عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی تهران در گفت و گو با پانا:

تمامی مجوزهای کسب‌و‌کارهای اینترنتی به سامانه درگاه ملی منتقل شود

تهران (پانا) - عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی تهران می‌گوید مجوزهایی که برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی صادر می‌شود، دو سالی است که در سامانه درگاه ملی قرار گرفته است. این امیدواری وجود دارد که صدور تمام مجوزها از طریق این سامانه صورت بگیرد.

کد مطلب: ۱۲۶۶۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تمامی مجوزهای کسب‌و‌کارهای اینترنتی به سامانه درگاه ملی منتقل شود

کارآفرینان و متقاضیان کسب و کارهای مختلف پیش از شروع فعالیت ناچار به دریافت انواع گوناگونی از مجوزها می‌شوند که گاهی در این روند با برخوردهای سلیقه‌ای، انحصارات شغلی، فرایندهای طولانی و کاغذبازی‌های اضافی مواجه می‌شوند.

این مشکلات علاوه بر اتلاف وقت و انرژی، بار مالی و روانی سنگینی بر متقاضی آن کسب و کار تحمیل کرده و نارضایتی و ناامیدی کارآفرینان و تولیدکنندگان را برای ادامه فعالیت افزایش می‌دهد.

با اندکی کنکاش در مصیبت‌های وارده بر کارآفرینان، به وضوح می‌توان دریافت که برخلاف تصور و عقیده بسیاری از کارشناسان، نه سرمایه اولیه و نه دانش و مهارت مانع ورود به بازار و شروع کسب و کار نبوده بلکه مسئله اصلی شرایطی است که برای دریافت مجوز پیش روی متقاضیان قرار می‌گیرد.

مشکل صدور مجوز از مسائلی است که گریبان‌گیر کسب و کارهای اینترنتی نیز شده است. از جمله این مشکلات الزام اینماد است که اهداف مشروع و سهل‌الحصول ابتدای راه را به موانعی سخت و بی‌فایده برای کسب‌وکارها تبدیل کرده است. درواقع نتیجه این کار، محدود ساختن فضا برای کسب‌وکارهای نوپا و پویای کوچک و خانگی با تبدیل ابزاری اعتمادآفرین به مانعی الزام‌آور خواهد بود.

رضا الفت‌نسب، عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی تهران در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: هر چقدر شرایط مجوزدهی تسهیل شود، کسب و کارها برای فعالیت تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

وی اظهار کرد:‌ «با ارائه راه حلی جایگزین بر فرایند کنونی در صدور مجوزهای کسب و کار، احراز هویت کسب‌و‌کارها پیش از شروع فعالیت را تسهیل‌کننده دانست.»

وی با اشاره به فرایندی که بایستی برای متقاضیان کسب و کارهای اینترنتی در نظر گرفته شود توضیح داد: «به نظر من برای کسب و کارهای آنلاین در ابتدای کار باید یک احراز هویت رسمی و کامل انجام داده و به آن‌ها اجازه فعالیت داده شود. پس از گذشت زمانی مشخص که کسب و کار معرفی شد، بر اساس یک سری تصمیمات و با توجه به نوع فعالیت‌ها و حجم تراکنش‌ها، اگر نیاز بود برای دریافت مجوزهای لازم چون نماد اقدام کند؛ البته پیشنهاد می‌شود که نماد اعتماد الکترونیک اختیاری شود.»

الفت‌نسب تاکید کرد: «در این روش شخص باید کاملا احراز شود و ما هم حامی کسب و کار متخلف نیستیم، بلکه این راهکاری است برای کسب و کارهایی که فعالیت سالمی خواهند داشت.»

عضو انجمن کسب‌و‌کارهای اینترنتی تهران، در مورد درگاه ملی کسب و کار برای صدور مجوز نیز عنوان کرد: «درگاه ملی کسب و کار در صورتی که پیگیری شود و مجازات‌های تعیین‌شده برای مسئول، مدیر یا کارشناسی که در صدور کم‌کاری کرده یا تخلف انجام داده است، اجرایی شود، اتفاق مثبتی است.»

الفت‌نسب با تایید اینکه افزایش کاغذبازی در صدور مجوزهای کسب و کار منجر به ایجاد رانت، انحصار و امضاهای طلایی می‌شود گفت: «مجوزهایی که برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی صادر می‌شود، دو سالی است که در سامانه درگاه ملی قرار گرفته است. این امیدواری وجود دارد که صدور تمام مجوزها از طریق این سامانه صورت بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار