طرح پژوهشی «تدوین الگوی صلاحیت حرفهای معلمان آموزش و پرورش استثنایی» بررسی شد
تهران (پانا) - با حضور اسماعیل زارعیزوارکی، استاد تمام گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، طرح پژوهشی «تدوین الگوی صلاحیت حرفهای معلمان آموزش و پرورش استثنایی» در محل سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشریح شد.
اسماعیل زارعیزوارکی در این نشست با بیان اینکه در سیستمهای آموزشی دنیا میل مشترکی برای شناسایی ویژگیهای معلمان خوب و گسترش آن وجود دارد، گفت: پژوهشهای بسیاری از اثر مستقیم صلاحیتهای حرفهای معلمان بر ارتقای کیفیت نظام آموزشی و همچنین بهبود سطح یادگیری دانشآموزان حکایت دارد.
وی گفت: در پژوهش حاضر از طریق بررسی مبانی نظری، مرور نظاممند پیشینه پژوهشی، مطالعه اسناد بالادستی آموزش و پرورش استثنایی کشور، بررسی نظر صاحبنظران و متخصصان آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ابتدا صلاحیتهای مورد انتظار معلمان آموزش و پرورش استثنایی شناسایی شده و با کشف مولفههای الگوی مفهومی و روندی، الگوی مربوطه طراحی و اعتباریابی شده است.
وی افزود: در این طرح همچنین شاخصهای صلاحیتهای حرفهای معلمان آموزش و پرورش استثنایی شناسایی شده و ابزار سنجش برای سنجش صلاحیتهای حرفهای معلمان آموزش و پرورش استثنایی طراحی شده است.
استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه معلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه برای مواجه شدن با مشکلات پیش بینی نشده و تنوع نیازهای دانش آموزان به مهارت های کاملا تخصصی نیاز دارند، گفت: یکی از مهمترین چالش ها در زمینه آموزش این دانشآموزان، فراهم کردن محیطهای کاری است که مشارکت و تعهد معلمان را حفظ کند و این معلمان به سبب دشواری های محیط کار خود، بیشتر در معرض فرسودگی هستند.
وی تصریح کرد: برای کارآمد بودن آموزش معلمان لازم است صلاحیت های اساسی، عملکردی و حرفه ای مورد نیاز معلمان با توجه به رویکردهای نوین، شناسایی و در قالب الگویی ارائه گردد.
این استاد دانشگاه در ادامه با تشریح روند پژوهش به ارائه یافتههای حاصل از این پژوهش پرداخت و گفت بر اساس نتایج بدست آمده، مولفه های اصلی صلاحیت های معلمان آموزش و پرورش استثنایی شامل صلاحیت های فردی، شغلی، آموزشی و سازمانی است.
وی افزود: از آنجایی که معلمان آموزش و پرورش استثنایی در شغل خود علاوه بر مهارتهای معمول معلمی نیازمند مهارت ویژهای برای کار تخصصی با دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند، باید تمرکز بیشتر بر توسعه ی حوزه های صلاحیت های مورد نیاز آن ها مطابق با تحولات حوزه آموزش و یادگیری صورت گیرد.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: برگزاری دورههای ضمن خدمت بویژه آشنایی معلمان با آموزشهای مجازی و بازنگری دروس دانشگاه فرهنگیان متناسب با نیازهای دانشآموزان از جمله ضروریات است.
ارسال دیدگاه