یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا؛

۲۳ میلیون نفر در افغانستان با فقر مطلق روبه‌رو هستند

طالبان نسبت به اینکه خانم‌ها کار کنند و درس بخوانند، مشکل دارند/ مرگ و میر کودکان و زنان باردار در افغانستان افزایش یافته است/ دولت فراگیر از دید طالبان متفاوت با آنچه که دیگران مطرح می‌کنند، است/ بحران اوکراین موجب شد که افغانستان فراموش شود

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت واقعیت این است که کشورها انگیزه لازم را برای کمک‌‌رسانی به افغانستان ندارند و بحران اوکراین موجب شده است که افغانستان فراموش شود.

کد مطلب: ۱۲۶۴۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد
۲۳ میلیون نفر در افغانستان با فقر مطلق روبه‌رو هستند

پیرمحمد ملازهی در گفت‌و‌گو با پانا درباره آخرین تحولات طالبان، اظهار کرد: «واقعیت این است که هنوز هیچ کشوری به صورت رسمی طالبان را به رسمیت نشناخته است اما روسیه، چین، ایران و برخی از کشورهای عربی به صورت دفاکتو طالبان را به رسمیت شناخته است و سفارت‌های خود را تعطیل نکردند و سفرایشان در کابل حضور دارند.»

این کارشناس سیاست خارجی افزود: «تمامی کشورها، شرط و شروطی را مطرح کردند که طالبان تاکنون نتوانسته به شروط مطرح شده تن دهد. یکی از شروط مطرح شده، دولت فراگیر است؛ دولت فراگیر از دید طالبان متفاوت با آنچه که دیگران مطرح می‌کنند، است.»

وی اضافه کرد: «از دید کشورهای مختلف دنیا، دولت فراگیر به این معناست که تمامی قومیت‌ها، مذاهب، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی در قدرت شریک شوند. شراکت در قدرت هم باید از طریق انتخابات باشد.»

ملازهی گفت: «موضوع دیگری که بین طالبان و سایر کشورها اختلاف نظر است، موضوع حقوق زنان است. واقعیت این است که طالبان نسبت به اینکه خانم‌ها کار کنند و درس بخوانند، مشکل دارند بنابراین این نیز یک مشکل است. البته امروز مقداری تعدیل کرده‌اند به عنوان مثال در برخی از مناطق مدارس دخترانه در سطح دبیرستان نیز در حال بازگشایی است اما‌ حقیقت امر این است که درون طالبان دو جریان فکری است، یکی جریان شبکه حقانی است که مخالف زن است و هر فعالیت زنان را حرام می‌داند و یکی شورای کویته است که نسبت به دنیا و مسائل منطقه آگاه‌تر است و سعی ‌می‌کنند حداقل به معلمان و پرستاران زن اجازه فعالیت دهند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: «واقعیت این است که افغانستان امروز به شدت با کمبود مواد غذایی و دارو روبرو است و سازمان‌های بین‌المللی با طالبان مشکل دارند تا به افغانستان کمک‌رسانی کنند. مشکل دیگر بلوکه کردن پول‌های افغانستان در آمریکاست که ۹/۵ میلیارد دلار بلوکه شده است.»

وی بیان کرد: «قبلاً گفته می‌شد حدود ۱۴ میلیون نفر در افغانستان با فقر مطلق روبرو هستند اما امروز آماری که سازمان ملل داده است، ۲۳ میلیون نفر است. اینها همه مشکلاتی است که طالبان نتوانسته پولی را که باید تامین می‌کرده، جمع کند.»

ملازهی با بیان اینکه مرگ و میر کودکان و زنان باردار در افغانستان افزایش یافته است، گفت: «واقعیت این است که کشورها انگیزه لازم را برای کمک‌رسانی به افغانستان را ندارند و بحران اوکراین موجب شده است که افغانستان فراموش شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار