اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از جنجال زنانه - مردانه‌شدن پارک‌های تهران تا توقف طرح پتروشیمی میانکاله

تهران (پانا) - انتشار نتایج فاز انسانی واکسن برکت، ظهور سویه جدید اُمیکرون، حواشی زنانه - مردانه‌شدن پارک‌های تهران، توقف طرح پتروشیمی میانکاله و آخرین وضعیت پرونده بازی ایران - لبنان بخش‌هایی از مهم‌ترین اخبار منتشر شده در حوزه اجتماعی بود که طی هفته‌ای که گذشت منتشر شد.

کد مطلب: ۱۲۷۰۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
از جنجال زنانه - مردانه‌شدن پارک‌های تهران تا توقف طرح پتروشیمی میانکاله

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۸۶۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۰ هزار و ۷۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۶ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۵۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال یک هزار و ۳۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. اکنون ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون

تاکنون ۶۴ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۲۴ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۸۵۸ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۵۳۵ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۲۱۷ دُز رسید.

سویه جدید امیکرون

سازمان بهداشت جهانی موارد ابتلا به زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا منشاء گرفته از امیکرون را در بعضی از کشورهای جهان ثبت کرده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که در حال ردیابی چند ده مورد از دو زیرسویه جدید اومیکرون ویروس کرونا است ولی هنوز در عفونی یا خطرناک بودن آنها تردید دارد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی زیرسویه‌های جدید موسوم به BA۴ و BA۵ در واقع منشاء گرفته از نسخه اصلی امیکرون BA۱ و BA۲ هستند که تقریباً ۹۴درصد مبتلایان کنونی کرونا در جهان این زیرسویه ها را دارند. این سازمان می‌گوید زیرسویه‌های جدید سرعت ابتلای بالاتری دارند ولی هنوز مطالعات میزان کشندگی آنها را تعیین نکرده است.

نتایج اولین مقاله فاز انسانی واکسن برکت

چرخه توسعه واکسن‌ها؛ یک فرآیند ۶ مرحله‌ای است که مراحل مختلفی از جمله اکتشافی، پیش‌بالینی (فاز حیوانی)، کارآزمایی بالینی، تایید مجوز، تولید انبوه و کنترل کیفیت دارد. مراحل اول و دوم (اکتشافی و پیش‌بالینی) در آزمایشگاه و بدون آزمایش بر روی انسان، انجام می‌شود. مرحله کارآزمایی بالینی خود به تنهایی در سه زیرمرحله (کارآزمایی بالینی فاز اول، دوم و سوم) انجام می‌شود. در صورت تایید ایمنی و اثربخشی واکسن در مراحل مختلف کارآزمایی بالینی، واکسن، تاییدیه و مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت می‌کند. بعد از مرحله چهارم، سازمان‌های نظارتی پایش عوارض جانبی و بالقوه واکسن را که ممکن است در کارآزمایی‌های بالینی نشان داده نشده باشد، مورد ارزیابی قرار می‌دهند. چرخه تولید واکسن، به طور معمول چند سال طول می‌کشد ولی در شرایط همه‌گیری کرونا، به دلیل خطر ناشی از ابتلا به این بیماری و مرگ و میر بالای این ویروس، کشورها و شرکت‌های تولیدکننده به این سمت رفتند که توسعه واکسن‌ها را با سرعت هر چه بیشتر پیش ببرند و در این شرایط ممکن است تمامی مراحل توسعه، به طور کامل انجام نشوند. البته نقش سازمان‌های نظارتی در این وضعیت، پررنگ‌تر می‌شود. در این میان، واکسن «کوو ایران برکت»، اولین واکسن ایرانی کرونا بود که توسط گروه صنعتی «شفا فارمد»؛ از شرکت‌های وابسته به گروه دارویی «برکت» به مالکیت «ستاد اجرایی فرمان امام» توسعه یافت. این واکسن نیز همانند تمام واکسن‌ها در جهان، نیاز به انجام مطالعات مختلفی داشت تا ایمنی و اثربخشی آن مشخص شود. در هفته‌ای که سپری شد، نتایج اولین مقاله فاز انسانی واکسن برکت منتشر شد.

ماجرای زنانه-مردانه شدن پارک‌های تهران

هفته‌ای که گذشت اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره زنانه - مردانه شدن پارک‌های پایتخت جنجال آفرین شد. این اظهارات توسط او در جلسه شورای شهر رد شد. حجت‏‌الاسلام سید محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه انتشار شایعه زنانه-مردانه شدن پارک‌ها با تقطیع مصاحبه او صورت گرفته است، گفت: قرار است در گوشه‌ای از 352 پارک تهران، فضایی حصارکشی و مجهز شود تا به‌عنوان بوستان مادر و کودک مورد استفاده قرار بگیرد. وی افزود: تهران بیش از 2200 پارک در مناطق مختلف دارد که قرار است در گوشه‌ای از 352 پارک از این 2200 پارک به‌عنوان بوستان مادر و کودک حصارکشی شود و این درحالیست که در همه کشورها پارک‌های مخصوص کودکان وجود دارد و حال که قرار است در تهران هم اجرا شود؛ عده‌ای با غرض ورزی‌های خود سیاه‌نمایی می‌کنند و می‌گویند قرار است پارک‌ها زنانه و مردانه و دیوارکشی شوند. آنان زمانی هم می‌گفتند که انقلابیون می‌خواهند پیاده‌روها را دیوارکشی کنند، آیا دیوارکشی شد؟ اصلا در تهران پارک مردانه داریم؟

گرد و غبار به پایتخت رسید

هفته‌ای که سپری شد، اغلب مناطق جنوبی، جنوب غرب، غرب و مرکزی کشور درگیر پدیده گرد و غبار شدند. این در حالی بود که گرد و غبار هوای تهران را در شرایط خطرناک قرار دارد و طی دو روز شاخص کیفیت هوای تهران به 400 رسید. سازمان نقشه‌برداری کشور در پی هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر وزش باد در غرب و جنوب غربی کشور، پس از پایش و بررسی‌های فنی تصاویر ماهواره‌ای کانون شکل‌گیری ریزگرد در ایران را مرز مشترک دو کشور سوریه و عراق اعلام کرد.

پتروشیمی میانکاله متوقف شد

کلنگ‌زنی طرح پتروشیمی میانکاله که در اواخر اسفندماه سال گذشته انجام شده بود. پس از گذشت 30 روز سرانجام با اعتراض‌های صورت گرفته از سوی فعالان حوزه محیط زیست، اساتید دانشگاهی و اصحاب رسانه از سوی دادستانی کل کشور متوقف شد. دادیار دادسرای دیوانعالی کشور و مدیر کل حوزه حقوق عامه دادستانی کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرد. همچنین در هفته‌ای که سپری شد، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه درخصوص طرح پتروشیمی میانکاله گفت تا زمانی که سازمان محیط زیست چنین مجوری ندهد امکان احداث چنین طرحی وجود ندارد و چنانچه اقدام کنند و طرح دعوی شود برخورد لازم با آن صورت می‌گیرد.

آخرین وضعیت پرونده بازی ایران - لبنان

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، سیزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. توضیح درباره آخرین وضعیت پرونده بازی ایران - لبنان، توضیح درباره خشونت علیه بازیگران زن، صلح و سازش در ۷۹۳ پرونده قتل طی سال گذشته، آخرین وضعیت پرونده عاملان صحن رضوی، طبقه‌بندی زندانیان بر گذراندن حبس در شهر محل سکونت، وضعیت پرونده تشکیل شده برای 5 شرکت دارویی، آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ابربدهکاران بانکی، آزادسازی حریم رودخانه‌ها و سواحل و آخرین وضعیت پرونده پروژه رضوان در شهر قم مهم‌ترین اخبار حوزه قضایی بود که ذبیح‌الله خداییان آنها را تشریح کرد.

مهدی چمران از بیمارستان مرخص شد

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که از ابتدای فروردین ماه به دلیل شیوع کرونا در بیمارستان بستری شده بود، هفته‌ای که گذشت به گفته نایب رئیس شورای شهر تهران از بیمارستان مرخص شد. پرویز سروری، نایب رئیس شورا در جریان جلسه شورا از ترخیص مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران از بیمارستان خبر داد و گفت: از طریق آقای کاشانی این موضوع به بنده اعلام شد که خوشبختانه آقای چمران از بیمارستان به منزل منتقل شد. ان‌شاءالله بزودی شاهد حضور آقای چمران در صحن شورا خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار