سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به پانا:

دولت مخالف دولتی‌شدن صندوق ذخیره فرهنگیان است

دولت چنین اقدامی را مطابق قانون نمی‌داند/ اموال صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به فرهنگیان است و باید توسط خود فرهنگیان و در راستای حل مشکلات آن‌ها اداره شود

تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت پیرو فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص بازار لوازم خانگی در ماه اخیر شاهد کاهش ۵ الی ۱۳ درصدی لوازم خانگی تولید داخل بودیم. کاهش ۵ تا ۱۳ درصدی قیمت لوازم خانگی در یک ماه گذشته/ سود سهام عدالت تا پایان اسفند واریز می‌شود

کد مطلب: ۱۲۶۲۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد
دولت مخالف دولتی‌شدن صندوق ذخیره فرهنگیان است

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ضمن تبریک روز پاسدار، جانباز و ولادت حضرت علی اکبر (ع)، اظهار کرد: ما در هفته پیش رو یزرگذاشت نظامی گنجوی را داریم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ویژه‌ای را برای گرامیداشت این شاعر شناخته شده در دستور کار دارد.

وی افزود: برخی از آمارها و گزارش‌های هفته اخیر را عرض می‌کنم؛ پیرو دستور مکرر رئیس‌جمهور در خصوص مقابله با افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها جلسه‌ای مهمی در این خصوص برگزار شد و تأکید شد که در جهت کاهش برخی از قیمت‌ها و کنترل قیمت‌‌های کالاهای اساسی اقداماتی صورت بگیرد. در خصوص قیمت برنج مصوب شد که قیمت برنج خارجی کاهش یابد. در حوزه محصولاتی که تحت نظارت وزارت صمت است، ۴هزار و ۵۰۰ قلم تصمیم‌گیری شد که با قیمت‌هایی نزدیک به قیمت تولید بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کالاها کاهش قیمت داشته باشند.

وی بیان کرد: پیرو فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص بازار لوازم خانگی در ماه اخیر شاهد کاهش ۵ الی ۱۳ درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل بودیم و از فعالین این عرصه تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنم که این مسیر به همین روال پیش خواهد رفت.

واریز سود سهام عدالت تا پایان اسفند

سخنگوی دولت ضمن اشاره به واریز شود سهام عدالت نیز گفت: در خصوص توزیع سود سهام عدالت واریز بیش از دو برابر سود سهام عدالت را شاهد خواهیم بود. با همکاری خوب تیم اقتصادی دولت، پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفند‌ماه شاهد واریزی سود سهام عدالت باشیم. کسانی که سهام عدالتشان را تکمیل نکردند نیز ۵۰۰ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

احیای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در دولت سیزدهم

وی در خصوص قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیز گفت: این قانون ۱۳ سال پیش تصویب شده است اما متاسفانه کوتاهی‌های زیادی برای اجرایی شدن آن صورت گرفته است. با اقدامات جهادی دولت سیزدهم، موانع اجرایی شدن این قانون برداشته شده است. صرفا در حوزه مشاغل خانگی وزارت کار صدور ۵۰۹ عنوان مجوز کسب و کار را صد در صد الکترونیکی کرده است. ۳۵۰ عنوان صرفا ثبت‌مجور است و به محض ثبت مجوز در لحظه صادر می‌شود و ۱۵۹ حوزه نیز تنها مجوزمحور است که پس از ثبت مدارک که آن هم کاملا الکترونیکی است، نهایتا تا سه روز مجوز صادر می‌شود.

صدور ۴۰۷۸۶ مجوز کسب و کار الکترونیکی از 28 بهمن تا 16 اسفند

بهادری جهرمی ادامه داد: از ۲۸ بهمن ماه تا روز گذشته ۴۰۷۸۶ نفر مجوز کسب‌و کار خود را به صورت الکترونیکی دریافت کرده‌اند. ۳۹۶۱۲ به صورت لحظه‌ای مجوز گرفته‌اند و ۱۱۶۴ نفر هم پس از ثبت و در مهلت سه روزه مجوز خود را دریافت کرده‌اند.

آیا دولت موافق دولتی شدن صندوق ذخیره فرهنگیان است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه دولت بنا دارد صندوق ذخیره فرهنگیان را دولتی کند؛ این موضوع را تایید می‌کنید؟ با توجه به اینکه برخی از نمایندگان مجلس پیش از این با این موضوع مخالفت کردند؛ گفت: دولت مخالف دولتی‌شدن صندوق ذخیره فرهنگیان است و این اقدام را مطابق قانون نمی‌داند. اموال صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به فرهنگیان است و باید توسط خود فرهنگیان محترم و در راستای حل مشکلات آنها اداره شود. قطعاً فرهنگیان اولی هستند.

وی در خصوص تغییر اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان نیز افزود: مطابق تکلیفی که قانون بودجه مطرح کرده است و تقدیم اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، جلسات کمیسیون اجتماعی دولت برگزار شده و موارد مختلفی مطرح است که شیوه مناسب و بهترین شیوه ممکن، اتخاذ می‌شود تا متناسب با آن اقدامات لازم صورت بگیرد.

تدابیر ستاد کرونا برای نوروز

وی در خصوص سفرهای نوروزی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری در زمینه محدودیت‌های کرونا با توجه به شرایط اتخاذ می‌شود، گفت: تدبیر دولت این بوده که با همیاری مردم بحران کرونا را مدیریت کند. آنچه مهم است و در اولویت قرار دارد تزریق واکسن کرونا از جمله دوز سوم است. در طرح مدیریت هوشمند برای سفرهای نوروزی تدابیری اندیشیده شده که هم تزریق واکسن یا تست PCR منفی مورد توجه است.

تدابیر دولت برای رفع فقر مطلق

بهادری جهرمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دولت تاکنون در جهت رفع فقر مطلق، چه اقداماتی انجام داده است، بیان کرد: در جلسه اخیر شورای عالی رفاه گزارشی در این زمینه ارائه شد و رئیس‌جمهور دستورات لازم را در سطوح مختلف و در زمانبندی مشخص جهت رفع فقر دادند. که این برنامه و زمانبندی در سه سطح است. درباره سطح فقر مطلق رئیس جمهور فرمودند قابل پذیرش نیست که کسی شب سر گرسنه بر بالین بگذارد، برای آنها باید برنامه فوری‌تری انجام شود. همچنین برای آن افرادی هم که وضعیت مناسب ندارند همزمان برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت در دستور کار قرار گرفته است. برای کارمندان و کارگران شریفی که حداقل دریافتی را دارند نیز اقداماتی انجام خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: رایگان شدن هزینه آب، برق، گاز برای سطوح و دهک‌های پایین که الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند، یکی از اقدامات دولت در زمینه رفع فقر مطلق بوده است. در زمینه مسکن مهر هم زمین‌های رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تحویل خواهد شد. همچنین توزیع بسته‌های نقدی و غیرنقدی ادامه خواهد داشت.

دولت رشد اقتصادی را در گرو توجه به محیط زیست می‌داند

سخنگوی دولت درباره اقدامات و برنامه‌های دولت در‌خصوص محیط زیست نیز اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دولت مردمی صیانت از این میراث مشترک است که از همان ابتدای دولت جلساتی با کارشناسان این حوزه برگزار شد. چرا که دولت رشد اقتصادی را در گرو توجه به محیط زیست می‌داند. آزادسازی سواحل، تصمیمات درباره صید ترال و مواردی دیگر همانند جمع‌آوری گازهای فلر در شرق کارون که ۱۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد از اقدامات دولت در زمینه حفاظت از محیط زیست است. در زمینه گازهای مشعل هم اقداماتی مناسبی صورت گرفته است. این اقدام هم آورده اقتصادی دارد که ۱۳ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از این مسیر به نیروگاه‌ها تزریق می‌شود و هم آلودگی کاهش می‌یابد.

دولت هرگز چک سفید امضا به خودروسازها نداده است/ دولت مصمم است عقب‌ماندگی در حوزه خودروی داخلی را جبران کند

بهادری جهرمی در رابطه با دستورات رئیس‌جمهوری در حوزه تولید و برنامه نظارتی دولت برای تحقق این دستورات، بیان کرد: دولت هرگز چک سفید امضا به خودرو سازها نداده است و دستورات رئیس جمهور مبتنی بر تحقیقات کارشناسی است که طی چند سال گذشته صورت گرفته و زمان‌بندی‌ها متناسب با آزادسازی سواحل، به صورت ضرب‌الاجل بوده و زمان‌بندی خاص خود را دارد. دولت مصمم است عقب‌ماندگی در حوزه خودروی داخلی را جبران کند و در این زمینه مماشات نخواهد کرد. انتظار دولت آن است که خودرو‌سازها و مسئولین ذیربط کمک کنند مشکلات چند ده ساله برای مردم مرتفع شود و دولت با عدم انجام وظیفه با هیچ بخشی کنار نخواهد آمد.

این دولت هرگز کشور را تک گزینه‌ای اداره نخواهد کرد

سخنگوی دولت در خصوص مذاکرات وین، اظهار کرد: این دولت هرگز کشور را تک گزینه‌ای اداره نخواهد کرد. دولت مردمی حتما از عبرت‌ها و تجربه‌های گذشته استفاده خواهد کرد و هرگز کشور را تک گزینه‌ای اداره نخواهد کرد که سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نفت، افزایش تولید نفت و افزایش میزان تجارت خارجی، ثبات بازار ارز نشان از این موضوع دارد. تاکنون حدود ۹۰ میلیارد دلار صادرات به خارج کشور داشتیم که بیش از ۴۰ درصد ارزش صادرات ما سقف ۴۵ میلیارد دلار را رد کرده است. مطابق اقدامات و برنامه‌ریزی‌های سازمان تجارت خارجی ۷۳ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است.

تعیین تکلیف دستمزد کارگران در چند روز آتی

وی درباره دستمزد کارگران در سال آینده نیز بیان کرد: دغدغه معیشت همه اقشار، خصوصا کارگران مورد توجه دولت است. سازوکار تعیین دستمزد کارگران مطابق قانون در هیاتی متشکل از نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت تعیین می‌شود. جلسات در این زمینه مستمرا در حال انجام است. امیداوریم طی همین چند روز تعیین تکلیف شود.

اصلاح یارانه‌ها باید به نفع مردم و راهکارهای جایگزین نیز باید در راستای حمایت از مردم باشد

وی در خصوص حذف ارز ترجیحی نیز گفت: باید مصوبه مجلس نهایی و راهکارهای جایگزین بررسی شود. آنچه مسلم است اینکه اصلاح یارانه‌ها باید به نفع مردم و راهکارهای جایگزین نیز باید در راستای حمایت از مردم باشد.

بیش از ۳ و نیم میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند

سخنگوی دولت در خصوص میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن نیز اظهار کرد: بیش از ۳ و نیم میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. علاوه بر ثبت نام تقریبا یک میلیون واحد زمین لازم تامین و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم جایابی شده است. همچنین عملیات اجرایی ۵۷۰ هزار واحد آغاز شده و ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیز اختصاص یافته است. هم منابع و هم طول دوره بازپرداخت وام به بیست سال افزایش یافته است.

علت موضع‌گیری رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با پوتین/ جنگ باید متوقف بشود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص علت موضع‌گیری رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با پوتین، گفت: بارها مخالفت با جنگ از سوی مقامات ایران اعلام شد. تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور قبل از شروع جنگ در دستور کار بود و هماهنگی‌های لازم برای انجام آن قبل از آغاز جنگ صورت گرفته بود و مربوط به موضوعات سفر روسیه، مذاکرات رفع تحریم و همکاری‌های فی‌مابین بود. در این تماس رئیس‌جمهور از صدمه دیدن مردم و تخریب شهرها و خانه ها و آسیب های ناشی از جنگ از گسترش ناتو به شرق هم اظهار نگرانی کردند، البته این تماس در اخبار به درستی پوشش داده نشده است. هم سخنگو و هم معاون سیاسی دفتر و هم وزارت خارجه مخالفت با جنگ و اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو را اعلام کردند. جنگ باید متوقف بشود یعنی ریشه این بحران باید خشک بشود و ریشه تمامی اینها سیاست های بحران ساز مافیایی آمریکا است . با توجه به آغاز جنگ در زمان انجام مکالمه تلفنی، مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز منعکس شد که مواضعی متوازن، منطقی و مبتنی بر اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و نباید به معنی طرفداری از یکی از طرف‌ها تعبیر شود.

روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل جمع‌آوری می‌شود

سخنگوی دولت در خصوص تاثیر اجرای قراردادهای وزارت نفت برای گاز فلر نیز گفت: ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل جمع‌آوری می‌شود. برای جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون ۲۷ قرارداد منعقد خواهد شد که جمع رقم قراردادها یک میلیارد یورو خواهد بود. در بازه زمانی سه ساله روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل جمع‌آوری می‌شود و پس از اجرایی شدن همه قراردادها، شاهد کاهش ۱۰ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار