لطیفی تاکید کرد

توجه به مهارت‌آموزی و پرهیز از دانشگاه‌گرایی در خروجی‌های نظام آموزش عمومی

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد یکی از وظایف آموزش و پرورش، توجه ویژه به مهارت‌آموزی و پرهیز از دانشگاه‌گرایی حداکثری در خروجی‌های نظام آموزش عمومی است که در این سال‌ها مورد تأکید مقام معظم رهبری و دیگر صاحب‌نظران نیز بوده است.

کد مطلب: ۱۲۵۸۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
توجه به مهارت‌آموزی و پرهیز از دانشگاه‌گرایی در خروجی‌های نظام آموزش عمومی

نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر با حضور رئیس سازمان و همکاران دفتر تألیف کتاب‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی ریاست سازمان با اشاره به جلسات قبلی که با افشار بهمنی مدیرکل دفتر فنی وحرفه‌ای و کاردانش داشته، اظهار داشت: شاخه‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش یکی از مسائل مهمی است که در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش ظرفیت جدی برای تحول در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: فنی وحرفه‌ای و کاردانش در وضعیت کنونی از چند جهت اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. اول اینکه یکی از وظایف آموزش و پرورش، توجه ویژه به مهارت‌آموزی و پرهیز از دانشگاه‌گرایی حداکثری در خروجی‌های نظام آموزش عمومی است که در این سالها مورد تأکید مقام معظم رهبری و دیگر صاحب‌نظران نیز بوده است. جهت دوم نگاه ویژه مقام عالی وزارت به مقوله فنی وحرفه‌ای و کاردانش است که به دفعات در جلسات شورای معاونین مطرح شده است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه حضور آقای مهندس کاظمی در معاونت متوسطه و اهتمام ایشان نسبت به این مقوله، سومین جهت ظرفیت تحول در فنی وحرفه‌ای و کاردانش است، یاد آور شد: تعیین هویت دوره‌های تحصیلی و منطق و چگونگی رشته‌بندی در مقطع متوسطه دوم نیز یک مطالبه مهم در سطح ملی و شورای عالی آموزش و پرورش است و سازمان پژوهش باید بتواند فعالانه وارد عمل شود تا بتواند نقش خود به عنوان قلب وزارت آموزش و پرورش را به درستی ایفا کند.

در ادامه این نشست علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری با تشریح شرایط تحصیل در شاخه‌های مهارتی در ایران و مقایسه آن با سطح بین المللی گفت: در فنی وحرفه‌ای ۴۰ رشته و در کاردانش بیش از ۱۶۰ رشته وجود دارد و در این دفتر، کارها با انسجام و برنامه ریزی دقیق پیش رفته است.

وی در مورد تهیه و تدوین راهنمای عمل رشته ها و اقدامات انجام شده برای تولید بسته‌های تربیت و یادگیری نیز توضیحاتی ارائه کرد.

افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش نیز گزارشی از عملکرد این دفتر در پنج حیطه مأموریتی آن یعنی پژوهش، آمایش سرزمینی و تحلیل بازار کار، طراحی و تدوین برنامه درسی، طراحی و تدوین بسته‌های تربیت و یادگیری و اشاعه و پایش برنامه های درسی و بسته‌های تربیت و یادگیری ارائه کرد.

در ادامه، هر یک از معاونین و رؤسای گروه‌های دفتر تألیف کتاب‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش به طرح تفصیلی مباحث، مسائل، پیشنهادها و انتظارات خود پرداختند. برگزاری جلسات مشترک با معاونت آموزش متوسطه و ارتقای سطح تعامل با آن معاونت، ، پیشنهاد بازدید مقام عالی وزارت از هنرستانها و دیدن مشکلات و چالش‌های این بخش از نزدیک، اهمیت تطابق برنامه‌های سازمانی با رویکرد توجه به شایستگی، پیگیری ارائه گواهی ضمن خدمت به همکاران برون سازمانی، بهره‌گیری بیشتر از فیلم‌ها و نرم افزارهای آموزشی، کمبود هنرستان در برخی استانها به ویژه استان تهران، لزوم توجه ویژه به ساماندهی نیروی انسانی در دفتر فنی وحرفه‌ای و کاردانش، ضرورت توجه به درس اخلاق حرفه‌ای، پرداختن به مثلث آموزشی سازمان پژوهش- نیروی انسانی - تجهیزات در آموزش فنی و حرفه‌ای از جمله مهمترین مباحث مطرح شده در این بخش از نشست بود.

شایان ذکر است که این نشست، سومین نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با همکاران و مسئولان واحدهای مختلف سازمان بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار