پربارش و کم‌بارش‌ترین حوزه‌های آبریز کشور کدامند؟

تهران (پانا) -  وضعیت بارشی حوضه‌های آبریز اصلی کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰) تا انتهای بهمن‌ماه نشان از آن دارد که حوضه آبریز مری شرق تنها حوضه آبریزی است که کمترین میزان بارش را دریافت کرده و بارش‌های آن نسبت به دوره بلندمدت با کاهش ۲۸ درصدی همراه بوده است.

کد مطلب: ۱۲۶۲۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
پربارش و کم‌بارش‌ترین حوزه‌های آبریز کشور کدامند؟

وضعیت بارش‌های رخ‌داده کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰) تا انتهای بهمن‌ماه در حوضه‌های ۶ گانه اصلی بسیار متفاوت بوده است و این موضوع نشان از نامناسب بودن گستره بارش‌ها در کشور دارد چنانکه چندی پیش هم «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو هم به این موضوع اشاره کرد.

وی درباره وضعیت بارش‌ها گفت: میزان بارش‌ها در برخی از نقاط زیاد بوده است.

محرابیان ادامه داد: میزان زیاد بارش به‌طور عمده در نقاط جنوبی کشور و در استان‌های کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بخشی از بوشهر و جنوب فارس بوده است.

وزیر نیرو گفت: اما در بخشی از حوضه‌ها هم بارش کمتر از نرمال بوده است.

تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات آب هم بیانگر این ناهمگونی بارش‌ها در سطح کشور است.

پر بارشی‌ترین حوضه آبریز

حوضه آبریز اصلی خلیج‌فارس و دریای عمان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰) تا آخر بهمن‌ماه امسال با دریافت ۲۳۶ میلی‌متر بارش مقام نخست پر بارشی‌ترین حوضه‌های اصلی کشور را به خود اختصاص داده است.

میزان بارش‌های این حوضه آبریز در مقایسه با متوسط بلندمدت که ۲۳۲ میلی‌متر بارش داشته با رشد دو درصدی همراه شده است.

حوضه آبریز درجه دو بندرعباس-سدیج از زیرحوضه‌های آبریز اصلی خلیج‌فارس و دریای عمان نیز از ابتدای سال آبی جاری تا انتهای بهمن‌ماه با دریافت ۴۸۳ میلی‌متر بارش مقام نخست پر بارشی‌ترین حوضه آبریز درجه دو کشور را به خود اختصاص داده است.

میزان بارش‌های این حوضه درجه دو در مقایسه با متوسط بلندمدت که ۱۵۱ میلی‌متر بارش ثبت‌شده داشته است رشد ۲۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

از محدوده‌های ۹ گانه مدیریت حوضه‌های آبریز کشور نیز زهره-جراحی و حوضه‌های جنوبی نیز با دریافت ۲۳۴ میلی‌متر بارش از پر بارشی‌ترین‌های این محدوده‌ها بوده که میزان بارش‌های آن نیز نسبت به متوسط بلندمدت که ۱۸۱ میلی‌متر بارش بوده از رشدی ۲۹ درصدی برخوردار شده است.

حوضه‌های آبریز با بارش زیاد

حوضه آبریز اصلی دریای خزر از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ بهمن‌ماه امسال با دریافت ۲۰۸ میلی‌متر بارش مقام دوم پر بارشی‌ترین حوضه‌های اصلی آبریز کشورمان را دارد.

درعین‌حال میزان بارش‌های این حوضه در مقایسه با متوسط بلندمدت که ۲۱۱ میلی‌متر بارش داشته یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حوضه آبریز درجه دو تالش، مرداب انزلی که از زیرحوضه‌های اصلی دریای خزر است از ابتدای سال آبی جاری تا پایان بهمن‌ماه با دریافت ۶۰۸ میلی‌متر بارش، پر بارشی‌ترین این بخش محسوب می‌شود که میزان بارش‌های آن نیز در مقایسه با متوسط بلندمدت که ۵۴۱ میلی‌متر بوده از رشد ۱۲ درصدی برخوردار شده است.

از محدوده‌های ۹ گانه مدیریت حوضه‌های آبریز کشور در حوضه آبریز اصلی دریای خزر، محدوده اترک و رودخانه‌های شمالی نیز با دریافت ۳۰۴ میلی‌متر بارش از وضعیت بارشی مناسبی برخوردار بوده و میزان بارش‌های آن نیز در مقام مقایسه با متوسط بلندمدت که ۲۸۲ میلی‌متر بارش ثبت‌شده دارد رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

حوضه آبریز اصلی دریاچه ارومیه هم جزو حوضه‌های آبریزی است که میزان بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری تا آخر بهمن‌ماه آن نسبت به متوسط بلندمدت با رشد همراه شده است.

میزان بارش‌های این حوضه آبریز از ابتدای سال آبی جاری تا آخر بهمن‌ماه ۱۷۴ میلی‌متر بوده و در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۶۳ میلی‌متر بارش داشته رشد ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

حوضه‌های آبریز با بارش کم

حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی از ابتدای سال آبی جاری تا آخر بهمن‌ماه امسال با دریافت ۷۹ میلی‌متر بارش جزو حوضه‌های آبریز با بارش کم محسوب می‌شود. میزان بارش‌های این حوضه در مقایسه با دوره بلندمدت که ۸۷ میلی‌متر بوده کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

حوضه آبریز درجه دو کویر مرکزی از زیرحوضه‌های فلات مرکزی با دریافت ۳۸ میلی‌متر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا آخر بهمن‌ماه یکی از کم بارشی‌ترین‌ها در بین حوضه‌های درجه دو حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی است و میزان بارش‌های آن در مقایسه با دوره بلندمدت ۶۹ میلی‌متر بوده کاهش ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

از محدوده‌های ۹ گانه مدیریت حوضه‌های آبریز کشور در حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی، محدوده زاینده‌رود نیز از ابتدای سال آبی جاری تا پایان بهمن‌ماه با دریافت ۱۱ میلی‌متر بارش مقام کم بارش‌های این بخش را به خود اختصاص داده است.

میزان بارش‌های این محدوده آبی در مقایسه با متوسط بلندمدت که ۱۳۴ میلی‌متر بوده کاهش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

حوضه آبریز اصلی قره قوم از ابتدای سال آبی جاری تا آخر بهمن‌ماه امسال ۶۳ میلی‌متر بارش دریافت کرده که در مقایسه با متوسط بلندمدت که ۹۶ میلی‌متر بارش ثبت‌شده دارد از کاهش ۳۵ درصدی که بالاترین درصد است برخوردار بود.

کم بارش‌ترین حوضه آبریز

حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای سال آبی جاری تا آخر بهمن‌ماه با دریافت ۳۷ میلی‌متر بارش مقام کم بارش ترین حوضه‌های ۶ گانه آبریز کشور را به خود اختصاص داد.

میزان بارش‌های این حوضه در مقایسه با دوره بلندمدت که ۵۱ میلی‌متر بارش داشته کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار