در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

همفکری دولت و مجلس در تغییرات لایحه بودجه

قیمت نفت شناور است و براساس یک عدد فرضی بودجه بسته می‌شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره انتقاد وزیر اقتصاد از تغییرات لایحه بودجه 1401 و از جمله تغییراتی که منجر به وابستگی بیشتر بودجه سال آینده به نفت شد عنوان کرد که از همان اول کلیات بودجه از نظر بسیاری از نمایندگان اشکال داشت و باید به دولت بر می‌گشت اما با توجه به اینکه دولت سال اول شروع کارش بود و زمان زیادی نداشت بنا شد تا به کلیات رای داده شود و در نهایت با مشارکت نمایندگان مجلس و دولت موارد لازم اصلاح شود.

کد مطلب: ۱۲۵۷۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
همفکری دولت و مجلس در تغییرات لایحه بودجه

وزیر اقتصاد در روزهای اخیر با انتشار یادداشتی نسبت به تغییرات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس، نقدهایی را مطرح کرد از جمله اینکه موضوع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را تجربه شکننده خطاب کرد و نوشت: «تغییر فروض درآمدهای نفتی در لایحه (هم افزایش قیمت و هم افزایش حجم صادرات نفت) و افزایش درآمدهای نفتی مربوط به تبصره ۱۴ همگی به‌معنای وابسته‌تر شدن بودجه به نفت نسبت به لایحه دولت است. باید از بازگشت به دوران اعتیاد بودجه به نفت پرهیز کرد. باید از تجربه شکنندگی، درس آموخت.»

این حجم از تغییرات در لایحه بودجه 1401 قابل پیش‌بینی بود

«فریدون عباسی دوانی»، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تغییراتی که کمیسیون تلفیق در بودجه 1401 ایجاد کرده است، گفت: «این موضوع طبیعی است، چون از همان اول کلیات بودجه از نظر بسیاری از نمایندگان اشکال داشت و باید به دولت بر‌می‌گشت. از آنجایی که سال اولی است که دولت مشغول به کار شده و فرصتی که لازم بوده تا دولت سیزدهم بر مبنای مدل‌های خودش تنظیمی در اقتصاد ایجاد کند، فراهم نبود پس نمایندگان گفتند به کلیات رای بدهیم و در نهایت با مشارکت نمایندگان مجلس و دولت موارد لازم اصلاح می‌شود.»

تغییرات بودجه با همفکری خود دولت انجام شد

عضو کمیسیون انرژی درباره پیشنهادهای راهبردی وزیر اقتصاد درباره تغییراتی که در بودجه اعمال شده، عنوان کرد: «دولت از همان اول باید لایحه‌ای به مجلس ارایه می‌کرد که تا این اندازه شاهد تغییر آن نباشد. این تغییرات نشان می‌دهد حق با نمایندگان مجلس است. از همان اول نمایندگان مجلس عنوان می‌کردند که لایحه اشکال دارد و نظرشان بر این بود که دولت لایحه کم‌نقصی را تحویل دهد پس حالا که همان لایحه به مجلس آمده است تغییراتش طبیعی است. قطعا این تغییرات با توافق‌نظر دولت است.»

«عباسی دوانی» اظهار کرد: «لایحه بودجه بعد از اینکه در صحن مجلس به شور گذاشته می‌شود قاعدتا قوه تفکر دیگری وارد می‌شود و مشاورانی در مجلس در این زمینه هستند که نظراتی می‌دهند و حالا هر نتیجه‌ای بیرون آمد، قطعا نظر دولت هم در آن موضوع گرفته شده است. در نهایت آنچه به نفع کشور است توافق شده و تصویب می‌شود.»

قیمت نفت شناور است و براساس یک عدد فرضی بودجه بسته می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نوسان قیمت نفت اظهار کرد:‌ «نفت قیمت شناوری دارد. در شرایط کنونی قیمت نفت بالا رفته است و دقیقا نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه مقدار نفت و به چه قیمتی در آینده فروش می‌رود. در اینصورت عددهایی فرضی در نظر گرفته می‌شود و با آن‌ها بودجه بسته می‌شود. اگر در طول سال قیمت نفت بیش از آن قیمت بودجه باشد که به نفع دولت است چون درآمدزایی دارد و دولت می‌تواند وعده‌هایش را عملی کند. اگر هم قیمت نفت کمتر شود و درآمد نفت جواب ندهد، باید روی حوزه‌های صادراتی مانند معادن و خدمات تخصصی کار کند و بحث مالیات را هم جدی بگیرد.»

عباسی دوانی با بیان اینکه در شرایطی بودجه بسته می‌شود که برنامه توسعه ششم تمام شده و تکلیف برنامه هفتم هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: «اول از همه باید دید دولتی که بر سرکار می‌آید تا چه اندازه آن برنامه توسعه‌ای که دولت دیگری تعریف کرده است را قبول دارد. پس همه پارامترها منوط به برنامه‌های توسعه‌ای نیست. همیشه مشکلی که در برنامه وجود داشته این بود که دولت دیگری برنامه را نوشته است اما دولت دیگری آن را اجرایی می‌کند. اگر مبانی نظری دولت‌ها یکی نباشد مفادی که در برنامه‌های توسعه‌ای نوشته شده اجرایی نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار