مروری بر مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در سالی که گذشت؛

تیر 1400؛ اتوبوس خبرنگاران واژگون شد

تهران (پانا) - اتوبوس خبرنگاران محیط زیست که برای بازدید از تونل «کانی سیب» عازم ارومیه بود در تیرماه 1400 در محور ارومیه - نقده واژگون شد و در پی آن دو خبرنگار جان خود را از دست دادند و 21 خبرنگار نیز مصدوم شدند.

کد مطلب: ۱۲۶۵۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
تیر 1400؛ اتوبوس خبرنگاران واژگون شد

چهارمین ماه سال 1400 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

حادثه اتوبوس خبرنگاران

اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست در تیرماه سالی که گذشت در حوالی نقده دچار حادثه شد. در این حادثه 2 خبرنگار ایسنا و ایرنا جان خود را از دست دادند و 21 خبرنگار دیگر نیز مصدوم شدند. پلیس راهور ناجا، بی‌احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص ماده ۱۲۹ و ۱۳۰ آیین نامه راهور) را دلیل این حادثه اعلام کرد. در عین حال بی‌مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک عامل این حادثه اعلام شد. همچنین در پی این حادثه، اعضای شورای پنجم شهر تهران با نامگذاری دو خیابان به نام خبرنگاران فقید دو خبرگزاری ایسنا و ایرنا مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی موافقت کردند.

پیک پنجم کرونا

در چهارمین ماه از سالی که گذشت پیک پنجم کرونا در کشور به طور رسمی از استان‌های جنوبی کشور آغاز شد. موجی که به سرعت تمامی کشور را فراگرفت و تلفات آن از چهار موج قبلی بیشتر بود. سویه غالب در این موج کرونای دلتا بود. البته روند واکسیناسیون کرونا در کشور نیز شدت بیشتری نسبت به ماه‌های قبل گرفت و سن واکسیناسیون به 40 سال رسید.

واکسن نورا رونمایی شد

در تیرماه سال 1400 سومین واکسن ایرانی کرونا تحت عنوان نورا رونمایی شد. این واکسن با تلاش 16ماهه ماه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه‌الله (عج) با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌ شد و به‌طور رسمی وارد فاز بالینی ‌قرار گرفت. علاوه بر این در چهارمین ماه سالی که گذشت، واکسن پاستور به عنوان دومین واکسن ملی اجازه مصرف اضطراری را از کمیسیون قانونی دریافت کرد.

بحران در هورالعظیم

تالاب بین‌المللی هورالعظیم که از رودخانه کرخه وشاخه‌های آن تامین می‌شود علاوه بر اینکه محلی برای امرار معاش جوامع روستایی منطقه به شمار می‌رود،‌ به عنوان زیستگاه اصلی ماهیان بومی، گاومیش‌ها و سایر گونه‌ها است. این تالاب، آخرین بازمانده تالاب‌های بین‌النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در عراق واقع شده است اما در چهارمین ماه سال گذشته خشکسالی و تامین نشدن حق‌آبه تالاب،‌ مرگ تدریجی حیات وحش در هورالعظیم را رقم زد. انتشار ویدئویی کوتاه از تلف شدن جمعیت زیادی از ماهیان در تالاب هورالعظیم با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و همچنین فعالان محیط زیست روبرو شد.

قطع مکرر برق

با شروع فصل تابستان، سراسر کشور دچار قطعی‌های مکرر برق شد. در پی قطع مکرر برق در کشور، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه دادستان کل کشور را مأمور پیگیری علت قطعی‌های مکرر برق کرد. در نامه رئیس قوه قضاییه به حجت‌الاسلام منتظری آمده بود: «با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهرهای مختلف کشور و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت قطع برق و عدم برنامه‌ریزی صحیح و عدم اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.»

تکریم و معارفه رئیس قوه قضاییه

در تیرماه سالی که گذشت، رئیس قوه قضاییه با حکم مقام معظم رهبری منصوب شد و مراسم تکریم و معارفه رئیس قوه قضاییه با حضور مسئولان لشکری، کشوری و قضایی برگزار شد.

ماجرای دختران قمه‌کش

تیرماه 1400 ویدئویی از دعوای چند دختر نوجوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای در کشور به همراه داشت. سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی اصفهان پس از انتشار این ویدئو، از شناسایی و احضار عوامل نشر کلیپ درگیری توام با قمه‌کشی دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی و افراد درگیر در این ماجرا خبر داده و گفته بود: «پس از رصد اطلاعاتی انجام شده، عوامل انتشار این کلیپ و نیز دخترانی که اقدام به درگیری کرده بودند، شناسایی و با هماهنگی دستگاه قضایی احضار شدند. بررسی اولیه نشان‌دهنده این است که افراد درگیر و خاطی در فضای مجازی با یکدیگر دوست شده و تحت تاثیر القائات منفی دوستان ناباب خود دست به اینگونه رفتارها زده‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار