کار قرار داده ایم.

وی افزود: بسته تحولی خوانا به آموزش مهارت های زبانی در تلفیق با مهارت های زندگی تاکید می کند که از طریق برنامه های درسی با مشارکت معلمان تهیه می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: طرح خوانا مهارت چهارگانه صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن و خواندن را در تلفیق با سه مهارت بنیادی ادب، جرات ورزی ومسوولیت پذیری به دانش آموزان آموزش می دهد و فرصت های یادگیری را طراحی می کند که بر این اساس دانش آموزان به شکل تلفیقی این مهارت ها را تمرین کنند و به آن مسلط شوند.

حکیم زاده ادامه داد: هدف از اجرای طرح خوانا این است که رویکرد سنتی که به خواندن و نوشتن تاکید می کرد و بیشتر در فعالیت های روخوانی و رونویسی خلاصه می شد، تغییر کند.

وی با بیان اینکه در طرح خوانا رویکرد جدید نسبت به مهارت های سواد پایه وجود دارد، یادآورشد: طرح خوانا خواندن ، درک مطلب، نوشتن خلاق و پرورش مهارت های زندگی را در تلفیق با این رویکردها در کنار تمرین، صحبت کردن، ابراز وجود و گوش کردن فعال و ایجاد ارتباط موثر در کانون توجه خود قرار می دهد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: طرح خوانا در سال تحصیلی گذشته، در ۵ درصد مدارس دوره ابتدایی اجرا شد و ارزیابی های ما از این اجرای آزمایشی حاکی از استقبال خیلی خوب دانش آموزان، خانواده ها و دست اندرکاران طرح بود.

حکیم زاده افزود: طرح خوانا امسال به ۱۵درصد از مدارس ابتدایی تعمیم داده شده است، در مرحله اول براساس ارزیابی های صورت گرفته تغییراتی ایجاد شده تا در مرحله دوم بتوان براساس نتایج کیفیت را کار را ارتقا داد.

بسته تحولی خوانا ابتدای دی ماه سال ۹۹ با هدف تلفیق مهارت‌های زندگی شامل ادب، جرات ورزی و مسوولیت پذیری در مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت‌کردن رونمایی شد.

فراگیری منطق سواد رسانه ای

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره بسته تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مبنی بر اینکه نباید از قله های پیشرفت و علم عقب بمانیم و همچنین تاثیر دنیای فناوری بر همه ابعاد زندگی این بسته تحولی طراحی و اجرا شد.

حکیم زاده افزود: با توجه به بررسی های انجام شده دانش آموزان براساس این طرح می توانند به جای درگیرشدن در آسیب های فضای مجازی و مصرف کننده بودن در دنیای فناوری، تولیدکنندگان خلاق و مفید باشند.

وی عنوان کرد: باید همگام با نظام های آموزشی پیشرو، این بسته آموزشی طراحی شد که دانش آموزان مهارت های برنامه نویسی و سواد دیجیتال را از همان دوره ابتدایی یاد گیرند، چراکه دانش آموزان از همان ابتدا مصرف کنندگان و جزو کاربران فناوری های یارانه ای هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بهتر است دانش آموزان اصول کار دیجیتال را بیاموزند، توضیح داد: مهارت های تفکر محاسباتی، سواد رسانه، مهارت دیجیتال و تاثیر رایانه ها بر زندگی و توجه به ابعاد امنیت شبکه و اخلاقیات جزو اجزای این بسته هستند.

حکیم زاده افزود: نگاه ما به طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال فراگیر بوده و سعی شده که همه جنبه ها در این بسته را به دانش آموزان آموزش دهیم و دانش آموزان منطق سواد رسانه ای را فراگیرند.

وی یادآورشد: دانش آموزان بواسطه آموزش های طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال به افرادی تبدیل می شوند که در این حوزه خلاق فعالیت داشته باشند و از قطار علم و فناوری جا نمانند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال امسال در ۵ درصد مدارس ابتدایی اجرا شد، افزود: امیدواریم با توجه به ضرورت های آموزش این طرح در جامعه و تاکید شورای عالی فضای مجازی به این موضوع، دانش آموزان هم همگام با آموزش های پیشرو پیش روند.

حکیم زاده تاکید کرد: طرح تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال در سال های آینده به تعداد بیشتری از مدارس تعمیم پیدا می کند.

وی درباره تاثیر آموزش های بسته تحولی برنامه نویسی و سواد دیجیتال در مهارت ایجاد شغل در فضای مجازی در آینده دانش آموزان اظهار داشت: زمانی که دانش آموزان فارغ التحصیل می شوند، بسیاری از مشاغل در دنیای فناوری تعریف می شود، بنابراین یکی از اهداف ما از این طرح، شناخت ابعاد تاثیر رایانه ها و تاثیرات آن در شغل است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان در این طرح تحولی با کاربردها و تاثیرات مفید رایانه ها آشنا می شوند تا بتوانند با ارتقای بعد سواد رسانه ای در تلفیق با طرح بحث استفاده از فضای مجازی را فراگیرند.

اجرای طرح اتقان با نگاه تمام ساحتی به سند تحول

حکیم زاده همچنین درباره طرح تحولی اتقان توضیح داد: این بسته تحولی درباره ارتقا مهارت های قرآنی دانش آموزان و نوآموزان در دوره ابتدایی و پیش دبستان بسته تحولی قرآنی است که ارتقای مهارت های قرآنی مربیان و معلمان و دانش آموزان مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح تحولی اتقان این است که با روش های جذاب، معلمان و مدیران با اصول آموزش قرآن همراه شوند، روش های جذاب انس با قرآن برای دانش آموزان با مهارت های روانخوانی و روخوانی به صورت آزمایشی انجام می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: این بسته تحولی نگاه تمام ساحتی به سند تحول بنیادین دارد تا در راستای ارتقای بعد اعتقادی این مهارت ها را در خودمان افزایش دهیم.

طرح «اتقان» در آذر ماه سال ۹۹ به منظور ارتقای توانمندی های قرآنی آموزگاران و عوامل مدارس ابتدایی با اجرای معاونت آموزش ابتدایی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار