مروری بر مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در سالی که گذشت؛

اسفند 1400؛ کشور از موج ششم کرونا عبور کرد

تهران (پانا) - با کاهش موارد ابتلا، بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا در آخرین ماه سال 1400، کشور از موج ششم کرونا که سویه غالب آن کرونای اُمیکرون بود عبور کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۷۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اسفند 1400؛ کشور از موج ششم کرونا عبور کرد

آخرین ‌ماه سال 1400 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

عودت واکسن آستارازنکا

در آخرین ماه سالی که گذشت، خبری منتشر شد مبنی بر عودت 820 دُز واکسن آسترازنکا از مبدا کشور لهستان. محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیحاتی درباره عودت واکسن‌ آسترازنکا که از کشور لهستان اهدا شده بود، ارائه کرد و گفت: «حدود یک میلیون دز واکسن‌ آسترازنکا از طرف کشور لهستان به ایران اهدا شد. مستندات اولیه این واکسن‌ها بررسی شده بود و مشکلی نداشت اما وقتی محموله‌ واکسن به ایران رسید، متوجه شدیم که ۸۲۰ هزار دُز از محموله وارد شده از کشور لهستان از مبدا کشور آمریکا بوده است. به همین دلیل مراجع نظارتی کشور آن را در انبار معاونت بهداشت وزارت بهداشت به صورت موقت نگه داشتند و برای اینکه از اتلاف این واکسن‌ها جلوگیری شود بعد از هماهنگی‌هایی که با سفارت لهستان انجام شد، این واکسن‌ها تحویل داده شد که جایگزین شد و دوباره به کشور ارسال شود.»

سقوط هواپیمای جنگنده در تبریز

در اسفند 1400، یک فروند هواپیمای جنگنده در تبریز سقوط کرد که در پی این حادثه 3 مورد فوتی ثبت شد. حمید منجم، مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان شرقی گفت: «یک فروند هواپیمای اف ٥ حوالی مدرسه راهنمایی میلاد در منطقه ستارخان، پشت فرهنگسرای الغدیر واقع در خیابان قره داغی شهر تبریز سقوط کرد. براساس گزارش‌های اولیه دو نفر از کادر پروازی هواپیما به همراه یک سرنشین خودرویی که این هواپیما با آن برخورد کرده بود، در این حادثه جان باختند.»

صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن نورا

در آخرین ماه سالی که گذشت، مجوز مصرف اضطراری واکسن نورا صادر شد. بهرام دارایی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو، از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن نورا به عنوان دُز بوستر، همزمان با سالروز میلاد باسعادت امام حسین(ع) خبر داد و گفت: «سازمان غذا و دارو مطابق سیاست‌های وزارت بهداشت اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون، تکمیل مستندات ثبت، ارائه و تائید گزارش اثربخشی در جمعیت موردتائید کمیته مطالعات بالینی و رعایت ضوابط و مقررات، مجوز مصرف اضطراری واکسن نورا را به عنوان دز بوستر صادر کرد.»

سفرهای نوروزی آزاد شد

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در اسفندماه مصوبه این ستاد برای سفرهای نوروزی را تشریح کرد. طبق اعلام سخنگوی ستاد، سفرهای نوروزی بدون محدودیت تعیین شد.

ماجرای ابطال حکم شهردار تهران

پس از انتشار خبری مبنی بر ابطال حکم علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روابط عمومی دیوان عدالت اداری در ﺧﺼﻮص رأی اﺧﯿﺮ ﻫﯿﺄت ﻋﻤـﻮﻣﯽ دﯾـﻮان ﻋـﺪاﻟﺖ اداری درباره ﺣﮑﻢ اﻧﺘﺼﺎب ﺷﻬﺮدار ﺗﻬﺮان اطلاعیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که ﺣﮑﻢ ﺷـﻬﺮدار ﺗﻬـﺮان اﺑﻄـﺎل ﻧشده است. در این اطلاعیه آمده بود: «در پرونده مذکور، شاکی خواستار ابطال نامه شماره ۲۹۱۴۸ مورخ 7/6/1400 رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور شده است و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز به موجب رأی شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۳۰۶۲ مورخ 23/11/1400 و فارغ از ماهیت نامه مذکور، با استناد به حکم ماده ۸۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی، صدور نامه مورد شکایت را به دلیل عدم صلاحیت رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور برای تعیین سمتهای هم سطح در مدیریت‌های پایه، میانی و ارشد و معادل‌سازی سابقه مدیریت در بخش خصوصی برای تصدی سمت شهردار، خارج از حدود اختیار وی دانسته و آن را ابطال کرده است.»

آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری

در آخرین ماه سال 1400 ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه از آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری خبر داد و گفت: «وی پس از تحمل کل مجازات و انوشه آشوری نیز پس از تحمل حدود نیمی از مجازات آزاد شدند. خانم نازنین زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی کشور انگلیس به چهار سال حبس محکوم شده بود که مدت مجازاتش را به صورت کامل کشیده و حبسش به اتمام رسیده است و بر همین اساس ممنوع الخروجی وی لغو و آزاد شده است. آقای انوشه آشوری، به اتهام همکاری با سرویس‌های امنیتی کشورهای بیگانه و به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود و حدود چهار سال و هفت ماه از مدت محکومیتش سپری شده که تقاضای آزادی مشروط کرد. آشوری به عنوان دستمزد مبالغی را از سرویس‌های جاسوسی بیگانه اخذ کرده بود که این مبالغ نیز از وی دریافت شد؛ لذا با توجه به شرایط سنی و جسمی دادگاه با آزادی مشروط او موافقت و مورد رأفت حکومت اسلامی قرار گرفت و آزاد شد.»

زمین‌لغزش در جاده چالوس

جاده چالوس پل زنگوله به طول ۵۰ متر در اسفندماه سال 1400 دچار زمین‌لغزش شد. زمین‌لغزش پدیده‌ای طبیعی است و در نقاط مختلف زمین مشاهده می‌شود اما افزایش تعداد وقوع این پدیده طی سال‌های اخیر نشان‌دهنده فعالیت‌های انسانی است. علی بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص زمین‌لغزش جاده چالوس گفت: «در همین محدوده و اطراف آن چندین زمین‌لغزش قدیمی نمایان است و حکایت از آن دارد که منطقه در طول تاریخ از نظر نوع مورفولوژی و شکل و فرم هندسی، این پدیده را تجربه کرده است و در آینده نیز تجربه خواهد کرد. بنابراین زمین‌لغزش در محیط‌های کوهستانی و پُرشیب با میزان بالای نزولات جوی امری محتمل است زیرا بارندگی‌ها و آب و رطوبت باعث سنگینی خاک می‌شود و حرکات دامنه‌ای را تشدید می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار