سپاهان با خرید رشید مظاهری یک پله جلو آمد

دوران ویلموتس یک فاجعه برای فوتبال ایران بود

تهران (پانا) - مربی سپاهان از خرید جدید این باشگاه تمجید کرد و حضور رشید مظاهری را به منزله شوک برای تیمش دانست.

کد مطلب: ۱۲۵۶۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
سپاهان با خرید رشید مظاهری یک پله جلو آمد

تیم سپاهان مسابقات نیم‌فصل دوم را توفانی شروع کرد و در اولین گام نفت مسجدسلیمان را با چهارگل شکست داد تا نویدکیا بازگشتی گلادیاتوری به لیگ داشته باشد. با این حال پس از آن همه تزلزلی که از سپاهان محرم نویدکیا در فصل جدید دیدیم این اطمینان را نمی‌دهد که تیم سپاهان دیگر با بحران روبه‌رو نشود و خود را به یک مدعی واقعی تبدیل کند. همین هم بهانه خوبی بود تا این‌بار درمورد مشکلات سپاهان، تغییرات و البته احیای دوباره سپاهان با یکی از تاثیرگذارترین اعضای کادرفنی این تیم صحبت کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علیرضا مرزبان را در ادامه می‌خوانید.

شکست تیم نفت مسجدسلیمان یک شروع توفانی بود یا این تیم را همچنان متزلزل بدانیم؟

بعد از شکست خیلی سختی که مقابل تیم مس رفسنجان داشتیم، طبیعی است که جلسه بزرگی برگزار کرده و کیفیت کاری خود را بررسی کردیم. اعتقاد ما البته این است که خیلی خوب کار می‌کنیم و کیفیت بالایی داریم ولی نتایج خوبی نگرفتیم و این برای کادرفنی، بازیکنان، باشگاه و هواداران عزیزمان خوشایند نیست. پذیرفتنی نیست که تیم بزرگی مثل سپاهان این عملکرد را داشته باشد. از این‌رو لازم بود تا عمیقا آنالیز شویم. در پی این آنالیز تاکتیک‌ها و مسائل بدنی مورد بررسی قرار گرفت و به جمع‌بندی خوبی رسیدیم. در ادامه محورهای اساسی‌ای که باید روی آنها حرکت می‌کردیم مورد ارزیابی قرار گرفت و بار دیگر این محورها شماره‌گذاری شد.

در راستای همین تفکر برای ترمیم دروازه متزلزل سپاهان رشید مظاهری را به خدمت گرفتید؟

یک گلر جدید به‌نام رشید مظاهری به ما اضافه شد و در ادامه با میلاد جهانی به توافق رسیدیم. اینها هر دو بازیکنان باکیفیتی هستند. هرچند اعتقاد قلبی به این داریم که کنت، دیگر گلر ما با وجود چند اشتباه، خوب کار کرد. در مقایسه با فصل قبل ما گل‌های کمتری دریافت کردیم ولی شکست‌های بیشتری خوردیم. این مساله البته دردناک است. در کل از بازیکنان‌مان رضایت داریم؛ چراکه کیفیت بالایی دارند و به آرمان‌های باشگاه و البته هواداران وفادارند. بازیکنان ما خوشبختانه شخصیت بزرگی دارند و شرایط را به‌خوبی درک می‌کنند. درنتیجه با توجه به اینکه نیاز داریم تیم سپاهان را با تمام وجود به جلو هدایت کنیم، روی بازیکنان حساب کردیم. ما می‌خواهیم با تحولی تازه و جدید به اهداف‌مان از جان و دل مایه بگذاریم.

اگر تا این حد از دروازه‌بان تیم‌تان راضی بودید چه نیازی به ترمیم دروازه‌بان داشتید؟

هرچند از دروازه‌بان قبلی هم رضایت داریم ولی ما می‌دانیم اشتباهات دروازه‌بان جزء شرایط بازی است و باید تشکر کنیم که از جان و دل مایه گذاشته و از باکیفیت‌های لیگ است. او خودش اعتراف کرده در یکی، دو بازی می‌توانست نقش بهتری داشته باشد ولی در اینکه کیفیت کاری ما نسبت به سال فصل بهتر بوده نمی‌توانیم به او خرده بگیریم. نیازمند ولی فصل قبل برای ما خیلی خوب کار کرد، شخصیت بزرگی داشت و همین توقعات را بالا برده بود. درحال حاضر کریستوفر کنت واقعا همان‌قدر خوب است ولی حضور رشید هم با توجه به شخصیت و کیفیت بالایی که دارد می‌تواند شوک وارد کند و از این بابت خوشحالیم.

هدف از خرید جهانی که نیم‌فصل اول را روی نیمکت ذوب‌آهن سپری کرد، چیست؟

میلاد جهانی یکی از بهترین وینگرهای فوتبال ایران است. هر بازیکنی در دوران ورزشی خود فرازونشیب‌هایی دارد ولی مهم این است که کیفیت این بازیکن را بشناسیم. سرعت خوب، دقت خوب، شوت، قدرت بدنی بالا و... همه از فاکتورهای مثبت این بازیکن است که می‌تواند ما را به اهداف‌مان نزدیک کند. از نظر شخصیتی هم یک بازیکن خوب به ما اضافه شده است.

قبول دارید تیم‌تان همچون فصل قبل در قامت یک مدعی اصلی قهرمانی وارد مسابقات نشد؟

در بررسی‌هایی که داشتیم متوجه شدیم فصل قبل با 65امتیاز کلاس فوتبالی فوق‌العاده‌ای داشتیم و بازی‌های باکیفیتی را انجام دادیم و فرهنگی جدید در فوتبال وارد کردیم. وجود نویدکیا با رفتارهای خاص و قابل اعتماد و البته دانشی که دارد بسیار کمک‌کننده است. ما سعی می‌کنیم معیارهای اساسی کار خود را روی معیارهای فوتبال اروپا بگذاریم. نتیجه چنین تفکری سرعت بالا، سرعت پاس خوب، پرسینگ و شرایط مهم دیگر است. ما قدم‌های مثبتی به‌سوی جلو برداشتیم و لازم بود یک دروازه‌بان جدید اضافه کنیم. با رشید حس می‌کنم یک پله به جلو آمدیم.

حتما می‌دانید در فدراسیون چه اتفاقاتی افتاده، چه کسی را مقصر اختلافات می‌دانید؟

درمورد فدراسیون فوتبال حرف بسیار است. واقعا از دور نمی‌توان تشخیص داد چه کسی مقصر است یا ما چه کسی را مقصر تشخیص می‌دهیم. تنها می‌توان گفت این قبیل اتفاق‌ها برای جامعه فوتبال ایران یک فاجعه است. برای جامعه ما هم فاجعه به حساب می‌آید؛ چراکه کودتایی صورت می‌گیرد که ما معیارهایش را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم چرا این جریانات هست. این مسائل به جامعه ما کمک نمی‌کند و در جامعه جهانی فوتبال مخصوصا چهره خوبی از ما به نمایش نمی‌گذارد. ما خیلی از مسائل را باید زودتر حل می‌کردیم. اینکه به چه کسی اعتماد کنیم و اینکه فردی را متهم به کاری کنیم از راه دور مشکل است ولی جمع‌بندی من این است که جریانی شروع شده و درحال پیشرفت است که برای جامعه و خصوصا فوتبال ما برازنده نیست چون شخصیت مردم ایران، انتظار کیفیتی بالا دارد ولی این‌طور نیست و جنجال بزرگ فوتبال ایران جای سوالات بسیاری دارد. اینکه چه اتفاقاتی در هیات‌رئیسه رخ داده است و چرا این اتفاقات رقم خورده سوال بزرگ همه اهالی فوتبال است؟ من نه از کسی حمایت می‌کنم و نه کسی را متهم می‌کنم فقط می‌گویم این مساله در دنیا کم‌نظیر است و به شخصیت ما ضربه می‌زند. جای تعجب دارد فدراسیونی که کار خود را تازه شروع کرده و هیات‌رئیسه‌ای که درکنار این رئیس هستند چقدر زود به بن‌بست خوردند و راه‌شان از هم جدا شد.

دلیلش را چه می‌دانید؟

ایراد آنجایی است که قوانین درستی دراختیار نداریم و راهکارهای بلندمدت و کوتاه‌مدت ما مشخص نیستند و نمی‌دانیم به کدام طرف می‌رویم. هنوز که هنوز است سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال از هم تفکیک نشدند. فدراسیون فوتبال متاسفانه در سیطره جریانات سیاسی است که ما از همه آنها باید دوری کنیم و این ورزش و فوتبال را به‌دست فوتبالی‌ها بسپاریم تا تصمیمات فوتبالی گرفته شود. امیدوارم این مشکل حل شود و فوتبال به ثبات برسد چون در مقطع حساسی قرار داریم و درحال رفتن به جام‌جهانی هستیم.

حالا که بحث تیم‌ملی شد از دید شما با اسکوچیچ در جام‌جهانی موفق می‌شویم؟

اینکه ما بحث کنیم که تیم ایران و فوتبالیست‌های ایران خوب هستند که ما به جام‌جهانی رفتیم یا اسکوچیچ مسیر را درست رفته، سوال اشتباهی است. دوران ویلموتس یک فاجعه برای فوتبال ایران بود. پس از آن یک اتحاد درونی اتفاق افتاد و هم اسکوچیچ توانست تیم را متحد کند و هم بازیکنان خواستند در این اتحاد شریک شوند و هم جامعه فوتبالی ایران و به‌خصوص رسانه متحد شدند. همه می‌دانستیم ما لازم داریم به جام‌جهانی صعود کنیم. از این‌رو بعد از شکست‌ها و جنجالی که در دوران ویلتموس داشتیم راه اصلی را خیلی خوب پیدا کردیم و بردهایی به‌دست آوردیم. در چنین شرایطی باید باور کنیم هم اسکوچیچ، هم جامعه رسانه‌ای ایران و هم بازیکنان و هواداران و فدراسیون فوتبال ایران و شخص عزیزی‌خادم تیم به ثبات رسانده و اعتماد قلبی بین همه ایجاد شد و به جام‌جهانی صعود کردیم. از این‌رو نمی‌توان گفت تیم خوب یا بد بود و نقش اسکوچیچ و دیگران چقدر بود بلکه باید بگوییم یک همبستگی و اتحاد فوق‌العاده قوی اتفاق افتاد که جای تبریک دارد. باید به همه شرکت‌کنندگان در این اتحاد مدال افتخار داد؛ چراکه راه سخت و پر از دست‌انداز را پشت‍ سر گذاشته و تیم را به جام‌جهانی رساندند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار