کمک نظامی ۶۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین و تحریم پوتین و لاوروف

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: علیرغم حمله به اوکراین، ایالات متحده به تعامل با روسیه درباره ایران ادامه خواهد داد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری آمریکا دستور «کمک نظامی فوری» ۶۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را صادر کرد. کاخ سفید همچنین، رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه روسیه را تحریم کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۹۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
کمک نظامی ۶۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین و تحریم پوتین و لاوروف

در حالی که سومین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دستوری را به منظور ارائه «کمک نظامی فوری» به اوکراین به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار صادر کرد.

در حالی که مقام‌های آمریکا و متحدانش به رغم هشدارهای روسیه طی سال‌های اخیر بارها به اوکراین کمک نظامی کردند، طبق اعلام روز شنبه (امروز) کاخ سفید، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا فرمانی را به منظور ارائه ۶۰۰ میلیون دلار «کمک نظامی فوری» به اوکراین صادر کرده است.

اقدام تازه واشنگتن در قبال تحولات اخیر کی‌یف و مسکو در شرایطی انجام شده که فشارهای آمریکا به روسیه به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین ادامه دارد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، با تأکید بر لزوم تحریم‌ مقام‌های عالیرتبه روسیه نوشت: «به همراه متحدان و شرکای خود از طریق اعمال تحریم‌های شدید علیه ولادیمیر پوتین، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه، به پاسخ بی‌سابقه به حمله روسیه به اوکراین ادامه‌ می‌دهیم».

این اقدام واشنگتن در شرایطی انجام شده که از بامداد پنجشنبه هفته گذشته (به وقت تهران) به دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کردند. پوتین گفته این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در خصوص چرایی صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس گفت: «‌تمامی تلا‌ش‌های روسیه برای رسیدن به توافق در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد».

صدور فرمان جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای ارئه کمک‌های نظامی تازه به اوکراین در شرایطی انجام شده که روز گذشته کشف تسلیحات غربی در اوکراین خبر‌ساز شده بود. طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، این کشور حجم بزرگی از تسلیحاتی که غرب به اوکراین داده بود را کشف و ضبط کرده است.

در صحنه تحولات میدانی، آخرین خبرها از تسلط نیروهای روسیه بر مناطقی از اوکراین حکایت دارد. بر اساس تحلیل «موسسه مطالعات جنگ» در واشنگتن، نیروهای روسیه کنترل بخش‌هایی از شمال اوکراین از جمله منطقه انحصاری چرنوبیل و همچنین جنوب این کشور را به دست گرفته‌اند.

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه

در حالی که واشینگتن به دنبال افزایش فشارها بر مسکو به دلیل حمله به اوکراین است، کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه، اعمال خواهد کرد. این اقدام ایالات متحده در تحریم رئیس یک دولت، پس از حمله نیروهای روسیه به اوکراین از طریق زمین و دریا و هوا رخ داده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که اقدامات هماهنگ برای تحریم پوتین، پیام مهمی را در بر دارد و این تصمیم برای تحریم پوتین، لاوروف و دیگر مقامات روسیه پس از تماس تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، اتخاذ شده است.

وی به خبرنگاران گفت: «این تصمیم مدتی است که در حال بررسی بود و نشان‌دهنده دیدگاه بایدن برای اقدامات هماهنگ با متحدان اروپایی‌مان محسوب می‌شود.»

ساعاتی پیش از آن، دولت‌های اروپایی و انگلستان بر سر مسدود کردن تمام دارایی‌های پوتین و لاوروف در اروپا توافق کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، تحریم‌های ایالات متحده همچنین شامل ممنوعیت سفر آقای پوتین و آقای لاوروف به خاک آمریکا می‌شود.

به دنبال این اقدامات، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، نیز اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف به خاطر حمله به اوکراین وضع کرده است.

ترودو در نشستی خبری گفت: «ما تحریم‌هایی را علیه رئیس جمهور پوتین و همکار او که معمار این جنگ بوده است، یعنی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعمال می‌کنیم. این‌ها مسئول اصلی این مرگ و ویرانی هستند که در اوکراین در جریان است.»

او همچنین «حمایت کانادا از قطع دسترسی روسیه به نظام پرداختی سوئیفت را که بخش مهمی از سیستم بانکی جهانی است» اعلام کرد و گفت که بلاروس نیز به خاطر «معاونت در جرم و همراهی با رئیس جمهور پوتین در حمله به یک کشور آزاد و مستقل» تحریم خواهد شد.

آمریکا: علیرغم حمله به اوکراین، ایالات متحده به تعامل با روسیه درباره ایران ادامه خواهد داد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت ایالات متحده به تعامل با روسیه بر سر تلاش‌ها برای حصول توافق با ایران ادامه می‌دهد حتی اگر حمله مسکو به اوکراین، آن کشور را به یک "منزوی" در صحنه جهانی تبدیل کند.

پرایس افزود مقامات ایالات متحده اکنون فقط با همتایان روس در مورد مسائل "بنیادی منافع امنیت ملی ما" تعامل خواهند داشت. پرایس گفت این شامل گفتگوها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 بین ایران و قدرت‌های جهانی از جمله روسیه می‌شود.

پرایس همچنین در اظهاراتی مضحک مدعی شد: «این واقعیت که روسیه اکنون به اوکراین حمله کرده است نباید به ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای چراغ سبز نشان دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار