معاون ابتدایی تشریح کرد؛

راهکارهای رفع افت یادگیری دانش‌آموزان در دوران کرونا

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پخش زنده برنامه «دکتر سلام» شبکه آموزش با پورحسین رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران پیرامون موضوع پیامدهای کرونا برای کودکان از منظر روانی و اجتماعی به گفت‌وگو نشست.

کد مطلب: ۱۲۵۹۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای رفع افت یادگیری دانش‌آموزان در دوران کرونا

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پخش زنده برنامه «دکتر سلام» شبکه آموزش با پورحسین رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران پیرامون موضوع پیامدهای کرونا برای کودکان از منظر روانی و اجتماعی به گفتگو نشست.

معاون آموزش ابتدایی در این گفتگو به ارائه چند راهکار در جهت مرتفع شدن نگرانی های خانواده ها نسبت به افت یادگیری دانش آموزان در زمان کرونا و بعد از آن پرداخت.

حکیم زاده تصریح کرد: نوع برخورد خانواده ها و مدیریت رفتار با کودکان در فرایند آموزش بسیار حائز اهمیت است و برخورد های شتاب زده و هیجانی منجر به پیامدهای نامطلوب روانی در کودک خواهد بود.

وی افزود: حفظ آرامش و شکیبایی در کار با کودکان بسیار با اهمیت است. چراکه خودپنداره ی کودک به شدت روی یادگیر ی او تاثیرگذار است و بازخوردهای مثبت و منفی می تواند خودپنداره مثبت یا منفی در کودک ایجاد کند لذا خانواده های گرامی باید سعی کنند باور به یادگیری و توانمندی را در کودکان خود تقویت کنند.

حکیم زاده پرهیز از هرگونه مقایسه و برچسب زنی به کودکان را مورد تاکید قرار داد و گفت: فرایند یادگیری هر دانش آموز مختص خود اوست و هرکودک با هوش طبیعی در صورتیکه شرایط مناسب برایش فراهم باشد و توجه وحمایت دریافت کند؛ می تواند موفق شود.

معاون وزیر به عنوان دومین راهکار برون رفت از چالش افت یادگیری دانش آموزان، ضمن با اهمیت دانستن ایجاد ارتباط دوسویه بین اولیا و مدرسه و استفاده از فرصت های یادگیری معنادار؛ به لزوم تعامل و همکاری والدین با اولیای مدرسه تاکید و تصریح کرد: هرچند ما در تابستان مرحله اول طرح جبران و تثبیت یادگیری را با تمرکز بر کودکانی که در درس های فارسی، ریاضی و علوم ضعف دارند اجرا کردیم و مرحله دوم هم از اول بهمن آغاز شده است؛ اما برای موفقیت در این طرح همکاری خانواده ها بسیار مهم است. لذا توصیه می شود والدین به جای نگرانی از مواجهه با این نتایج، درصدد ارتباط با اولیای مدرسه برآمده و از این فرصت در جهت جبران ضعف یادگیری فرزند خود حتی به شکل حضوری بهره ببرند.

وی افزود: تمام محتوای شش پایه دوره ابتدایی که توسط معلمان مجرب ما در آموزش و پرورش تهیه و در شبکه شاد بارگذاری شده است و والدین می توانند از این امکان رایگان در راستای حمایت و همراهی فرزندشان به بهترین نحوا ستفاده کنند.

حکیم زاده به تاثیر نظم پذیری در شکل گیری صحیح شخصیت کودکان دربزرگسالی اشاره و عنوان کرد: والدین به حضور منظم فرزند خود در ساعات اولیه روز پا به پای کلاس درس و در شبکه شاد مانند وقتی که در مدرسه حاضر می شدند؛ اهتمام داشته باشند و حضور کودکان در فضای مجازی را مدیریت کنند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اهتمام به حضور والدین در کنار مدرسه به عنوان شرکای یادگیری که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است اظهار کرد: کودکان خصوصا در سنین پایین تر علاقمند هستند که نظارت بزرگسال را دریافت کنند وحمایت و حضو ر موثر والدین و اهتمام آنان در همراهی فرزندانشان می تواند در ایجاد تمرکز و تحقق یادگیری بسیار موثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار