در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

بازگشت کالای قاچاق به بازار یعنی شکست‌

اگر با قاچاق مبارزه می‌کنیم نباید آن کالای قاچاق با پرداخت جریمه و غیره دوباره به بازار برگردد

تهران (پانا) - نائب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران معتقد است برای مبارزه با قاچاق سیاستگذار باید به سراغ سرچشمه این اتفاق برود وگرنه جمع‌کردن کالای قاچاق از خیابان و بازگرداندن آن بعد از جریمه به بازار منجر به شکست طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۷۳۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت کالای قاچاق به بازار یعنی شکست‌

مدتی قبل علی مؤیدی‌خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران در یک برنامه تلویزیونی میزان قاچاق در کشور ایران را 12 و نیم میلیارد دلار اعلام کرد و عنوان کرد که حدود یک‌سوم از این کالاها کشف می‌شود. وی با دسته‌بندی کالاهای قاچاق‌شده در گروه‌های لوازم بهداشتی، دارو، مواد خوراکی، لوازم‌ خانگی و خودرو درباره سرنوشت کالاهای قاچاق‌شده گفته بود، این کالاها در اختیار سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی قرار می‌گیرد.

با وجود اینکه دولت‌های مختلف برنامه‌های زیادی برای مبارزه با قاچاق کالا داشته‌اند اما عموماً طرح‌ها چندان موفقیت‌آمیز نیست و نائب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران دلیل این موضوع را بازگرداندن کالاهای قاچاق بعد از جریمه به بازار عنوان می‌کند و اینکه مبارزه با قاچاق از سرچشمه صورت نمی‌گیرد و عموماً طرح‌ها مسکن موقتی بوده است.

دلایلی که منجر به قاچاق کالا می‌شود

عباس جبالبارزی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا درباره طرح‌های جدید دولت برای جمع‌آوری کالای قاچاق گفت: «قاچاق یک پدیده‌ای است که در کشور ایران وجود دارد و طبیعتاً باید با آن مبارزه کرد اما موضوع مهم سیاستگذاری برای به حداقل‌رساندن مسئله قاچاق است.»

وی افزود: «در اولین گام باید بررسی کرد که چرا قاچاق کالا اتفاق می‌افتد. چند عامل وجود دارد. ممکن است کالایی که در داخل تولید می‌شود به‌ اندازه نیاز مصرف نباشد. دلیل دیگر این است که ممکن است قیمت فروش و تمام‌شده، قیمت رقابتی نباشد و کالای قاچاق ارزان‌تر تمام شود. همچنین ممکن است از مبادی رسمی تعرفه‌های سنگینی تعریف شده باشد و همین منجر به قاچاق کالا شود.»

مشکل کالاهای ما یا قیمت است یا کیفیت

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: «اگر در کشور عرضه به‌اندازه کافی باشد، بازار می‌تواند نیازها را تأمین کند. باید بررسی کرد که چرا قاچاق وجود دارد؟ آیا مشکل از قیمت است که قیمت کالای داخلی آنقدر بالاست که کالا از خارج می‌آورند‌ یا اشکال از کیفیت کالا است.»

وی افزود: «اگر مشکل از قیمت باشد، حتماً مواد اولیه گران‌تر به دست تولیدکننده می‌رسد و هزینه تولید بالاست. برای مثال امسال 57 درصد دستمزد افزایش پیدا کرد و خیلی‌ها نمی‌توانند جبران کنند. در این حالت باید رقابت کنند تا هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند. اگر موضوع کیفیت است که باید فضا را باز کرد. همچنین اگر ما به‌ عنوان تولیدکننده داخلی در فضای رقابتی کار باکیفیت تولید نمی‌کنیم بهتر است تعرفه‌ها کاهش پیدا کند و قطعه خارجی هم بیاید و باعث شود رقابت ایجاد شود. همین اتفاقی که درباره صنایع خارجی باید رخ دهد.»

چرا بعد از این همه مبارزه قاچاقچی همچنان انگیزه برای قاچاق دارد

جبالبارزی با اشاره به الزامی‌بودن جمع‌آوری کالاهای قاچاق از بازار اظهار کرد: «جمع‌کردن کالای قاچاق الزامی است زیرا نه حق گمرکی و نه عوارضی پرداخت شده است و این‌ها به اقتصاد آسیب می‌زند ولی این نوع اقدام‌ها در حوزه مسکن موقتی است زیرا ظاهراً در این کار آنقدر سود وجود دارد که باوجود اینکه کالاهای قاچاق را جمع می‌کنند و قاچاقچی جریمه می‌شود اما بازهم انگیزه برای ادامه این اقدام وجود دارد. حالا بماند که مشخص نیست تا چه اندازه فعالیت قاچاق سازمان‌یافته‌ یا فردی باشد. در واقع باید سیاست‌هایی گذاشته شود که اصلاً قاچاق توجیه نداشته باشد.»

جبالبارزی گفت: «به‌طورکلی کالایی که عرضه کمتر از تقاضا دارد باید به تولید بیشتر برسد. همچنین باید نرخ تعرفه‌ها اصلاح شود تا برای واردکننده قانونی توجیه وجود داشته باشد. باید کالای باکیفیت تولید شود تا در هنگام خرید کالای ایرانی و خارجی با هم قابل مقایسه باشد و در نهایت اینکه باید قیمت‌ها رقابتی شود.»

نباید کالای قاچاق مجدد به بازار برگردد

وی درباره اثرگذاری طرح‌های جمع‌آوری کالاهای قاچاق بر گران‌شدن آن کالاها اظهار کرد: «طرح‌های جمع‌آوری قاچاق‌ می‌تواند روی قیمت اثرگذار باشد و طبیعی است چون ممکن است فضای کاذب ایجاد شود و قیمت کالا بالا برود. موجودی کم شود قیمت بالا می‌رود و مصرف‌کننده زیان می‌کند اما محصول قاچاق از مبادی غیرقانونی وارد شده است و نباید طرف جریمه شود و همان کالا مجدد به فروش برسد، این منطقی نیست و کالای قاچاق به ضرر اقتصاد کشور است.»

وی افزود: «اگر با قاچاق مبارزه می‌کنیم نباید آن کالای قاچاق با پرداخت جریمه و غیره دوباره به بازار برگردد. موضوع دیگر این است که فرد کالا را رجیستر نمی‌کند و جمع می‌کند تا بازار سیاه ایجاد شود و بعد می‌فروشد و فروش زیرزمینی رخ می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار