محسن رضایی: باید تحول اساسی در اقتصاد ایران ایجاد کنیم

وزارت نفت حق ندارد دلارهای نفتی را به بانک مرکزی بدهد/ کشور ما مانند چهارراه است اگر سایر کشورها در حال پیشرفت باشند، ما می‌توانیم بهره آن را ببریم و حتی اگر جنگ نیز باشد ما می‌توانیم از آن منتفع شویم

تهران (پانا) - معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی در دولت آغاز شده است، گفت گسترش تجارت برای دولت بسیار حائز اهمیت است.

کد مطلب: ۱۲۶۳۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
محسن رضایی: باید تحول اساسی در اقتصاد ایران ایجاد کنیم

محسن رضایی در همایش ملی مدیریت جهادی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: مدیریت جهادی در مقابل مدیریت دیوانی است و تفاوت آن نیز این است که در مدیریت جهادی مأموریت‌پذیری محور اساسی است. مدیریت دیوانی یک مدیریت تشریفاتی ظاهری و رفع تکلیفی است که همان چیزی است که در ادارات به عنوان ساعت کار شاهد آن هستیم است. مدیریت جهادی شگفتی‌ساز است و مدیریت دیوانی کار عادی و روزمره است. مدیریت جهادی پشت هیچ دری نمی‌ماند و بن‌بست در آن وجود ندارد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری خطاب به فعالان اقتصادی گفت: نوبت شماست که در اقتصاد ارزش‌های جهادی را پیاده‌سازی کنید. وضع اقتصاد ما در صد سال اخیر این بوده است که منابع طبیعی را تبدیل به درآمد می‌کردیم در صورتی که مواد طبیعی، مواد اولیه یک زنجیره ارزش است بنابراین باید زنجیره تولید ثروت متحول شود.

وی گفت: زنجیره ناقص قبلی که عمدتاً خام‌فروشی و مصرف بود، موجب اصراف فراوان می‌شد، اخلاق و کرامت انسانی را از بین برد اما در اقتصاد نوین ایران باید منابع به سرمایه تبدیل شود و سرمایه به درآمد تبدیل شود و بخشی از درآمد نیز پس‌انداز شود بنابراین ما باید تحول اساسی در اقتصاد ایجاد کنیم که نسل‌های آینده نیز بتوانند از این مواد اولیه بهره ببرند.

رضایی با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی در دولت آغاز شده است، گفت: اولین تولید و مزیت ایران ترانزیت است. ما باید راه تجارت را باز کنیم و گسترش تجارت برای ما بسیار حائز اهمیت است. کشور ما مانند چهارراه است اگر سایر کشورها در حال پیشرفت باشند، ما می‌توانیم بهره آن را ببریم و حتی اگر جنگ نیز باشد ما می‌توانیم از آن منتفع شویم.

رضایی گفت: ما حالت دفاعی به خود گرفتیم و درون کشور متمرکز شدیم. کارآفرینان اینجا باید به دولت کمک کنند. گروه‌هایی ایجاد کنید تا کسب و کارهای کوچک و متوسط را مدیریت کنند. در بسیاری از کارها ورود دولت به صلاح نیست چرا که کار دولت حمایت و بسترسازی است. ثروت اصلی دست کارآفرینان کشور است اینکه رهبر انقلاب به درستی شما را افسران این جنگ اقتصادی می‌دانند، صحیح است.

وی تأکید کرد: ما از سطح بنگاه‌سازی باید به سمت صنعت‌سازی پیش برویم. بدون ساختن صنعت در کشور، ما نمی‌توانیم جهش‌هایی که در چین و کره‌جنوبی شاهد بودیم را داشته باشیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری گفت: اگر اوضاع به همین شکل پیش رود، کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی تا پایان چهار سال آینده به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که البته اصلاح و بهبود آن در دولت سیزدهم‌ آغاز شده است. دولت اموال وسیعی دارد که پول آن مانده است و با طرح‌های نیمه‌تمام در کشور، دارایی‌های غیرمولد و هزینه‌های سنگین و کسری‌های بودجه نمی‌توان ادامه داد.‌

‎وی اضافه کرد: هر زمان در دولت درآمد بالا می‌رفت تورم ایجاد می‌شد، زیرا دلارهای نفتی را نباید به بانک مرکزی می‌دادند که در این بودجه جلوی این کار را گرفتیم و گفتیم وزارت نفت حق ندارد دلارهای نفتی را به بانک مرکزی بدهد.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: اتاق فکری تشکیل شود که فعالان اقتصادی به دولت پیشنهاد دهند. اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون نیز رابطه خوب با دولت دارند و من ماهانه به صورت مرتب با این فعالان اقتصادی جلسه دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار