مروری بر مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در سالی که گذشت؛

آذرماه 1400؛ «آرمان عبدالعالی» اعدام شد

تهران (پانا) - آرمان عبدالعالی که در سال ۱۳۹۲ مرتکب قتل غزاله شکور شده بود، با حکم دادگاه به قصاص محکوم شد. آرمان عبدالعالی در آذرماه سال 1400، اعدام شد.

کد مطلب: ۱۲۶۶۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد
آذرماه 1400؛ «آرمان عبدالعالی» اعدام شد

نهمین ‌ماه سال 1400 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

لغو منع تردد شبانه در سراسر کشور

در آذرماه سالی که گذشت، مصوبه ممنوعیت تردد شبانه لغو شد. سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از لغو اجرای منع تردد شبانه در سراسر کشور خبر داد و گفت: «با توجه به کاهش روند ابتلا به کرونا و واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا اجرای طرح منع تردد شبانه در سراسر کشور لغو شد.»

صفر شدن مرگ و میر کرونا در برخی استان‌ها

در آذرماه سالی که گذشت برای اولین بار پس از شیوع ویروس کرونا، تعداد فوتی‌های کرونایی در ۱۴ استان کشور به صفر و یک رسید به‌طوری که استان‌های قم، اردبیل، مرکزی، هرمزگان، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی و قزوین، هیچ موردی از مرگ و میر نداشتند و استان‌های سیستان و بلوچستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، همدان و مازندران، فقط یک مورد مرگ و میر بیماران کرونایی داشتند.

دُز سوم واکسن کرونا به 40 ساله‌ها رسید

فاز سوم واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شد و نوبت تزریق در هفته‌ای که گذشت به افراد بالای 40 سال رسید و واجدین شرایط توانستند برای دریافت نوبت سوم واکسن خود به مراکز بهداشتی واکسیناسیون مراجعه کنند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، 2 دسته از افراد مشمول دُز سوم واکسن کووید۱۹ می‌شوند. دسته اول تمامی افراد بالای ۴۰ سال که در نوبت اول و دوم از واکسن‌های غیرفعال شده مانند سینوفارم، برکت یا بهارات استفاده کردند، این افراد اگر سه ماه و بیشتر از نوبت دوم‌شان گذشته باشد، مشمول دریافت نوبت سوم واکسن شدند و واکسنی ترجیحا مشابه واکسن نوبت و اول و دوم‌ خود را باید دریافت کردند. دسته دوم افرادی بودند که در نوبت اول و دوم از واکسن‌های آدنوویروسی مانند «اسپوتنیک وی» یا «آسترازنکا» استفاده کردند.

اجرای حکم قصاص «آرمان عبدالعالی»

آرمان عبدالعالی که در سال ۱۳۹۲ مرتکب قتل غزاله شکور شده بود، با حکم دادگاه به قصاص محکوم شد. آرمان عبدالعالی در آذرماه سال 1400، اعدام شد. مرکز رسانه قوه قضاییه با اعلام خبر اجرای حکم قصاص آرمان عبدالعالی عنوان کرد که حکم قصاص آرمان عبدالعالی در پی تقاضا و عدم گذشت خانواده غزاله شکور و علیرغم تلاش‌های صورت گرفت.

حادثه در مترو

در نهمین ماه سال 1400، متروی تهران شاهد اتفاق تلخی بود. یکی از پرسنل تعمیرات خط ۴ که جهت تعمیر سوزن ورودی ایستگاه ارم سبز در محل سوزن حاضر بود به سبب برخورد با قطار جان خود را از دست داد. پس از این حادثه علیرضا زاکانی، شهردار تهران با واکنش نسبت به مرگ کارگر خط 4 مترو دستور داد که سازمان بازرسی شهرداری علت بروز حادثه را گزارش دهد.

دیوان عالی قتل غیرعمد حمید صفت را تایید کرد

حمید شاهرخی، وکیل حمید صفت در آذرماه سال 1400 اعلام کرد که شعبه ۵۱ دیوان عالی کشور با صدور دادنامه قطعی ضمن رد فرجام خواهی معترضین رأی فرجام خواسته مبنی بر برائت حمید صفت از قتل عمد را تأیید کرد. رأی قطعی است و از نظر دادگاه حمید صفت مرتکب قتل عمد نشده و فقط باید جنبه عمومی جرم طی شود.

مرگ اکبر خرمدین در زندان

26 اردیبهشت سال 1400 جسدی مثله شده در یک سطل زباله در خیابان نفیسی، محله اکباتان کشف شد. اکبر پدر بابک خرمدین در اعترافات خود گفت: پسرم مجرد بود، به خاطر اختلافاتی که داشتیم او را با خوراندن مواد بیهوشی بیهوش کردم سپس با ضربات چاقو به قتل رساندم و برای خارج کردن جسدش آن را تکه تکه کرده و در نزدیکترین سطل آشغال خیابانی انداختم. همچنین پدر و مادر بابک خرمدین به قتل داماد ۵۵ ساله و دختر ۴۹ ساله در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷ به همان روش یعنی تکه تکه کردن جسد و انتقال به سطل زباله مرکتب شده‌اند نیز اعتراف کردند. اکبر خرمدین که فرزند خود بابک خرمدین را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود در آذرماه سالی که گذشت به دلیل ایست قلبی در زندان رجایی شهر فوت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار