در گفت‌وگو با پانا بررسی شد؛

سه پیش‌شرط اجرایی شدن 8 فرمان خودرویی رئیس جمهوری

تهران (پانا) - نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق ایران اظهار کرد اگر مدیریت تولید خودرو در کشور به بخش خصوصی واگذار شود قطعاً تحولی در حوزه خودرو اتفاق می‌افتد.بعد از اجرایی شدن 8 فرمان رئیس‌جمهوری و آزاد شدن واردات خودرو کمی کاهش قیمت خودرو وجود دارد اما آنچنان چشمگیر نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۶۱۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
سه پیش‌شرط اجرایی شدن 8 فرمان خودرویی  رئیس جمهوری

اعظم پویان - عباس جبالبارزی، عضو هیات رئیسه اتاق کرمان و نایب‌ رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق ایران درباره زیرساخت‌های اجرایی شدن 8 فرمان رئیس دولت سیزدهم در حوزه خودرو گفت: «اولین موضوع این است که تا صنعتی در رقابت قرار نگیرد مشکلات خودش را خواهد داشت پس ابتدا باید صنعت خودروسازی ما در رقابت با سایر شرکت‌ها و از جمله شرکت‌های خارج از ایران قرار بگیرد. ایران به نسبت کشورهایی مانند آلمان و ژاپن خودروساز بیشتری دارد ولی همه در قامت جهانی کار نمی‌کنند پس به لحاظ کیفیت و کمیت قابل مقایسه نیستند و اگر در دور رقابت قرار بگیرند، بهبود پیدا می‌کنند.»

شرط مهم برای اجرایی‌شدن 8 فرمان رئیس‌جمهوری

جبالبارزی با اشاره به اینکه رقابت به معنی واردات مطلق خودرو نیست، اظهار کرد:‌ «منظور ما این نیست که برای رقابت صرفا به واردات فکر کنیم بلکه شرایطی ایجاد کنیم تا کارخانه‌های خودروساز خارجی بتوانند مانند ایران‌خودرو در کشور ما کارخانه بزنند و با شرایط کشور ما کار کنند. در این حالت چون تکنولوژی دارند و شرایط داخل کشور را می‌دانند طبیعتاً باعث رقابت و افزایش کیفیت خودرو می‌شوند.»

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق ایران شرط دیگر اجرایی‌شدن 8 فرمان رئیس‌جمهوری را در واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: «با واگذاری مدیریت به بخش خصوصی شاهد تحول در کمیت و کیفیت خودرو هستیم. موضوع دیگر برای اجرایی‌شدن فرمان‌های رئیس‌جمهوری این است که مسئله تحریم باید به شکلی حل شود. باید خودروسازان بتوانند با شرکت‌های خارجی قرارداد ببندند همانند آنچه در گذشته بوده است.»

جبالبارزی با اشاره به اینکه ایران‌خودرو ظرفیت و پتانسیل لازم برای ایجاد تحول در صنعت خودرو را دارد، اظهار کرد: «لازمه این مهم همان‌طور که رئیس دولت سیزدهم عنوان کرده واگذاری مدیریت به بخش خصوصی است. البته وقتی عنوان می‌شود که کارخانه‌ای ظرفیتش را دو برابر کند به معنی این نیست که توسعه فیزیکی عجیبی پیدا کند بلکه باید سیستم کنترل کیفیت داشته باشند و قطعات موردنیاز را از بیرون بیاورند اما مونتاژ خوبی داشته باشند. البته برخی قطعات خودرویی که در داخل کشور ساخته می‌شود کیفیت خوبی دارد.»

شرکت‌های خارجی بیش از 90 درصد تامین تجهیزات‌شان برون‌سپاری است

نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق ایران افزود: «باید سیستم مونتاژ کاملی داشته باشیم. لزوماً توسعه فیزیکی موردنظر نیست. کشورهای خارجی نیز چه در صنعت خودرو و چه در صنایع مشابه دیگر بیش از 90 درصد تأمین تجهیزات‌شان برون‌سپاری است که هزینه‌های آنها پایین بیاید و از سوی دیگر ظرفیت تولیدشان را بالا می‌برند.»

بخش خصوصی مدیریت موفق‌تری در حوزه خودرو خواهد داشت

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان درباره میزان موفقیت تولید خودرو بعد از واگذاری مدیریت به بخش خصوصی عنوان کرد: «ما در شرایط کنونی یکی از سنگین‌ترین تحریم‌های دوره معاصر را داریم و فشار عجیبی به کشور وارد کرده‌اند اما تورم همچنان کنترل شده است. دلیل اینکه اقتصاد کشور با همه این تحریم‌ها توانسته مقاومت داشته باشد برای توانمندی‌های بخش خصوصی است. بخش خصوصی توانسته تحریم‌ها را دور بزند.»

وی افزود: «در شرایط تحریم بخش خصوصی توانسته ارز وارد کشور کند و حتی زمانی که نفت تحریم بود و ارز وارد کشور نمی‌شد، بخش خصوصی کمک کرد. درواقع در مدیریت بخش خصوصی چون هزینه فایده وجود دارد، افراد بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب می‌شوند و نه توصیه و رابطه زیرا بخش خصوصی منافعش برایش مهم است پس قطعاً مدیریت موفق‌تری دارد و دولت باید فقط وظیفه سیاستگذاری را برعهده بگیرد.»

قیمت خودرو کاهش دارد ولی آنچنان چشمگیر نیست

جبالبارزی درباره وضعیت قیمت خودرو بعد از دستورات رئیس‌جمهوری و واردات خودرو گفت: «قاعدتاً که باید عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند. باید دولت کوچک شود و از اقتصاد بیرون بیاید و بگذارد بخش خصوصی و مردم اقتصاد را بچرخانند. درباره واردات خودرو هم اشکالی ندارد که بیشتر باشد زیرا مردم حق دارند خودروی ایمن سوار شوند. با توجه تلفات جاده‌ای که می‌گویند سالی 18 تا 19 هزار عدد است، اگر 50 درصدش برای رانندگی ناامن باشد مابقی به خاطر کیفیت پایین خودروهاست و سالی 7 تا 8 هزار آدم کشته می‌شوند ولی نمی‌گذاریم خودروی خارجی به کشور وارد شود.»

وی افزود: «قطعاً واردات خودرو بر قیمت خودرو اثر دارد اما اینکه فکر کنیم این تأثیر خیلی چشمگیر است، چنین نیست. انتظاری که می‌رود این است که نرخ ارز با توجه به خبرهای برجام پایین بیاید و واردات در کنار نرخ پایین ارز بر قیمت خودرو اثر دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار