مکی در گفت‌وگو با پانا:

طرفین مذاکرات، در سه موضوع «لغو تحریم‌ها»، «ارائه تضمین توسط آمریکا» و «مختومه شدن پرونده PMD» به نتیجه رسیده‌اند

باید ببینیم گروسی حرف‌هایی که در تهران زده است را در وین نیز تکرار می‌کند یا خیر/ ایران از فرصت ریاست جمهوری بایدن و تحولات اوکراین حداکثر استفاده را کند/ رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نمی‌تواند پیشرفت‌های کشورمان را بگیرد، اگر بخواهند مجدداً خدشه‌‌ای بر برجام وارد کنند، مسیر بازگشت به عقب طی خواهد شد

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت طرفین مذاکرات، در سه موضوع «لغو تحریم‌ها»، «ارائه تضمین توسط آمریکا» و «مختومه شدن پرونده PMD» به نتیجه رسیده‌اند و باید دید که آیا گروسی حرف‌هایی که در تهران زده است را در وین هم تکرار می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۶۱۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
طرفین مذاکرات، در سه موضوع «لغو تحریم‌ها»، «ارائه تضمین توسط آمریکا» و «مختومه شدن پرونده PMD» به نتیجه رسیده‌اند

مرتضی مکی در گفت‌‌‌‌و‌گو با پانا در خصوص دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: «نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توافقنامه برجام، نقش ناظر فنی است یعنی بر تعهدات هسته‌ای ایران طبق توافقنامه برجام نظارت می‌کند. در سال ۱۳۹۷ که آمریکا از برجام خارج شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ نامه به شورای حکام در تعهد ایران به توافقنامه برجام تاکید کرده بود و این تعهد حتی تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تداوم داشت و پس از یک سال، ایران در پنج مرحله تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: «اکنون یکی از گره‌های مذاکرات احیای برجام، موضوع گزارش‌هایی است که درباره چهار سایت نظارت هسته‌ای ایران است و این موضوع تا حدودی مذاکرات برجام را با کندی مواجه کرد.»

وی بیان کرد: «در مذاکرات طی چند روز گذشته شاهد بودیم که یکی از همین گره‌‌هایی که موجب کندی در مذاکرات شده بود، و گفته می‌شد که تنها چند متر مانده که مذاکرات احیای برجام نهایی شود، همین پرونده PMD بود که ایران خواستار این بود که کل این پرونده باید بسته شود چرا که ممکن نیست هر از چندگاهی ما شاهد گزارش‌ها و نشر اطلاعات و داده‌هایی باشیم که پرونده‌های هسته‌ای جدیدی علیه ایران مطرح شود.»

مکی ادامه داد: «ایران تأکید بسیاری بر مختومه شدن پرونده PMD داشت و این موضوع از خطوط قرمز بود. در جریان مذاکرات منتهی به برجام یکی از توافقاتی که ایران با آژانس کرده بود، پرونده PMD بود. همین موضوعاتی که باز مانده و موجب شده بود ایران همواره در معرض اتهام و تحریم و تهدید قرار داشته باشد. در نهایت طرفین به این توافق رسیدند که پرونده PMD باید بسته شود که بسته نیز شد.»

وی ضمن اشاره به سفر گروسی به ایران،‌ اظهار کرد: «سفر آقای گروسی از این جهت مهم است که اگر ایران به یک توافق جامعی در خصوص چهار گزارش آلودگی هسته‌ای دست یابد، قطعاً گام‌های نهایی برای احیای برجام برداشته خواهد شد چرا که گفته می‌شود آمریکایی‌ها با بسیاری از خواسته‌ها در لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای توافق کردند و تنها همین موضوع گزارش آژانس مانده است که باید ببینیم آقای گروسی حرف‌هایی که در تهران زده است را در وین نیز تکرار می‌کند یا خیر. چون معمولاً ایشان در وین به نحو دیگری رفتار می‌کند. باید دید که آقای گروسی در بازگشت به وین و توافقاتی که با ایران می‌کند تا چه حد مثبت است. طبیعتاً توافقات با گروسی هرچقدر مثبت باشد، مذاکرات احیای برجام زودتر به نتیجه خواهد رسید.»

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما احقاق حقوق ایران در سه موضوع «لغو تحریم‌ها»، «ارائه تضمین توسط آمریکا» و «مختومه شدن پرونده PMD» چگونه میسر است؟ گفت: «تقریباً طرفین در همه این نکات به نتیجه رسیده‌اند؛ ایران پذیرفته است که آمریکا نمی‌تواند از جانب دولت آینده آمریکا برای احیای برجام تضمینی ارائه دهد.»

مکی در پایان خاطرنشان کرد: «هیچ تضمینی بزرگتر از این نیست که ایران از فرصت ریاست جمهوری بایدن و تحولات اوکراین حداکثر استفاده را کند. ضمن اینکه ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای دست یافته است که رئیس جمهور بعدی آمریکا نمی‌تواند این پیشرفت‌ها را از ایران بگیرد. اگر بخواهند مجدداً خدشه‌‌ای بر برجام وارد کنند، مسیر بازگشت به عقب طی خواهد شد و این خواسته آنها نیست. به نظر من بهترین فرصت و بهترین تصمیم برای جمهوری اسلامی ایران استفاده حداکثری از فرصت احیای برجام در جهت رشد و رونق اقتصادی و کسب بازار از دست رفته نفت و گاز جهانی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار