یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

دیپلماسی پلکانی راه رسیدن به توافق در وین

آمریکایی‌ها همه راه‌ها را به روی روسیه نبستند تا بتوانند برای حل مذاکرات وین از روسیه کمک بگیرند/ موضوع اوکراین و روسیه بر فضای مذاکرات وین اثر گذاشته است

تهران (‌پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی گفت موضوع اوکراین و روسیه روی فضای مذاکرات وین اثر گذاشته است اما آمریکایی‌ها همه راه‌ها را به روی روسیه نبستند تا بتوانند از روسیه برای حل مذاکرات وین کمک بگیرند و استفاده کنند.

کد مطلب: ۱۲۵۹۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
دیپلماسی پلکانی راه رسیدن به توافق در وین

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با پانا درباره روند مذاکرات وین، اظهار کرد: «موضوع اوکراین و روسیه روی فضای مذاکرات وین اثر گذاشته است اما آمریکایی‌ها همه راه‌ها را به روی روسیه نبستند تا بتوانند از روسیه برای حل مذاکرات وین کمک بگیرند و استفاده کنند.»

وی با بیان اینکه فشارهای ادعایی آمریکا در این روزها و ضرب‌الاجل‌هایی که ایران نمی‌پذیرد افزایش پیدا کرده است، افزود: «حجم انتظارات و پافشاری دو طرف بالاست. ایران هم بر برداشتن همه تحریم‌ها و گرفتن تضمین و راستی‌آزمایی تاکید دارد. باید منتظر ماند و دید پس از بازگشت رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران چه تحولاتی در مذاکرات رقم خواهد خورد.»

وی ادامه داد: «اعتقاد من این است که دو طرف باید حجم انتظارات را کاهش دهند و از دیپلماسی مرحله‌ای و پلکانی استفاده کنند تا بتوانند سریع‌تر به نتیجه برسند.»

بیگدلی با بیان اینکه برخی از اختلافات طرفین در حال رفع شدن است، افزود: «دلیل اصرار ایران برای برداشته شدن تمامی تحریم‌ها این است که آمریکایی‌ها به صورت یک طرفه از یک توافق بین‌المللی خارج شدند و حتی انتظارات فرابرجامی را هم مطرح می‌کنند. ایران هم به دنبال لغو همه تحریم‌ها و هم تضمین است که بار دیگر چنین اتفاقاتی نیافتد.»

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه دو طرف باید طوری مذاکرات را مدیریت کنند که اختلافات کاهش یافته و به شکست منتهی نشود، گفت: «هیچ راهی غیر از مذاکره وجود ندارد و رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند در مقابل ایران تعهد و تضمین دهد. باید از یک دیپلماسی فعال استفاده کرد و از فرصت‌ها بهره برد چون آمریکایی‌ها این توافق را برای مذاکرات بعدی گروگان نگه می‌دارند.»

بیگدلی در پایان خاطر‌نشان کرد: «اخیراً چند نفر از نمایندگان کنگره خطاب به بایدن نامه‌ای نوشتند مبنی بر اینکه اگر بخواهید به ایران توافق کنید، کنگره در برابر رئیس‌جمهوری خواهد ایستاد و این تهدیدی تو خالی نیست. بنابراین تقاضای کنگره از بایدن این است که در این مذاکرات باید تمامی مشکلاتی که با ایران وجود دارد مخصوصاً برطرف شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار