جشن تکلیف، خاطره شیرین و بهیادماندنی معنوی تربیتی
شهرری (پانا) - کارشناس قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، جشن تکلیف را خاطرهای شیرین و بهیادماندنی تربیتی و معنوی برشمرد.
زهرا نیکبخت کارشناس قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش ناحیه یک ری در گفتوگو با پانا اظهار کرد:«این روزها شاهد برگزاری مراسم جشن تکلیف دانشآموزان مکلف دختر و پسر، در سطح مدارس هستیم؛ دانشآموزانی که به سن تکلیف خود رسیدهاند، در این روز و این جشن مبارک با خدای خود عهد میبندند تا دستورات دین مبین اسلام را به خوبی اجرا کنند.»
وی افزود:« با توجه به اینکه شرایط ذهنی و جسمی در دختران و پسران متفاوت است، زمان مکلف شدنشان هم به طبع، با یکدیگر فرق دارد، دختران با توجه به شرایط بلوغ طبیعی و جسمی خود در پایان ۹ سال قمری، و پسران هم در پایان ۱۵ سال قمری، به بندگی و اجرای دستورات الهی مکلف میشوند و از این زمان به بعد انسان موظف به دوری از محرمات الهی میشود.
نیکبخت، نقش دبیران را در هدایت دانشآموزان تازه مکلف شده به سوی مسائل مذهبی و تربیتی، حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: تمامی دبیران، به ویژه دبیران تربیتی، نقش بسزایی در هدایت و جذب دانشآموزان به سوی پیروی از دستورات الهی دارند، از این رو، یک دبیر در اولین قدم، با رفتاری محبتآمیز، دانشآموزان را با الگویهای دینی آشنا میسازد و سپس، با بیان خاطراتی زیبا از دوران نوجوانی خود و حس و حال مکلف شدن به دانشآموزان میتواند قدمی مثبت در راستای جذب آنان به سوی مسائل دینی و تربیتی بردارد؛ بنابراین زیباسازی فضای نمازخانه مدارس و همراهی دبیران و شرکتشان در نماز جماعت مدرسه و بیان راز و رمز نماز و آثار آن در زندگی برای دانشآموزان، عوامل تاثیرگذار دیگری است که از اهمیت بسیار بالایی در راستای جذب و هدایت دانشآموزان برخوردار است.
کارشناس قرآن، نماز و عترت ناحیه یک ری خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عواملی که سبب کوتاهی و بیتوجهی دانشآموزان نسبت به مسائل دینی میشود، بیتوجهی و یا کمتوجهی والدین در رابطه با اجرای احکام، بهویژه فریضه نماز است؛ والدین یا خود در این زمینه کوتاهی میکنند که دانشآموزان از آنها الگو میگیرند و یا اینکه دیندار و اهل عبادت هستند ولی نسبت به فرزندان خود در این زمینه، کوتاهی و کمتوجهی میکنند و آن ها را به تعهد نسبت به انجام عبادت دعوت نمی کنند.
وی در پایان تصریح کرد: از دیگر عوامل تاثیرگذار در بیتوجهی و کمتوجهی دانشآموزان در رابطه با پاسداشت نماز و احکام الهی، میتوان به عدم توجه به جایگاه نماز در اسلام و نداشتن انگیزه و هدف در اقامه و برپایی آن اشاره کرد؛ از این رو، این بیتوجهی سبب میشود تا دانشآموزان آگاهی و بینش کافی را در حوزه نماز نداشته و آثار آن را بر زندگی خود درک نکنند و در نتیجه به یک سستی و تنبلی میرسند که مانع اجرای احکام الهی از سوی آنان میشود.
خبرنگار دانشآموز: فاطمه بختیاری
ارسال دیدگاه