آیا پوتین و زلنسکی با یکدیگر دیدار می‌کنند

تهران (پانا) - مذاکره کننده ارشد روسیه با اوکراین اعلام کرد که دیدار ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود تنها در صورتی امکان‌پذیر است که وزرای امور خارجه ۲ کشور درباره آن توافق کنند.

کد مطلب: ۱۲۶۶۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
آیا پوتین و زلنسکی با یکدیگر دیدار می‌کنند

به گزارش ایرنا از رویترز، ولادیمیر مدینسکی پس از پایان مذاکرات هیات‌های روسی و اوکراینی در استانبول ترکیه گفت: گفت‌وگو با طرف اوکراینی پایان یافت. این گفت‌وگوها سازنده بودند.

وی با بیان اینکه طرف روسی قصد دارند ۲ گام را برای کاستن از تنش‌ها در اوکراین بردارد، افزود: ما همچنین امروز درباره ۲ گام که به تنش زدایی در این درگیری‌ها کمک می‌کند، صحبت کردیم. یکی از این گام‌ها درباره نگرانی‌ها درباره ابعاد نظامی و دیگری درباره نگرانی‌های سیاسی است.

مذاکره کننده ارشد روسیه با اوکراین ادامه داد: معاون وزیر دفاع درباره ابعاد نظامی صحبت خواهد کرد و من هم درباره ابعاد سیاسی این موضوع اعلام نظر خواهم کرد.

مدینسکی با اشاره به انتشار برخی از ویدئوها که در آن نظامیان روس اسیر شده بدست اوکراینی‌ها شکنجه می‌شوند، گفت: روسیه اعتراض خود را نسبت به این موضوع در مذاکرات اعلام کرد و طرف اوکراینی نیز قول داد تا اقدامات سختی را در مقابل کسانی که مرتکب این مساله شده‌اند، اتخاذ کند.

وی افزود: ما اعتراض خود را نسبت به این ویدئوها که در آنها اعضای رسمی ارتش روسیه تحقیر می‌شوند، اعلام کردیم. طرف اوکراینی نیز با پذیرش این اعتراض قول داد تا شدیدترین اقدامات ممکن را برابر کسانی که مرتکب این جنایات جنگی شده‌اند، اعمال کند. البته به شرطی که اول آنها را بازداشت کنند. اگر ما آنها را اسیر کنیم، آنها خودشان متوجه خواهند شد.

اوکراین آماده پذیرش مشروط شرایط بی طرفی است

همزمان مذاکره کنندگان اوکراینی نیز اعلام کرد که کی‌یف پیشنهاد اتخاذ وضعیت «بی طرفی» را در ازای دریافت تضمین‌های امنیتی در این دور از گفت‌وگوها به روسیه داده است.

این امر بدان معناست که اوکراین به پیمان‌های نظامی نخواهد پیوست و پایگاه نظامی نیز در اختیار آنها قرار نخواهد داد.

همچنین هیات اوکراینی اعلام کرد که در این دور از مذاکرات به هیچ توافقی با طرف روسی دست نیافته است. در این مرحله تنها پیشنهاد طرف اوکراینی به روسیه اعلام و مقرر شد تا ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه آن را بررسی کند.

مذاکرات امروز در استانبول اولین دور از گفت‌وگوهای رودر روی مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین پس از سه هفته بود. اوکراین تاکید کرده که بدنبال دستیابی به آتش بس است ولی هیچ گونه موضوعی را درباره قلمرو، حاکمیت و مردم خود نخواهد پذیرفت.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه که کشورش میزبانی این مذاکرات را برعهده دارد، قبل از آغاز مذاکرات با خوشآمدگویی به مذاکره‌کنندگان هر دو طرف گفت: مسوولیت «پایان این تراژدی» با شماست.

با این حال براساس گزارش تلویزیون اوکراین، گفت‌وگوهای امروز با استقبال سرد همراه بود و هیات‌های مذاکره کننده بدون دست دادن با هم گفت‌وگوهای خود را آغاز کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار