رای مردم بلاروس به استقرار سلاح اتمی

تهران (پانا) - در شرایطی که تنش‌های کشورهای غربی با روسیه بر سر اوکراین بالا گرفته است، مقام‌های بلاروس روز یکشنبه (دیروز) درباره برداشتن مانع قانونی استقرار سلاح اتمی در این کشور همه‌پرسی برگزار کردند. دولت بلاروس با برگزاری این همه‌پرسی که ۶۵.۲ درصد از شرکت‌کنندگان به آن آری گفتند، اجازه یافت، وضعیت اتمی خود را تغییر دهد.

کد مطلب: ۱۲۵۹۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
رای مردم بلاروس به استقرار سلاح اتمی

به گزارش فارس، طبق گزارش منابع رسانه‌ای بین‌المللی، در شرایطی که آمریکا و برخی کشورهای غربی مدعی احتمال همراهی نیروهای نظامی بلاروس با روسیه در عملیات ویژه این کشور در اوکراین شده‌اند، برگزاری یک همه‌پرسی در بلاروس خبرساز شده است.

شبکه «تی‌آر‌تی» در گزارشی در این باره مدعی شد: «در حالی که بلاروس به نقطه عزیمت نیروهای نظامی روسیه برای ورود به اوکراین تبدیل شده است، یک همه پرسی در این جمهوری شوروی سابق برگزار شد و طبق آن قانون اساسی جدیدی را تصویب کرد که وضعیت غیر اتمی این کشور را کنار می‌گذارد».

کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس درباره همه‌پرسی روز یکشنبه (دیروز) اعلام کرد که ۶۵.۲ درصد از شرکت‌کنندگان از کنار گذاشتن وضعیت غیر اتمی بلاروس حمایت کردند.

برگزاری این همه‌پرسی در شرایطی انجام شده که طی روزهای اخیر اظهارنظرهایی درباره احتمال استقرار سلاح اتمی در بلاروس برای مقابله با تهدیدات کشورهای غربی مطرح شده و الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری این کشور هم در این باره حرف زده بود.

طبق گزارش‌ها، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس در جریان گفت‌وگو با رئیس جمهوری فرانسه به اطلاع وی رسانده که اگر آمریکا یا فرانسه، سلاح‌های اتمی را به لهستان، لیتوانی و به مرزهای بلاروس منتقل کنند، وی نیز از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه خواهد خواست تا سلاح‌های اتمی بلاروس را که زمانی به روسیه تحویل داده شده بود، مجددا به این کشور بازگرداند.

کشورهای غربی در آستانه برگزاری همه‌پرسی در بلاروس برای تغییر وضعیت اتمی این کشور اعلام کردند که نتیجه این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسند. غربی‌ها در توجیه چرایی این موضوع به «سرکوب فراگیر مخالفان دولت بلاروس» استناد کرده است.

طبق برخی گزارش‌ها، روز گذشته همزمان با برگزاری همه‌پرسی در بلاروس، تظاهرات علیه سیاست‌های دولت در چند شهر برگزار شد و برخی فعالان حقوق بشر ادعا کردند، نیروهای امنیتی و پلیس بلاروس حداقل ۲۹۰ معترض را دستگیر کردند.

تحولات اخیر در بلاروس در حالی انجام صورت گرفته که این کشور خود را برای میزبانی از مذاکرات هیأت‌های روسیه و اوکراین آماده کرده است. طبق گزارش‌ها، هیات اوکراینی امروز (دوشنبه) وارد بلاروس شده است. «آناتولی گلاز» سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس گفت که بستر مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس آماده شده و مذاکرات به محض ورود همه هیأت‌ها به محل نشست آغاز خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار