در گزارش میدانی پانا مطرح شد؛

کاهش مرگ ومیر در میان واکسینه شده‌ها

کرج (پانا) - با توجه به پاندمی کرونا و رشد چشمگیر این ویروس، افراد زیادی درگیر این بیماری شده و جان خود را از دست دادند، پس از تولید واکسن های مختلف در سراسر جهان شک بزرگی نسبت به تزریق واکسن در جوامع مختلف از جمله ایران به وجود آمد.

کد مطلب: ۱۲۶۴۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
کاهش مرگ ومیر در میان واکسینه شده‌ها

طبق آمار ثبت احوال مبنی بر افزایش تعداد فوت شدگان از میان افراد واکسینه نشده که این آمار نسبت به سایر کشورها بیشتر بود، اما پس از افزایش تعدد واکسن ها در جهان کم کم و با تبلیغات صورت گرفته توسط واکسینه شدن هنرمندان، کادر درمان و...مردم بیشتر به این سمت سوق پیدا کردند.

با وجود این شرایط اما برخی در برابر تزریق واکسن مقابله می‌کنند و دلایل مختلفی برای خودداری خود از واکسیناسیون دارند که پانا دلایل برخی از افراد موافق و مخالف تزریق واکسن را جویا شده است.

شهناز قاسمیان، روانشناس و مشاور اجتماعی در خصوص خودداری مردم در مقابل واکسیناسیون در گفت و گو با پانا گفت: «متاسفانه یک عده افراد کم سواد اطلاعات نادرستی در رابطه با تاثیرات واکسن روی بدن در ذهن مردم گنجاندند که تضعیف سیستم ایمنی بدن، تغییر اطلاعات ژنی‌ و از این دست اطلاعات بی پایه و اساس از این دست اطلاعات به شمار می‌روند. دلیل دیگر، وجود افرادی است که در حوزه طب سنتی فعالیت می کنند و با صحبت هایی که داشتند مردم را از تزریق واکسن منصرف کرده و گفته های خود را به آنها تحمیل کردند.»

این روانشناس البرزی تصریح کرد: «ما هر دو دُز واکسن را دریافت کرده ایم و حتی عده‌ای دُز سوم را هم تزریق کردند، درست است که در روزهای اول علائمی بروز می کند که اینها عادی است. نمی‌توان گفت واکسن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. اگر واکسن خوب نبوده پس چرا آمار ما روند نزولی داشته و به روزی زیر 50 نفر رسید و هم‌اکنون همه بیماران رو به بهبودی هستند و تلفات واکسن زده ها کمتر است.»

شهروندی در گفت و گو با پانا ضمن اشاره به تاثیر واکسیناسیون روی ویروس، بیان کرد: «بنده دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده ام، با توجه به اطلاعاتی که در این باره کسب کردم معتقدم واکسن تاثیرگذاری صددرصدی روی بدن و بیماری نخواهد داشت اما بنابر گفته پزشکان و متخصصان این حوزه، واکسیناسیون سیستم ایمنی بدن را در مقابل این ویروس مقاوم کرده و ایمنی نسبی را به وجود می‌آورد، به شخصه مشکلی با واکسیناسیون ندارم و برای دریافت دُز سوم نیز اقدام کرده ام.»

فرد دیگری با بیان اینکه اطلاعات جامعی در رابطه با واکسیناسیون در اختیار مردم قرار نگرفته، گفت:« با توجه به اینکه از ابتدای تزریق واکسن کرونا اطلاعات زیادی به مردم داده نشد، اما واکسیناسیون روز به روز افزایش می‌یافت و تاثیرگذاری واکسن ایرانی و سایر کشورها در میان مردم رو به صعود بود. همچنان هم مردم در نوبت دریافت دُز سوم هستند و عده کثیری نسبت به واکسیناسیون معتمد هستند.»

این شهروند در ادامه افزود: «به نظر من افرادی که واکسن تزریق نمی‌کنند و در مقابل آن جبهه گرفته و خودداری می‌کنند به خود و افراد جامعه آسیب می‌رسانند زیرا تفکری که در پیش گرفتند با شرایط موجود همخوانی ندارد. علاوه بر رعایت اصول بهداشتی باید هر سه دُز واکسن را هم دریافت کنیم.»

شخص دیگری ضمن تاکید لزوم واکسیناسیون، عنوان کرد: «بنده واکسیناسیون را لازم اما اجبار نمی دانم، خانواده من واکسینه شده اند و هیچ مشکلی با این قضیه ندارم اما با توجه به اینکه یک فرزند زیر ۱۲ سال دارم به شدت نگران هستم و هم‌اکنون تمایلی به تزریق واکسن برای کودکان زیر ۱۲ سال ندارم.»

وی ادامه داد: «اگر دولت می‌خواهد واکسیناسیون را بیش از پیش رو به روند صعودی ببرد باید سختگیری های اعمال شده را بیشتر کند. هم‌اکنون تزریق دو دُز واکسن برای سفرهای نوروزی اجبار است که خطرات احتمالی را کمی کاهش می‌دهد.»

در ادامه شهروندی دیگر عنوان کرد: «من یک مادر هستم، فرزند من با این شرایط به مدرسه می رود و همین موضوع تبدیل به مهم ترین دغدغه یک خانواده می شود. تنها کاری که اضطراب ما را کاهش می دهد تزریق واکسن خواهد بود، زمانی که فرزند من واکسن می زند و به مدرسه می رود شرایط قابل قبول تری را نسبت به قبل به وجود می‌آورد.»

فردی هم با اعلام‌مخالف بودن خود نسبت به واکسیناسیون، عنوان کرد: «من واکسن تزریق نمی کنم و معتقدم تاثیر بسزایی ندارد و نخواهد داشت. پس ترجیح می دهم به گفته هایی که در رابطه با واکسیناسیون شنیده ام، اعتماد کنم و واکسن نزنم.»

دانش آموز خبرنگار؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار