در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

هدف‌گذاری دولت سیزدهم 5 میلیارد به صادرات ایران افزود

انعقاد پیمان‌های بین‌المللی به‌ویژه عضویت در اوراسیا ایران را مستمر و مستقیم به بازارهای بین‌المللی ارتباط می‌دهد/ اقدامات دولت سیزدهم نوید خوبی است که نشان می‌دهد صادرات بیش‌ازپیش رشد خواهد داشت

تهران (پانا) ‌- عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت سیاست‌های صادراتی دولت سیزدهم موجب برنامه‌ریزی درست و هدف‌گذاری روی 15 کشور همسایه و صادرات 5 میلیاردی در چند ماه ابتدایی نیمه دوم سال جاری شده است.

کد مطلب: ۱۲۵۶۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
هدف‌گذاری دولت سیزدهم 5 میلیارد به صادرات ایران افزود

آمارها حکایت از این دارد که با سیاست‌هایی که در دولت سیزدهم اجرایی شده است موجبات رونق تجارت و صادرات ایجاد شده است. به گفته «سید روح‌اله لطیفی» سخنگوی گمرک ایران تراز تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه در این مدت، مثبت یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۶۰۳ دلار بوده است.

«علی‌اکبر کریمی»، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «صادرات، موتور محرکه اقتصاد کشور است و افزایش حجم صادرات در هر کشوری می‌تواند آثار مثبتی روی شاخص‌های دیگر اقتصادی از قبیل رشد تولید، اشتغال و افزایش کیفیت کالاهایی که در کشور استفاده می‌شود، داشته باشد. کشور ایران به دلیل تنوع اقلیم، کالاهای بسیار زیادی دارد که به لحاظ صادرات می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. در زمینهٔ کشاورزی فرصت گسترده‌ای برای صادرات داریم. همچنین در زمینهٔ صنعت هم کالاهای متنوع و خوبی وجود دارد که برای صادرات مورد توجه قرار می‌گیرند.»

پیمان‌هایی مانند اوراسیا، فرصت مغتنمی برای افزایش صادرات

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «به لحاظ ژئوپلیتیک و سرزمینی ما حدود 15 کشور همسایه زمینی و دریایی داریم که جمعیت گسترده‌ای هستند. همچنین پیوستن ما به پیمان اوراسیا توانسته است در افزایش دامنه حجم صادرات مؤثر باشد.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به هدف‌گذاری دولت سیزدهم برای افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال اظهار کرد: «اینکه ما از این فرصت‌های بالقوه نتوانسته‌ایم به‌خوبی استفاده کنیم ایراد از مدیریت و ساختاری بوده که در امور خارجه داشتیم. اگر فرصت‌های بالقوه، بالفعل شود حجم قابل‌توجهی از صادرات رشد پیدا می‌کند.»

رشدهای اخیر صادراتی باز هم قابل تکرار است

کریمی افزود: «در ماه‌های حضور دولت سیزدهم هدف‌گذاری که با افزایش صادرات داشتیم به‌گونه‌ای بود که حدود 5 میلیارد تومان به صادرات ما اضافه شود. خوشبختانه رشدی که در این چندماهه سال داشتیم، نشان داده این رشد به سهولت قابل‌دستیابی است و از این‌جهت نوید خوبی است که نشان می‌دهد با تلاش‌هایی که صورت گرفته شاهد رشد بیش‌ازپیش صادرات باشیم و از این‌جهت منابع ارزی ما تأمین می‌شود.»

صادرات غیرمستقیم فرصت‌سوزی برای ارزش افزوده کالاهای ماست

کریمی درباره وجود کشورهای واسطه‌ای که کالاهای ایرانی را صادر می‌کنند، اظهار کرد: «به‌طور منطقی ایده‌آل این است که ما صادرات را خودمان مستقیم انجام دهیم. قطعاً صادرات غیرمستقیم باعث می‌شود ارزش‌افزوده تا حدودی از دست برود، اما امروز صادرات مجددی که برای ما رخ می‌دهد از مسیرهایی مانند امارات یا ترکیه به‌ گونه‌ای است که اقلام ما به آنجا می‌رود و آن‌ها به نام خودشان صادرات را انجام می‌دهند.»

وی افزود:‌ «این باعث می‌شود بخشی از ارزش‌ افزوده ناشی از صادرات را از دست بدهیم اما با توجه به شرایطی که داریم این مهم اجتناب‌ناپذیر است و البته انعقاد پیمان‌های چندجانبه مانند انعقاد قرارداد اوراسیا کمک می‌کند ما مستمر و مستقیم به بازارهای بین‌المللی دست پیدا کنیم.»

صادرکننده باید مطمئن شود هزینه‌هایش بی‌محابا افزایش ندارد

عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره ایجاد زمینه اعتماد برای صادرات اظهار کرد: ‌«در حوزه صادرات ارز و ثبات قیمت و بازار ارز باید این اطمینان به صادرکننده داده شود که هزینه‌های صادرات بی‌محابا افزایش نداشته باشد، به‌خصوص شرایط بازگشت ارز ناشی از صادرات و تعهد ارزی هم هست که برای صادرکنندگان تسهیلات بیشتری فراهم می‌کند و انگیزه‌ای برای ارز بیشتر فراهم می‌کنند تا این ارز بتواند در اختیار رفع نیازمندی‌های کشور قرار بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار