گفت‌وگوی پانا با رخشانی‌مهر درباره دستاوردهای یکسال گذشته «نوسازی مدارس»؛

از جمع‌آوری بخاری‌های نفتی تا جایگزینی مدارس کانکسی و سنگی در سال 1401

تهران (پانا) - معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اهم فعالیت‌های نوسازی مدارس کشور را در سالی که گذشت تشریح کرد و درباره عمده فعالیت‌های سال 1401 توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۲۵۹۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
از جمع‌آوری بخاری‌های نفتی تا جایگزینی مدارس کانکسی و سنگی در سال 1401

مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با پانا در خصوص مهمترین اقدامات این سازمان در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: «در سال ۱۴۰۰ اتفاقات خوبی را در عرصه مدرسه‌سازی شاهد بودیم.»

وی افزود: «استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس، جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از کلاس‌های درسی که زیرساخت لازم گاز را داشتند، کاهش ۱۰.۵ درصدی میزان مدارس فرسوده، آغاز جایگزینی مدارس کانکسی و سنگی با مدارس نوساز، افزایش اعتبارات دولتی در عرصه مدرسه‌سازی، افزایش حضور و مشارکت خیرین در موضوع احداث مدارس، ارتقا سرانه فضاهای آموزشی، ساخت مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه و مدارس بزرگ مقیاس و تجلیل و تکریم از خیرین گرانقدر مدرسه‌ساز از موضوعات مهم سال ۱۴۰۰ بود.»

میزان مدارس فرسوده ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است

رخشانی‌مهر با بیان اینکه در چهار سال گذشته با افزایش ساخت و ساز فضاهای آموزشی و تخریب و بازسازی مدارس نیازمند، میزان مدارس فرسوده ۱۰.۵ درصد کاهش یافت، خاطرنشان کرد: «سال‌ها بود که میزان مدارس فرسوده از ۳۰ درصد کاهش نیافته بود، اما با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و تخریب و بازسازی مدارس نیازمند توجه، این عدد به ۱۹.۵ درصد کاهش یافت.»

وی با اشاره به افزایش اعتبارات بخش دولتی در عرصه مدرسه‌سازی گفت: «از اواخر سال ۱۳۹۶ تاکنون، اعتبارات نوسازی مدارس همواره صعودی بوده و نشان از توجه دولت و مجلس شورای اسلامی به موضوع مدرسه‌سازی است، اما با توجه به نیازهایی که وجود دارد، افزایش اعتبارات بیش از پیش در مدرسه‌سازی همچنان یک نیاز اصلی است.»

اعتبارات نوسازی مدارس

وی افزود: «در سال ۱۴۰۰ اعتبارات نوسازی مدارس در پیوست یک قانون بودجه ۴۶۰۰ میلیارد تومان که این عدد در لایحه قانونی بودجه سال ۱۴۰۱ به ۵۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. البته ذکر این نکته ضروری است که در سال ۱۴۰۰ مجموع اعتبارات هزینه شده دولتی و خیرین و همچنین ردیف‌های متفرقه دولتی به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. یعنی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در عرصه مدرسه‌سازی هزینه شد.»

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: «میزان تعهدات خیرین مدرسه ساز در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسید که با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه غرب، شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، همچنان شاهد افزایش مشارکت خیرین گرانقدر مدرسه ساز بودیم.»

وی اضافه کرد: «میزان اعتباراتی که دولت برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیرین مدرسه ساز در سال ۱۴۰۰ اختصاص داد، ۲۳۵۰ میلیارد تومان بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.»

در سال ۱۴۰۰ کلاس‌های درس کانکسی استاندارد را برای مناطقی هیچ جاده دسترسی ندارند و غالبا در ارتفاعات و نقاط صعب العبور استان‌های خوزستان، لرستان و چهار محال و بختیاری واقع شدند آماده و از طریق هلی‌کوپتر به این مناطق منتقل کردیم

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توجه به ساخت مدارس در مناطق محروم و نیازمند توجه در سال ۱۴۰۰ یک اولویت بسیار مهم بود، گفت: «تلاش کردیم با توجه به اعتباراتی که در اختیار داریم، در تمام مناطق محروم و نیازمند توجه حضور داشته باشیم و پرچم جمهوری اسلامی ایران در بالای مدارس کشورمان حتی در نقاط مرزی و دور دست هم برافراشته باشد که با توکل به خداوند متعال در این بخش موفق بودیم، اما همچنان می‎بایست با کوشش بیشتری به این مسیر ادامه دهیم.»

وی ادامه داد: «در سال ۱۴۰۰ کلاس‌های درس کانکسی استاندارد را برای مناطقی هیچ جاده دسترسی ندارند و غالبا در ارتفاعات و نقاط صعب العبور استان‌های خوزستان، لرستان و چهار محال و بختیاری واقع شدند آماده و از طریق هلی‌کوپتر به این مناطق منتقل کردیم. این موضوع نشانه این است که عدالت آموزشی برای وزارت آموزش و پرورش بسیار حائز اهمیت است و در تلاش هستیم تا هیچ نقطه‌ای از کشور دانش‌آموزان بدون مدرسه نباشند.»

بخاری‌های نفتی از کلاس‌های درسی که زیر ساخت گاز در آنجا وجود داشت، جمع‌آوری شد

رخشانی‌مهر در خصوص استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: «یکی از دغدغه‌های همیشگی در سال‌های اخیر وجود بخاری‌های نفتی خطرآفرین در کلاس‌های درس بوده است. با یک برنامه‌ریزی دقیق و همکاری ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها ضمن شناسایی این موارد، تمامی بخاری‌های نفتی از کلاس‌های درسی که زیر ساخت گاز در آنجا وجود داشت، جمع‌آوری شد. در هر روستایی که علمک گاز تا جلوی مدرسه‌ای رفته باشد، سریعا نسبت به استانداردسازی سیستم گرمایش آن مدرسه اقدام می‌شود.»

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سال، ۱۴۷۰۰ کلاس درس با بیش از ۲ میلیون مترمربع زیربنا در کشور احداث و تحویل دانش‌آموزان شد تا بیش از ۴۵۰ هزار دانش‌آموز در سال ۱۴۰۰ وارد کلاس‌های درس نوساز شوند

وی افزود: «در این بخش همکاری سایر نهادها نیز برای رفع دائمی این مشکل بسیار مهم است، هرچقدر گازکشی در تمام مناطق کشور انجام شود، قطعا کلاس‌های درس از وسایل گرمایش استاندارد بهره خواهند برد. اما اکنون در هرجایی که گاز به مدرسه‌ای رسیده باشد، قطعا سیستم گرمایش آن مدرسه استاندارد شده است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش به ساخت مدارس نوساز در کشور اشاره و گفت: «از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سال، ۱۴۷۰۰ کلاس درس با بیش از ۲ میلیون مترمربع زیربنا در کشور احداث و تحویل دانش‌آموزان شد تا بیش از ۴۵۰ هزار دانش‌آموز در سال ۱۴۰۰ وارد کلاس‌های درس نوساز شوند. غالبا این مدارس در حاشیه شهرها، روستاها و مناطق نیازمند احداث شده است.»

وی ادامه داد: «همچنین به سمت ساخت مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه و مدارس بزرگ مقیاس رفتیم. در مجموع ۴۳ مجتمع آموزشی بزرگ در کشور احداث شد که شامل کتابخانه، نمازخانه، سایت رایانه، آزمایشگاه، سالن آمفی تئاتر، سالن ورزشی و حتی اتاق بازی برای کودکان است و تعداد قابل توجهی از آنها در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید. مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه کشور به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری شده‌اند و انشاءالله دانش‌آموزان در این مدارس ادامه دهنده آن سردار بزرگ اسلام باشند.»

تاکید بر افزایش سرانه فضاهای آموزشی در سال ۱۴۰۱

رخشانی‌مهر به افزایش سرانه فضاهای آموزشی در سال ۱۴۰۰ اشاره و عنوان کرد: «در حال حاضر میانگین سرانه فضاهای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در کشور ۵.۲ مترمربع است، اما سرانه استاندارد ۸.۴ مترمربع است. اکنون حدود ۸ استان کشور زیر خط میانگین سرانه فضاهای آموزشی هستند که با برنامه‌ریزی انجام شده در سال ۱۴۰۱ تعدادی از آن‌ها به بالاتر از خط میانگین خواهند رسید.»

وی اضافه کرد: «همچنان استان‌های البرز، سیستان و بلوچستان، تهران و آذربایجان غربی نیازمند توجه بیش از پیش هستند تا با افزایش ساخت فضاهای آموزشی سرانه آنها به بالاتر از خط میانگین برسد.»

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به برگزاری مراسمات تکریم و تقدیر از خیرین مدرسه ساز در سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: «همواره نگاه مجموعه نوسازی مدارس تشکر از حضور خیرین عزیز در مدرسه سازی بوده و هست و در تمامی مراسمات افتتاح مدارس خیرین به این موضوع توجه شده است.»

وی ادامه داد: «در سال ۱۴۰۰ نخستین همایش تقدیر از خیرین مدرسه ساز مقیم خارج از کشور برگزار شد و همچنین بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار و از ۱۰۰۰ خیر مدرسه ساز در سراسر کشور تقدیر و تکریم به عمل آمد. این راه همچنان ادامه دارد و قدردان حضور خیرین عزیز در این عرصه هستیم.»

حضور نوسازی مدارس در مناطق محروم

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: «یکی از اولویت‌های کاری در سال ۱۴۰۱ جایگزینی مدارس کانکسی و سنگی کشور است که با کمک و همراهی دولت، خیرین و سایر نهادها محقق می‌شود.»

وی افزود: «توجه به مناطق محروم کشور و حضور در مناطقی که نیازمند توجه هستند همچنان از ضروریات است و با قوت و تلاش بیشتر دنبال خواهد شد. حضور نوسازی مدارس در مناطقی نیازمند احداث و یا بهسازی فضاهای آموزشی است بدون وقفه دنبال خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار