بررسی ۸ فرمان خودرویی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با پانا

روغنی: 8 فرمان خودرویی رئیس‌جمهوری اجرا شدنی است

تهران (پانا) – رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری بر سه مسئله کیفیت، قیمت تمام شده و اجازه واردات خودرو تأکید داشت عنوان کرد که همه دستورات رئیس‌جمهوری شدنی است منوط به اینکه تولیدکنندگان بتوانند خریدهای خارجی‌شان را انجام دهند و با برندهای بزرگ دنیا تبادل‌ کالا داشته باشند.

کد مطلب: ۱۲۶۱۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
روغنی: 8 فرمان خودرویی رئیس‌جمهوری اجرا شدنی است

صنعت خودرو از آن جنس صنعت‌هایی است که تا وقتی واردات داشتیم از تولید غفلت کردیم و وقتی واردات به دلیل شرایط تحریم به محاق رفت فرصت خوبی بود تا به تولید داخل فکر کنیم اما طبق آنچه رئیس‌جمهوری عنوان کردند همچنان در مقوله کمیت و کیفیت تولید خودرو در داخل لنگ می‌زنیم. رئیس دولت سیزدهم با حضور سرزده در شرکت ایران‌خودرو با نقد کیفیت خودروهای تولید شده داخلی 8 دستور مهم برای رفع مشکلات تولید خودرو صادر کرد که یکی از این موارد دستور برای افزایش 50 درصدی تولید خودرو برای سال 1401 بود.

حضور رئیس‌جمهوری در ایران‌خودرو به مردم آرامش داد

«ابوالفضل روغنی گلپایگانی»، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مهم بودن اقدام رئیس‌جمهوری در بازدید از ایران‌خودرو گفت: «حضور رئیس‌جمهوری بسیار خوب بود. حضور مقام بلندپایه سیاسی در چنین شرکت‌هایی هم می‌تواند منجر به آرامش مردم شود و هم می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند.»

مهم‌ترین دغدغه خودرویی‌ها واردات قطعات خارجی است

روغنی گلپایگانی درباره بسترهای اجرایی شدن دستور رئیس‌جمهوری مبنی برافزایش 50 درصدی تولید خودرو اظهار کرد: «بعید می‌دانم ایران‌خودرو ظرفیت این افزایش تولید خودرو را داشته باشد مگر اینکه امیدوار به حصول توافق در مذاکرات باشند، در این صورت جای امیدواری است. مهم‌ترین دغدغه خودرویی‌ها واردات قطعات خارجی است و چون نمی‌توانند این قطعات‌شان را تولید کنند به مشکلات زیادی برخورد کرده‌اند مگر اینکه توافقی حاصل شود زیرا امکان ساخت بسیاری از این قطعات در داخل وجود ندارد و اگر توافقی حاصل شود ایران حتی ظرفیت تولید تا 2 میلیون خودرو را دارد.»

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موضوعات مورد تأکید رئیس‌جمهوری گفت: «آنچه رئیس‌جمهوری تأکید داشت شامل مسئله کیفیت، قیمت تمام شده و اجازه واردات خودرو بود تا بستر رقابتی بیشتری فراهم کند. همه این موارد شدنی است مشروط به اینکه توافقی حاصل شود و تولیدکنندگان بتوانند خریدهای خارجی‌شان را انجام دهند و با برندهای بزرگ دنیا تبادل داشته باشند.»

برخی قطعات خودرو امکان تولید در داخل ندارند

وی درباره ظرفیت ایران برای تولید قطعات خودرو گفت: «برخی از قطعات خودرویی در داخل کشور امکان تولید ندارد و البته برخی هم با کیفیت خوب درحال تولید شدن است. بنابراین باید واردات انجام شود و این امکان و توان در صورتی ممکن می‌شود که زمینه واردات برخی قطعات خودرویی فراهم شود.»

با قرعه و شانس نباید مردم را صاحب خودرو کرد

روغنی گلپایگانی درباره دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر حذف تدریجی روند قرعه‌کشی با افزایش عرضه و شفاف‌سازی در موضوع قرعه‌کشی برای واگذاری خودروها گفت: «هر روشی که فرصت رانت ایجاد کند، غلط است. با قرعه‌کشی و شانس نمی‌توان مردم را صاحب خودرو کرد باید در بستر عرضه و تقاضا قرار بگیرد. ما نباید اجازه دهیم خودروسازی‌هایمان دچار ضرر و زیان شوند پس دولت باید بستری فراهم کند که حتماً واردات داشته باشیم تا هم قیمت خودرو کم شود هم دیگر نیازی به داستان قرعه‌کشی و این‌گونه بسترهای رانتی نداشته باشیم.»

راه نجات خودروسازی ایران واگذاری به بخش خصوصی است

وی درباره تکلیف رئیس‌جمهوری برای واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا به بخش غیردولتی عنوان کرد: «راه نجات خودروسازی ایران خصوصی‌سازی است زیرا در این صورت افراد متخصص در حوزه خودرو می‌آیند و این صنعت را متحول می‌کنند و جهش بزرگی در این موضوع اتفاق می‌افتد. در شرایط کنونی خودروسازی دچار نقاط ضعفی است، زیرا دولتی مانده است و تصمیم‌های سیاسی بر آن اثر گذاشته است. در صورت واگذاری به غیردولتی‌ها حتی اگر در شرایط تحریم هم بمانیم بخش خصوصی به‌راحتی می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند. بسیاری از صنایع تحریمی داریم که بخش خصوصی به‌راحتی جلو می‌برد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار